وبلاگ

/

/

معرفی سریع ترین بلاکچین های جهان

معرفی سریع ترین بلاکچین های جهان

۲۱ مرداد ۱۴۰۲

سریع ترین بلاک چین جهان: زمانی که درباره ارز دیجیتال صحبت می‌کنیم، اولین چیزی که به میان می‌آید فناوری بلاکچین و سرعت دور از انتظار آن است. این که چرا اصلاً بلاکچین انقدر سریع است و چگونه تراکنش‌ها را با چنین سرعتی پردازش می‌کند؟ در نهایت برای خیلی از کاربران سول پیش می‌آید که سریعترین بلاکچین در جهان کدام است؟ به طور کل هر بلاکچین مبتنی بر یک مکانیزم اجماع به صورت کار می‌کند. مکانیزم اجماع یا الگوریتم‌های اجماع شناخته‌شده‌ای نظیر گواه اثبات کار (Proof of Work) یا اثبات سهام (Proof of Stake) وجود دارند که در حوزه کریپتوکارنسی زیاد شنیده می‌شوند. در این مقاله سعی داریم با بررسی خصوصیات، سریع ترین بلاک چین های جهان را معرفی خواهیم کرد پس تا انتها آن را مطالعه کنید.

بلاک چین های سریع در دنیا

معرفی سریع‌ترین بلاکچین‌ ها

  • بلاکچین بیت کوین؛ اولین و بیشترین

بیت کوین (BTC) اولین ارز دیجیتال جهان است که از فناوری بلاک چین استفاده کرد و سرآغاز محبوبیت این تکنولوژی به شمار می‌رود. ساتوشی ناکاموتو در وایت پیپر (Whitepaper) بیت کوین توضیح داده است که بلاکچین بیت کوین با تکیه بر الگوریتم اثبات کار تراکنش‌ها را در فضایی غیرمتمرکز پردازش کرده و از این طریق امنیت شبکه را افزایش می‌دهد. ساتوشی باور داشت که برای معاملات به هیچ شخص ثالثی نیاز نیست بنابراین اولین شبکه مالی غیرمتمرکز جهان را در سال 2009 راه اندازی کرد.

بیشتر بخوانید: تفاوت بیت کوین و بلاکچین چیست؟

افرادی که در این شبکه تراکنش‌ها را تایید می‌کنند ماینر (Miner) نام دارند. اثبات کار به این معنی است که ماینرها یک بلوک را از شبکه قرض گرفته و معادلات ریاضی پیچیده را برای تایید حل می‌کنند؛ به اصطلاح بیت کوین استخراج می‌کنند. استخراج یک بلوک باعث می‌شود که تراکنش‌ها سریع‌تر پردازش شده و ماینز در ازای این کار بیت کوین به عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

بلاک چین بیت کوین

شبکه بیت کوین از نظر مقیاس‌پذیری خیلی خوب توسعه‌داده نشده است و سرعت قابل قبولی ندارد. این شبکه به صورت میانگین در هر ثانیه قادر است 7 تراکنش را پردازش کند. زمان متوسط برای اضافه شدن بلوک جدید به شبکه حدودا بین 10 الی 20 دقیقه طول می‌کشد. جامعه کاربری بیت کوین برای حل مشکل یک راه‌حل خوب پیدا کرده که شبکه لایتنینگ (Lightening) نام دارد. این شبکه به نوعی یک شبکه زاپاس است که تراکنش‌های بیت کوین را پردازش می‌کند. لایتنینگ به تاییدیه شبکه اصلی بیت کوین نیاز ندارد و پردازش خارج از زنجیره انجام می‌دهد بنابراین سرعت باورنکردنی دارد؛ این شبکه قابلیت پردازش هزاران تراکنش در ثانیه را دارد.

بیشتر بخوانید: کارمزد شبکه بلاکچین چیست
  • بلاکچین ترون

شبکه ترون از تکنولوژی بلاکچین بهره می‌برد و به صورت غیرمتمرکز اداره می‌شود. شبکه TRON معماری مشابه اتریوم دارد که با قابلیت ماشین مجازی (EVM) توسعه دادشه شده است. هدف توسعه‌‌دهندگان ترون این بوده که شبکه‌ای ایمن، کارآمد و کاربرپسندی را در اختیار کسب و کارهای مختلف قرار دهند. توکن‌هایی که بر پایه ماشین مجازی ساخته می‌شوند با شبکه TRC20 و ERC20 سازگاری دارند.

بلاک چین ترون

فرآیند تصمیم گیری بر پایه مکانیزم اجماع اجرا می‌شود و برای اینکه تصمیمات به درستی گرفته شوند از الگوریتم اثبات سهام (PoS) در شبکه استفاده شده است. البته این الگوریتم بر پایه نمایندگان انجام کار می‌کند به این معنی که کاربران با سپرده‌گذاری ارزهای دیجیتال خود می‌‌توانند به نماینده مورد نظر خود رای دهند. این الگوریتم به DPoS معروف است و این امکان را در اختیار نمایندگان قرار می‌دهد تا تصمیماتی سرنوشت‌ساز برای شبکه ترون بگیرند.

بیشتر بخوانید: مکانیزم اجماع چیست

بیس و هفت نماینده ارشد مسئولیت تایید و نظارت بر تراکنش‌های ترون را بر عهده دارند. شیوه کار به این شکل نیست که این نمایندگان دائمی باشند بلکه هر 6 ساعت یک نماینده ارشد انتخاب شده و در ازای این کار توکن TRX دریافت می‌کند. نمایندگان که به Representative معروف هستند در اصل نقش اعتبارسنج (Validator) را ایفا می‌کنند قدرت ساخت بلوک جدید را در اختیار دارند. هر بلوک جدید در شبکه ترون در عرض 3 ثانیه به اکوسیستم اضافه می‌شود و نماینده بابت این کار 33 توکن TRX به عنوان پاداش دریافن می‌کند.

  • بلاکچین ریپل

ریپل (Ripple) یک پروتکل پرداخت مبتنی بر بلاکچین است. در واقع، ریپل مانند شبکه بانکی سوئیفت است با این تفاوت که در دنیای بلاکچین فعالیت دارد. از ریپل برای انتقال پول در سراسر جهان استفاده می‌شود و به نوعی پلی بین بانک‌ها و موسسات مالی با کاربران ارزهای دیجیتال است. افرادی که در حوزه بلاکچین فعالیت می‌کنند ریپل را با عنوان ارز دیجیتال XRP می‌شناسند در حالی که ارز دیجیتال XRP فقط یکی از محصولات این کمپانی است و کاربران می‌توانند ارزهای فیات را نیز در این شبکه با یکدیگر مبادله کنند.

بیشتر بخوانید: تراکنش محرمانه در بلاکچین ارز دیجیتال ریپل و بلاک چین چند کاره

شیوه کار بلاکچین ریپل مانند بیت کوین یا ترون نیست بلکه هر فردی می‌تواند دز این شبکه نقش اعتبارسنج را ایفا کند. البته، ریپل فقط به اعتبارسنج‌های منتخب اجازه تایید تراکنش‌ها را می‌دهد. مکانیزم اجماع ریپل با شبکه‌های دیگر فرق می‌کند به این معنی که برای انجام یک تراکنش نیاز به تایید کل شبکه نیست بلکه اگر 80 درصد نودها با یکدیگر به توافق برسند تراکنش در عرض 5 ثانیه نهایی می‌شود.

ریپل از یک واسطه به نام Gateway بهره می‌برد که نقش یک لینک مورد اعتماد بین دو طرف معامله را ایفا می‌کند. گیت وی در اصل یک واسط اعتباری است و ارزها را به آدرس‌های عمومی ارسال یا دریافت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اصطلاحات ارز دیجیتال
  • بلاکچین سولانا

بلاکچین سولانا جدی‌ترین رقیب اتریوم محسوب می‌شود که بر اساس الگوریتم اجماع گواه اثبات تاریخچه (Proof of History) یا همان PoH کار می‌کند. در این پروتکل، برچسب‌های زمانی تراکنش‌های بلاکچین سولانا را می‌توانید مشاهده کنید بنابراین کاربران لقب منبع زمانی غیرمتمرکز (Decentralized Clock) را نیز بر آن گذاشته‌اند. زمان ساخت بلاک در بلاکچین سولانا به نسبت رقیب اصلی خود اتریوم و بیت کوین کمتر است و در هز 400 میلی‌ثانیه یک بلاک جدید به شبکه سولانا اضافه می‌شود.

بیشتر بخوانید: الگوریتم اثبات سهام (Proof of Stakes)

بلاکچین سولانا

بلاکچین سولانا سعی می‌کند یک محیط زمانی رمزنگاری شده و امن خلق کند تا مشکلات مربوط به توالی زمانی رخدادها از بین برود. عملکرد بلاکچین سولانا با اتریوم یا بیت کوین متفاوت است چون در این دو شبکه اولین پردازش و تایید تراکنش بر اساس سودآوری آن است. به عبارت دیگر، ماینر ابتدا به پردازش تراکنش‌هایی می‌پردازد که سود بیشتری برای کاربران دارند. در شبکه سولانا اوضاع کمی متفاوت است. بلاکچین Solana مشابه یک کرنومتر عمل می‌کند. یک مسابقه دو 100 متر زا در نظر بگیرید، برنده کسی است که ابتدا از خط رد شود و زمانی مسابقه به پایان می‌رسد که تمام دوندگان از خط پایان گذر کنند. الگوریتم PoH از این موضوع الگوبرداری کرده است و هر تراکنش را در همان لحظه ثبت می‌کند که این امر باعث رعایت توالی و ترتیب تراکنش‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید: بررسی رمزنگاری متقارن و نامتقارن
  • بلاکچین اولانچ

اولانچ یا همان آوالانچ یک پلتفرم غیرمتمرکز و منبع باز است که برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapp) مورد استفاده توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد. این پلتفرم ادعا می‌کند که سریع ترین بلاک چین جهان است که در هز ثانیه می‌تواند بیش از 4500 تراکنش را پردازش کند. با بلاکچین اولانچ می‌توان برنامه های غیرمتمرکز را با سرعت بالا و هزینه کم ایجاد کرد. آولانچ برای از بین بردن مشکلات یکپارچگی و مقیاس‌پذیری بلاک چین‌های دیگر دست به ابتکار جالبی زده است.

بیشتر بخوانید: الگوریتم اثبات کار (Proof Of Work)

شبکه اولانچ از 3 بلاکچین مجزا تشکیل شده است که به صورت مستقل فعالیت می‌کنند. لایه اصلی X-chain نام دارد که وظیفه تایید و پردازش تراکنش‌ها و به طور کلی نظارت و مدیریت دارایی‌های کاربران را برعهده دارد. لایه بعدی C-chain نام دارد که امکان استفاده از قراردادهای هوشمند را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این بلاکچین همچنین بستری برای سازگاری قراردادهای هوشمند با شبکه اتریوم است. سومین لایه از اولانچ P-chain نام دارد که وظیفه ذخیره‌سازی اطلاعات هر بلوک را برعهده دارد. در اصل، این لایه وظیفه هماهنگی تاییدکنندگان بلوک ها را بر دوش دارد.

نتیجه گیری

در این مطلب درباره سریع ترین بلاک چین های جهان صحبت کردیم و چند بلاک چین سریع را از لحاظ عملکرد و سرعت پردازش مورد بررسی قرار دادیم. به طور کلی، هرچقدر که سرعت بلاک چین ها افزایش پیدا کند، موارد استفاده از ارزهای دیجیتال نیز گسترده‌تر شده و امکانات بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برای همین، هزاران هزار توسعه دهنده سعی دارند تا شبکه های بلاکچینی را ارتقا داده یا اکوسیستمی خلق کنند که با سرعت بیشتری تراکنش‌ها را پردازش کنند.

5/5 - (19 امتیاز)

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *