cr-icon

پولکاداتPolkadot (DOT)

-3.59%
603,329

نمودار قیمت نمودار قیمت لحظه ای در بازار جهانی

در حال بارگذاری، صبر کنید

خرید و فروش پولکادات با شبکه های BSC,DOT,BNBدر کافه ارز امکان پذیر است و انتقال ارز به صورت آنی (اتوماتیک) انجام می شود.

 تومان تومان

پولکادات چیست ؟

ارز دیجیتال پلکادات با نام لاتین Polkadot و علامت انحصاری DOT یک ارز دیجیتال است که در تاریخ 1399-05-29 لانچ شده و آخرین بار در تاریخ 1403-01-09 به روز رسانی شده است . این ارز ر رتبه 11 بازار قرار دارد و ارزش کل بازار آن حدود 13,410,964,864 است. هر واحد پلکادات در این لحظه با قیمت 9.5331 دلار و با احتساب نرخ تتر 62390 تومان مبلغ ریالی آن معادل 603,328 تومان می باشد. حجم معاملات روزانه پلکادات میزان 323,876,352 است. قیمت پلکادات در 7روز اخیر % -1.09 و در ۲۴ ساعت اخیر % -3.59 و در 1 ساعت اخیر % 0.37 تغییر کرده است.

اطلاعات بازار

ارزش بازار پولکادات

13,410,964,864

تغییرات ۱ ساعته

0.37%

تغییرات ۲۴ ساعته

-3.59%

تغییرات ۷ روزه

-1.09%

ارزهای ترند بازار

نمایش همه

معرفی پولکاداتهر آنچه که درباره پولکادات باید بدانید

ارز دات چیست؟ 

پروتکل پولکادات، تمام محدودیت‌های میان بلاک‌چین‌های مختلف را از بین می‌برد. در واقع، رمز ارز پولکادات، امکان برقراری ارتباط بدون واسطه و رایگان بین شبکه‌های مختلف را فراهم می‌سازد. پولکادات را می‌توان به عنوان میزبان شبکه‌های دیگر در نظر گرفت. در حقیقت، شبکه‌هایی با معماری کاملاً متفاوت، در بستر پولکادات می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند.

ارز دات، با تکیه بر پارا‌چین (Parachain)، ارتباط بین شبکه‌های مختلف را امکان‌پذیر می‌سازد؛ پاراچین‌ها، بلاکچین‌های خصوصی هستند که عملکرد بخصوص و توکن انحصاری خود را دارا هستند. شبکه Polkadot با الهام از پروتکل Ouroboros، از مکانیزم اثبات سهام استفاده می‌کند. علاوه بر این، Dot ارز دیجیتال شبکه پولکادات محسوب می‌شود که در فرآیند استیکینگ و حاکمیت (Governance) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تاریخچه ارز دیجیتال پولکادات 

ارز دات توسط پیتر چابان و گاوین وود طراحی و راه‌اندازی شد. گاوین وود، از برنامه‌نویسان اولیه اتریوم و ترون است. البته، او جزو اولین کسانی بود که در سال 2014، ایده اینترنت نسل سوم یا همان Web.3 را مطرح کرد. گاوین وود در سال 2016، وایت‌پیپر رمز ارز Polkadot را منتشر کرد و در سال 2017 موسسه اینترنت غیرمتمرکز نسل سوم را نیز راه‌اندازی کرد. این موسسه با فروش توکن‌های Dot توانست 1456 میلیون دلار برای توسعه پروتکل، جمع‌آوری کند؛ شبکه پولکادات در سال 2019، از طریق عرضه خصوصی نیز توانست 43 میلیون دلار دیگر جذب کند.

ارز دات چگونه کار می‌کند؟



متخصصین حوزه بلاک‌چین و کریپتوکارنسی با انجام تحقیقات مختلف موفق شدند 3 مورد از موانع اصلی این فناوری را شناسایی کنند. سرعت، مقیاس‌پذیری و امنیت، سه مورد از موانعی است که در تمام شبکه‌های بلاک‌چین باعث بروز مشکلات اساسی می‌شود. نسل اول فناوری بلاک‌چین، پیشرفت‌‌های بسیاری داشته‌اند اما دچار محدودیت‌های بسیار نظیر عدم مقیاس‌پذیری صحیح یا امنیت نامطمئن نیز بوده‌اند.

پارا‌چین (Parachain) و ریلی‌چین (Relaychain)

پاراچین‌ها، بلاکچین‌های اثبات سهام هستند که به صورت مستقل فعالیت دارند و قابلیت سفارشی‌سازی را در اختیار مالکین قرار می‌دهند. پاراچین‌ها، برای اپلیکیشن‌هایی که دارای محدودیت داخلی هستند، طراحی شده است. این‌ زنجیره به عنوان مکانیزم مدیریتی و لایه حاکمیت شبکه، فعالیت می‌کند.

راه‌اندازی و اتصال پاراچین‌ها بر عهده ریلی‌چین است. ریلی‌چین، مسئولیت برقراری امنیت بین شبکه‌های اشتراکی، اجرای فرآیند اجماع و ارتقای قابلیت تعامل‌پذیری بین آن‌ها را برعهده دارد. در حقیقت، ریلی‌چین داده‌های مربوطه را اعتبارسنجی کرده و از خوانا بودن و قابل درک‌ بودن آن‌ها اطمینان حاصل می‌کند. برای مثال، مسئولیت دستیابی به مکانیزم اجماع و اطمینان از اجرای تراکنش‌هاف جزو وظایف ریلی‌چین به شمار می‌رود.

 

بریج (Bridge) و پاراترد (Parathread) 

شبکه پولکادات دارای بریج یا همان پل است که بلاک‌چین‌های مختلف را به یکدیگر متصل کرده و اجازه انتقال اطلاعات بین آن‌ها را صادر می‌کند. پل‌ها، قابلیت تعامل‌پذیری رمز ارز پولکادات را تقویت می‌کنند. برای مثال، از طریق بریج، امکان اتصال و همکاری پولکادات با شبکه بیت‌کوین و اتریوم، امکان‌پذیر است.

پاراترد یکی دیگر از قابلیت‌های پولکادات است که در واقع، نسخه کوچک‌تر پارا‌چین هستند و در روش پرداختی Pay-As-You-Go مورد استفاده شبکه قرار می‌گیرند. این مدل پرداختی به این معنی است که هر فرد به میزان استفاده خود از سرویس‌های ابری، هزینه پرداخت می‌کند و نیازی به خرید اشتراک یا پرداخت کل هزینه نیست. پاراترد‌ها برای بلاک‌چین‌هایی که به صورت مستمر و همیشگی به شبکه پولکادات اتصال ندارند، بسیار کاربردی هستند.



مکانیزم اثبات سهام پولکادات 

مکانیزم اثبات سهام (Proof-of-Stakes) رمز ارز پولکادات دارای 3 مدل گره (Node) است. در واقع، اجماع شبکه از 3 گره‌های ولیدیتور یا اعتبار‌سنج (Validator)، تلفیق‌کننده (Collator) و معرفی‌کننده (Nominator) تشکیل می‌شود.

  • ولیدیتور؛ وظیفه شرکت در اجماع و نظارت بر فرآیند اثبات سهام و خرید و استیکینگ توکن DOT  را بر عهده دارد.
  • تلفیق‌کننده؛ از ولیدیتور‌ها نقش کمتری در شبکه پولکادات دارند. وظیفه اصلی آن‌ها، ذخیره تراکنش‌های معتبر پارا‌چین و ارسال آن‌ها به ولیدیتور‌ها در ریلی‌چین است.
  • معرفی‌کننده؛ تامین امنیت ریلی‌‍چین و انتخاب ولیدیتور‌های قابل اعتماد از وظایف اصلی Nominatior‌ها به شمار می‌رود.



توکن DOT

ارز دات، به دو طریق در شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت، ارز دیجیتال DOT برای استیکینگ و تقویت امنیت شبکه و تعیین حاکمیت در مکانیزم اجماع مورد استفاده شبکه پولکادات قرار می‌گیرد. 

  • استیکینگ؛ خرید و نگهداری ارز دیجیتال DOT، به عنوان یک وثیقه، اعضای شبکه را به رفتار صادقانه تشویق می‌کند و شبکه نیز در ازای این رفتار به آن‌ها پاداش اعطا می‌کند.
  • حاکمیت (Governance)؛ دارندگان رمز ارز Dot حق رای‌دادن و شرکت در تصمیم‌گیری مربوط به شبکه پولکادات را خواهند داشت.

ساختار ارز دات

همان‌طور که به آن اشاره کردیم، پلتفرم پولکادات برای حل مشکلات بلاکچین وارد میدان شده است. از جمله مشکلات بلاکچین می توان به چالش‌های مقیاس‌پذیری و انزوای شبکه‌های بلاک چینی اشاره کرد. 

مقیاس پذیری (Scalability) 

شبکه‌های بلاک چینی قادر نیستند که حجم زیادی از تراکنش‌ها را در ثانیه در اکوسیستم غیرمتمرکز خود پردازش کنند. شبکه ارز دات قادر است تراکنش‌ها را به صورت موازی و توسط چندین زنجیره پردازش کرده و مشکلات سایر بلاک چین‌ها را برطرف نماید. میزان مقیاس‌پذیری بلاک چین پولکادات به خاطر پردازش زنجیره‌ای و موازی بهبود یافته است و شرایط را برای کسب و کارهایی که می‌خواهند بلاک چین را به عنوان یک تکنولوژی جهانی بپذیرند مهیا کرده است.

حل مشکلات مربوط به انزوا (Isolation)

شبکه‌های بلاک چینی به این دلیل که نمی‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، اصطلاحاً در یک «انزوا» قرار دارند. اکوسیستم پولکادات این انوزا را از بین برده است و امکان تعامل بین پلتفرم‌های بلاکچینی را در اختیار کاربران و صاحبان کسب و کار قرار می‌دهد.

آینده ارز دیجیتال پولکادات 

ارز پولکادات پتانسیل بسیار بالایی برای رشد دارد. برای مثال، بروزرسانی خودکار شبکه پولکادات و عدم نیاز به فورک باعث ایجاد نظم و پایداری در بلاکچین آن می‌شود. وجود پارا‌چین و همه‌گیر شدن این تکنولوژی نیز باعث محبوبیت پولکادات در آینده بازار خواهد شد. یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت ارز دیجیتال DOT، شاردینگ ناهمگون است که امکان اتصال پاراچین‌های مختلف را از طریق یک لایه صفر، در اختیار شبکه پولکادات قرار می‌دهد.

تمام ویژگی‌های ذکر‌شده در بالا به‌علاوه تیم توسعه‌دهنده قدرتمند و سرعت بسیار بالای پردازش تراکنش‌ها، این امید را به طرفداران پولکادات می‌دهد که قیمت ارز DOT در آینده‌ای نه چندان دور، افزایش یابد.

رقبای ارز دات 

ارز دیجیتال Polkadot قابلیت استخراج ندارد و با ماینینگ کردن نمی‌توان از ان کسب درآمد کرد. نحوه توزیع Polkadot بر اساس اثبات سهام است که تفاوت‌های ساختاری جزئی نیز با آن دارد. برخی کارشناسان معتقدند که اتریوم رقیب پولکادات است در حالی که قیمت و حجم معاملاتی بسیار بالاتری نسبت به ارز دات دارد. به طور کلی می‌توان گفت که اتریوم لایه 2 و کازماس (Cosmos) رقبای پولکادات است. کازماس نیز با هدفی مشابه ارز دات به عنوان یک زنجیره بین بلاک چین‌ها در سال 2020 شروع به فعالیت کرد.

اتریوم لایه 2 نیز یکی دیگر از رقبای Polkadot به شمار می‌رود که شباهت‌های بیشتری با این پروژه دارد. برای مثال، عملکرد هر دو بلاک چین مبتنی بر شاردینگ (Sharding) یا اختصاص دادن زنجیره‌های مختلف به اهدافی منحصر بفرد است.

هدف اتریوم این است که با فراهم کردن یک بستر مناسب، برای اجرای قراردادهای هوشمند و توزیع مالی، به بخشی از جهان دیجیتال کمک کند. از طرف دیگر، پولکادات به دنبال این است که با ایجاد و ادغام کل بلاک‌چین‌ها، به بخشی از جهان فیزیکی کمک کند و مردم را در این زمینه یاری دهد. ارز دیجیتال پولکادات ادعا می‌کند که روش آن معتبرتر و در دسترس‌تر است و با تعداد کمتری اعتبارسنجی، می‌تواند کار خود را انجام دهد. البته می‌توان پروتکل تزوس را نیز با پولکادات مقایسه کرد که برای پشتیبانی از ارتقا، بدون نیاز به فورک سخت طراحی شده است. با وجود این، پولکادات با ارائه امکاناتی مانند قابلیت‌های توسعه پذیری، امنیت و سرعت بالا، به عنوان یکی از رقبای مهم در حوزه ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود.

گرچه پولکادات به سرعت در حال نفوذ به بازار ارزهای دیجیتال است، اما بلاک چین های سنتی مانند اتریوم همچنان طرفداران خود را دارند. به عنوان رقیب اصلی پولکادات، اتریوم ادعا کرده است که با توسعه نسخه ۲.۰، مشکلات و نواقص فعلی شبکه را برطرف خواهد کرد. اما پولکادات توسط یکی از توسعه دهندگان ارشد اتریوم پایه‌گذاری شده است و او با مشاهده ضعف‌ها و چالش‌های بلاک‌چین اتریوم، از پروژه اتریوم خارج شده و بلاک چین پولکادات را ایجاد کرده است. به همین دلیل، پولکادات به عنوان یکی از رقبای اصلی اتریوم در حوزه ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود و در حال رقابت با اتریوم برای جایگاه برتری در بازار جهانی ارزهای دیجیتال است.

قیمت پولکادات + تحلیل تکنیکال پولکادات 



تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال پولکادات، یکی از مواردی است که طرفداران این پروژه همیشه به دنبال آن هستند. تحلیل ارز دیجیتال DOT نشان‌دهنده ادامه روند نزولی این رمز ارز است. اما تحلیل‌گران حوزه کریپتوکارنسی معتقدند که سال جاری، اتفاقات خوشی برای رمز ارز پولکادات خواهد افتاد.

قیمت ارز دیجیتال پولکادات نیز در حال حاضر در محدوده مناسبی قرار دارد و کمی تحلیل تکنیکال و فاندامنتال می‌توانید وارد معاملات سودآور شوید. برای اطلاع از قیمت لحظه‌ای ارز دیجیتال پولکادات، به وب‌سایت یا اپلیکیشن کافه‌ارز مراجعه کنید.

خرید پولکادات

خرید ارز دیجیتال Polka Dot یکی از مباحث مهم در میان طرفداران این پروژه است.در واقع این موضوع که در چه زمانی خرید ارز دیجیتال پولکادات درست است و یا این‌که در چه زمانی باید رمز ارز پولکادات را به فروش برسانیم، همواره از موضوعات مورد بحث در میان طرفداران آن بوده است.

پولکادات با ارزش بازار حدود 7 میلیارد دلار و با در اختیار داشتن سهم 0.7 درصدی از بازار، رتبه 12 جدول برترین‌های بازار کریپتوکارنسی را به خود اختصاص داده است. بیش‌ترین قیمت رمز ارز DOT، در چهارم نوامبر 2021 (13 آبان 1400) معادل 55 دلار بود که هم اکنون اختلاف بسیار زیادی با ان دارد.

تعداد کل توکن‌های پولکادات، 1.24  میلیارد واحد است که حدود 1.13 میلیارد واحد از آن در گردش است. برای خرید ارز دیجیتال DOT می‌توانید در وب‌سایت یا اپلیکیشن کافه‌ارز ثبت نام کنید و پس از احراز هویت به راحتی و با کارمزد بسیار پایین، ارز پولکادات را خریداری کنید.

سوالات متداول کاربران پاسخ به متداول‌ترین سوالاتی که در ذهن دارید

ارز دیجیتال پلکادات با نام لاتین Polkadot و علامت انحصاری DOT یک ارز دیجیتال است که در تاریخ 1399-05-29 لانچ شده و آخرین بار در تاریخ 1401-01-20 به روز رسانی شده است
در کافه ارز سفارشات ارز دیجیتال پلکادات به صورت آنی انجام می شود
خیر، کافه ارز تنها فی انتقال شبکه پلکادات را از میزان وارد شده شما کسر می کند
بله، طبق درستور مقامات قضایی همه سفارشات مالی و ارزی پلکادات با احراز هویت کاربر انجام می شود

دیدگاه های شما

دیدگاه