وبلاگ

/

/

آلت کوین چیست ؟ بهترین آلتکوین ها برای سرمایه گذاری

آلت کوین چیست ؟ بهترین آلتکوین ها برای سرمایه گذاری

۷ مرداد ۱۴۰۲

آلت کوین: آلت کوین (Altcoin) اصطلاحی است که در کنار بیت‌کوین معنی پیدا می‌کند. در واقع زمانی بود که بیتکوین تنها ارز دیجیتال مطمئن و معتبر بازار به حساب می‌آمد و خرید و فروش آن عاقلانه‌ترین انتخاب برای معامله‌گران بود. اما با ظهور آلتکوین مشخص شد که ارز دیجیتال دیگر نیز حرفی برای گفتن دارند و بیت کوین دیگر تنها گزینه در دسترس محسوب نمی‌شود. به صورت خیلی ساده اگر بخواهیم معنی آلتکوین را توضیح دهیم، هر چیزی به جز بیت کوین را altcoin می‌نامند اما آیا این تعریف از ماهیت آلیتکوین‌ها درست است؟ کاربردهای altcoin کدام است؟ بهترین آلتکوین‌ها کدام هستند؟ اگر بیت کوین همه مشکلات مربوط به سیستم پرداخت را حل می‌کند، پس دیگر اصلاً چه نیازی به ظهور آلتکوین‌ها بوده است؟ اینها سوالاتی است که با مطالعه این مطلب جواب خواهیم داد، پس تا انتها با کافه ارز همراه باشید.

آلت کوین چیست؟

آلتکوین چیست به انگلیسی Altcoin، به ارزهای دیجیتالی گفته می‌شوند که بعد از بیت کوین وارد بازار شده‌اند. البته، برخی از کاربران بیت کوین و اتریوم را ارزهای اصلی و رمزارزهای دیگر را آلتکوین می‌نامند، چون که آن‌ها از فورک این دو ارز به وجود آمده‌اند؛ فورک به معنی دو تکه‌شدن بلاک‌چین بیت کوین و اتریوم است. آلت کوین از واژه Alternative به معنی جایگزین و Coin به معنی بیت کوین ترکیب شده است و به طور کلی به ارزهایی که با هدف جایگزین‌شدن برای بیت کوین طراحی شده‌اند را آلت‌کوین می‌نامند.

آلتکوین چیست

تاریخچه آلت کوین

آمار نشان می‌دهد که در اوایل سال 2023 حدود 23 هزار آلتکوین وجود داشته است. بر اساس گزارش وبسایت کوین مارکت کپ آلتکوین‌ها (استیبل کوین‌ها و دیگر ارزهای دیجیتال به غیر از بیت کوین) تقریبا نیمی از بازار را در اختیار خود دارند که این رقم نشان از اهمیت بسیار بالای آنها در این حوزه دارد. به نظر می‌رسد که اگر ارزهای جایگزینی نظیر اتریوم وجود نداشتند اصلاً امکان نداشت که تکنولوژی ارزهای دیجیتال به چنین پیشرفت عظیمی دست پیدا کند. دلیل این قضیه هم کاملاً روشن است چون به واسطه همین ارزهای دیجیتال جدید است که مفاهیم و تکنولوژی های بسیار پیشرفته‌ای نظیر قراردادهای هوشمند، بازی‌های مبتنی بر بلاکچین، توکن‌های غیرمثلی (NFT)، صرافی‌های غیرمتمرکز، دیفای و هزاران فناوری دیگر وارد این بازار شده‌اند؛ پس پیشرفت این بازار به نوعی مدیون آلتکوین‌ها بوده است.

بیشتر بخوانید: بلاکچین چیست

آلت کوین در لغت به معنی سکه جایگزین است. واژه Alt در انگلیسی به معنی Alternative است که در فارسی به معنی جایگزین یا همان آلترناتیو است پس آلت کوین به معنی کوین‌های جایگزین است اما فعالان ایرانی حوزه کریپتوکارنسی نیز از همان واژه آلت کوین برای اشاره به آن استفاده می‌کنند. به طور کلی، آلت کوین به ارزهای دیجیتالی گفته می‌شود که بعد از موفقیت چشمگیر بیت کوین راه اندازی شده‌اند. در حقیقت، آلت کوین‌ها برای رفع محدودیت‌های بیت‌کوین ایجاد شده‌اند و تلاش می‌کنند تا با استفاده از تکنولوژی‌های جدید با بیت کوین وارد رقابت شوند.

انواع آلت کوین

زمانی که در سال 2008 نیمی از جهان در بحران اقتصادی غرق شده بود، بیت کوین پا به عرصه بازارهای مالی گذاشت. ابتدا خیلی از آن استقبال نشد و تک و تنها به مسیر خود ادامه می‌داد. اما زمانی که بیت کوین به تخت سلطت تکیه زد و جایگاه خود را به عنوان یک پدیده شگفت‌انگیز و قابل اطمینان تثبیت کرد، مریدان بسیار زیادی بدست آورد. همین مریدان کم کم به تقلید از بیت کوین سیستم پرداختی خود را راه اندازی کردند.

البته این کار فقط یک تقلید ساده نبود و برخی از آنها واقعاً تکنولوژی‌های بسیار جذاب و کارآمدی را توسعه‌ دادند که انصافاً چندین سال از زمان خود جلوتر بودند. بسیاری از آلت کوین ‌ها نقاط ضعف بیت کوین را هدف گرفتند. در واقع همین موضوع باعث شد تا بعضی پروژه‌ها روی دست بیت کوین زده و جایگاه خوبی در بازار بدست آورند. جالب است بدانید که بیشتر تحلیلگران پروژه Namecoin را اولین آلتکوین معرفی می‌کنند و باور دارند اولین نفری که از واژه altcoin استفاده کرده یک برنامه نویس به نام اندرو چو (Andrew Chow) بوده است. در ادامه انواع آلتکوین و چند مورد از بهترین آنها را به صورت مختصر مورد بررسی قرار می دهیم.

اصلی ترین انواع آلتکوین ها شامل ارزهای دیجیتال قابل استخراج، استیبل کوین‌ها، توکن‌های اوراق بهادار، توکن‌های کاربردی، توکن های حاکمیتی و NFT ها هستند. همانطور که گفتیم، رمز ارز Namecoin به عنوان اولین آلتکوین در سال 2011 راه‌اندازی شد و پس از آن بین سال‌های 2011 تا 2014 پروژه‌های بسیار خوبی نظیر لایت کوین و ریپل (XRP) بودیم.

بیشتر بخوانید: بلاک چین بیت کوین چگونه عمل می کند؟

انواع آلتکوین ها

اتریوم

قبل از هرچیزی باید بدانیم که اتریوم نیز مانند بیت کوین دارای ساختاری غیرمتمرکز است و هیچ‌ ارگانی اجازه کنترل و دخالت در اکوسیستم آن را ندارد. به طور کلی، آن چه که اتریوم را برای کاربران جذاب می‌کند این است که شبکه اتریوم توانایی کارهایی فراتر از پردازش تراکنش‌های مالی را دارد. برگ برنده اتریوم مقوله قراردادهای هوشمند (Smart Contract) است که به توسعه‌دهندگان اجازه خلق هر نوع برنامه غیرمتمرکزی (dApps) را می‌دهد. ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) خالق ارز دیجیتال اتریوم است. او در سال 2013ف ایده اولیه خود را در قالب یک وایت پیپر (White Paper) منتشر کرد و برای برخی از دوستان خود فرستاد. پس از آن حدود 30 نفر جذب ایده شده و با وی تماس گرفتند. او همچنین ایده اتریوم را در کنفرانس بیت کوین در سال 2014 مطرح کرد و با استقبال زیادی مواجه شد.

بیشتر بخوانید: تفاوت کوین و توکن

ریپل

اولین چیزی که با مشاهده ریپل به ذهن ما می‌آید، نماد ارز دیجیتال بومی آن یعنی XRP است اما باید بدانید که ریپل (Ripple) با XRP متفاوت است. نکته پر اهمیت دیگر این است که پلتفرم ریپل با پروژه‌های قدیمی‌تر از خود متفاوت است و در حقیقت می‌توان گفت که انقلابی نو در صنعت ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود. اگر بخواهیم عامیانه‌تر صحبت کنیم، زمانی که اتریوم یا بیت کوین خریداری می‌کنیم فقط بر روی این دو ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌ایم اما با خرید ریپل الزاما بر روی این ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری نکرده‌اید.

کاردانو

کاردانو در سال 2015 آغاز به کار کرد و ارز دیجیتال آن یعنی ADA در سال 2018 طی عرضه اولیه توانست 63 میلیون دلار سرمایه اولیه کسب کند. توسعه دهنده اصلی کاردانو چارلز هاسکینسون است که سابقه کار در پروژه اتریوم را دارد. او هدف اصلی پلتفرم کاردانو را ایجاد بستری برای پردازش تراکنش‌های بیشتر با سرعت بیشتر و کارمزد کمتر بیان کرده است.

بلاکچین کاردانو دو لایه جداگانه دارد که این تکنولوژی باعث انعطاف‌پذیری و کارآمدی بیشتر آن به نسبت بلاکچین پروژه‌های دیگر می‌شود. به عبارت ساده‌ترف این انعطاف‌پذیری باعث می‌شود که توسعه‌‌دهندگان بتوانند الفبای بلاکچین آن را با توجه به مقررات کشور خود تغییر دهند و نحوه دسترسی و ذخیره‌سازی اطلاعات در آن را سفارشی‌سازی کنند.

لایت کوین

لایت کوین (Litecoin) یکی از بهترین و قدیمی‌ترین آلت‌کوین‌ها به شمار می‌رود. این رمزارز توسط یکی از توسعه‌دهندگان گوگل به نام چارلی لی در سال 2011 ایجاد شده است. این پروژه با اعمال تغییرات در کدها و پروتکل بیت‌کوین و در کل با هدف رفص مشکلات و ضعف‌های بیت کوین ایجاد شده است. تعبیر زیبایی در فضای مجازی وجود دارد که لایت کوین را به نقره و بیت کوین را به طلا تشبیه کرده است که نشان از ارزش بالای این آلت کوین دارد.

پولکادات

پولکادات (Polkadot) یک پروژه رمزارزی است که برای توسعه‌دهندگان ایجاد شده است. در حقیقت، پولکادات با شبکه‌ای یکپارچه از بلاکچین‌های هدفمند مشکلات مربوط به تعامل بین پروژه‌های مختلف را از بین برده است. علاوه بر این، مشکل اساسی پلتفرم‌های رمزارزی یعنی عدم مقیاس‌پذیری و مقرون‌ به‌صرفه‌ نبودن با اتکا به پولکادات حل شده است. به عبارت ساده، پولکادات یک بلاکچین است که بلاکچین‌های دیگر را به یکدیگر وصل می‌کند و مشکل کندی ارتباط بین بلاکچین‌های عمومی و خصوصی را از بین می‌برد.

فصل آلتکوین

 

فصل آلتکوینها

فصل آلتکوین یا AltSeason به بازه زمانی گفته می‌شود که قیمت و حجم معاملات آلت‌کوین‌ها افزایش پیدا می‌کند. در حقیقت، زمانی که ارزش آلت کوین‌ها در مقایسه با بیت کوین حجم بیشتری از بازار را در اختیار داشته باشد، آن زمان را فصل آلت کوین می‌نامند. در طرف دیگر، زمانی که بیت کوین بیش از 50 درصد از بازار را در اختیار داشته باشد، با فصل بیت کوین روبرو خواهیم بود. زمانی که قادر به پیش‌بینی فصل آلتکوینها باشیم، با خرید می‌توانیم سود مالی خوبی بدست آوریم.

قیمت التکوین

قیمت آلت‌کوین‌ها در مقایسه با بیت کوین در سطح پایین‌تری قرار دارد. برخی از آلتکوین‌ها از نوع میم کوین، حتی قیمتی نزدیک به صفر دارند. این موضوع باعث می‌شود که سرمایه‌داران بیشتری به سمت آلت‌کوین‌ها جذب شوند. در حقیقت، کاربران به امید این‌که روزی قیمت آلت‌کوین‌‌ها نیز به نزدیکی بیت کوین برسد، با سرمایه بسیار زیاد وارد معاملات خرید آلت کوین می‌شوند. برای مثال قیمت لایت‌کوین که اولین آلت کوین شناخته می‌شود در زمان ورود به بازار حدود 4 دلار بود اما تا 410 دلار نیز افزایش پیدا کرد.

خرید و فروش ارز دیجیتال

خرید آلتکوین

فصل آلتکوین بهترین زمان برای خرید انواع آن به شمار می‌رود. خرید و نگه‌داری آلت کوین‌ها در بیشتر موارد برای کاربران سودآوری دارد، البته به خاطر داشته باشید که نوسانات قیمتی آلت کوین‌ها در بعضی مواقع بسیار پرریسک‌تر از بیت کوین است و ممکن است سرمایه شما را از بین ببرد، بنابراین قبل از خرید آلت کوین حتما تحقیقاتی کامل بر روی پروژه آن انجام داده و اخبار مربوط به آن را مطالعه کنید.

 

مزایا و معایب آلتکوین

آلت کوین‌ها انواع بسیار مختلفی دارند که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند اما به طور کلی دارای نکات مثبت و منفی زیر هستند:

مزایا

  • جبران نقاط ضعف بلاک‌چین دیگر ارزهای دیجیتال
  • پایایی بیشتر
  • انواع مختلف و بی‌شمار

معایب

  • محبوبیت و حجم بازار کمتر
  • نقدینگی کمتر در مقایسه با بیت کوین
  • عدم کارآیی مشخص
  • کلاهبرداری و احتمال شکست پروژه

آینده آلت‌کوین‌ها

آینده ارزهای دیجیتال به خصوص آلت کوین‌ها مشابه به زمانی است که قرن 19ام، دولت ایالات متحده امریکا دلار را به عنوان یک ارز رسمی پذیرفت. ارزهای مختلفی در این کشور در گردش بودند که هر کدام مشخصات خاص خود را داشتند و از طریق ابزارهای مختلف پشتیبانی می‌شدند. بانک‌های محلی نیز ارزهایی را وارد بازار کرده بودند که در برخی اوقات اصلاً پشتوانه واقعی نداشتند. وضعیت آلت کوین‌ها نیز شبیه به آن زمان است و بازار بسیار شلوغ و غیراشباعی دارد. صدها آلت کوین در بازار وجود دارند که هر کدام یک پروژه و اهداف مشخصی دارند. البته در برخی اوقات، تشخیص تفاوت بین دو پروژه آلت کوین کمی دشوار است و این یکی از معایب آلتکوین‌ها به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: شت کوین چیست

 

سخن پایانی

آلت کوین به معنی کوین‌های جایگزین بیت کوین است که پس از رشد بازار کریپتوکارنسی با هدف جبران و برطرف‌سازی معایب بیت کوین توسط توسعه‌دهندگان ایجاد شدند. در برخی از مقاطع آلت‌‌کوین‌ها، سهم بازار بیشتری در مقایسه با بیت کوین کسب می‌کنند که به آن فصل آلتکوینها می‌گویند. خرید و فروش انواع آلت‌کوین‌های معتبر مانند لایت کوین، بیت کوین کش، پولکادات، یونی سواپ، مونرو و ریپل از طریق وب‌سایت یا اپلیکیشن کافه ارز در اختیار کاربران قرار گرفته است و شما با ثبت نام و احراز هویت می‌توانید به راحتی و با کارمزد پایین خرید خود را انجام دهید.

4.9/5 - (22 امتیاز)

نویسنده

تیم تحریریه کافه ارز نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *