وبلاگ

/

/

فقیرترین کشور های اروپایی را بشناسید.

فقیرترین کشور های اروپایی را بشناسید.

۲۲ اسفند ۱۴۰۱

فقیرترین کشور های اروپایی: اگرچه ثروت کشورهای اروپایی تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارد. حتی فقیرترین کشور های اروپا استانداردهای زندگی بسیار بالاتری از کشورهای فقیر افریقا، آسیا و امریکای جنوبی دارند. فقیرترین کشورهای اروپا، کشورهایی هستند که به شدت از سقوط شوروی صدمه دیده‌اند. درحالیکه بیشتر کشورهای اروپایی بسیار پیشرفته هستند و تولید ناخالص ملی بالاتری از متوسط جهانی دارند. تعداد محدودی از آن‌ها باید بسیار خوب عمل کنند تا بتوانند به سطح دیگر کشورهای پیشرو برسند. البته حتی کشورهای فقیر اروپایی هم جذابیت‌های زیادی برای دیدن دارند و بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند برای مدتی در این کشورها اقامت کنند و با فرهنگ و زیبایی‌های این کشورها آشنا شوند. اگر شما هم قصد سفر به این کشورها را دارید برای دریافت ویزا به پرداخت‌های ارزی برای پرداخت هزینه‌ی تعیین وقت سفارت نیاز پیدا می‌کنید.

فقیرترین کشور های اروپایی

اروپا به خاطر ثروت بسیار زیادش شناخته شده است، با این حال این قاره از فقر مصون نیست. در تجزیه و تحلیل داده های صندوق بین المللی پول، واضح است که بسیاری از کشورهای اروپای شرقی با مشکلات اقتصادی فراگیر روبرو هستند. ریشه‌ی فقر و مشکلات اقتصادی کشورهای اروپایی، به جریانات در طول جنگ جهانی اول و دوم برمی‌گردد. مولداوی، ارمنستان و بوسنی و هرزگوین از فقیرترین کشورهای اروپا هستند. در حالی که این کشورها دارای سطوح متفاوتی از تولید ناخالص داخلی سرانه بر اساس برابری قدرت خرید (PPP) هستند، همه از نرخ های فقر به طور قابل توجهی بالاتر از کشورهای ثروتمندتر مانند آلمان یا فرانسه رنج می‌برند.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره سفر به ارمنستان

ضعیف ترین کشورهای اروپایی

معرفی فقیرترین کشور های اروپایی

١٠. بلغارستان

بلغارستان در جنوب شرقی اروپا قرار گرفته است. این کشور با کشورهای رومانی، صربستان، مقدونیه، یونان و ترکیه هم مرز است. دریای سیاه در شرق این کشور واقع شده است. اقتصاد بلغارستان در دهه ٩٠ میلادی با از دست دادن بازار شوروی ضربه سختی خورد. از هر پنج نفر شهروند بلغارستان یک نفر در فقر به سر می برد و درآمدی کمتر از یکصد و بیست یورو در ماه دارد.

از هر سه جوان یک نفر فاقد شغل است و شرکت های خصوصی با انبوهی از بدهی دست به گریبان اند. شهروندان درتلاشند تا خارج از بلغارستان، جایی در اروپا کاری پیدا کنند. بازگرداندن امید به بلغارستان وظیفه ای دشوار برای دولت آینده این کشور است. اگرچه رکود بزرگ سال ٢٠٠٨ مجددا به اقتصاد این کشور ضربه سختی زد و سقوط ٥.٥ درصدی اقتصادی در سال ٢٠٠٩ تجربه شد. از آن زمان، این کشور بهتر از دیگر کشورهای حوزه بالکان عمل کرده است. اما همچنان رشد اقتصادی آن بسیار ضعیف است.

٩. مونتنگرو

مونتنگرو در جنوب شرقی اروپا قرار دارد. و با کشورهای کروواسی، بوسنی هرزگوین، کوزوو، صربستان و آلبانی هم مرز است. دریای آدریانیک در کنار این کشور قرار گرفته است. تاثیر جنگ‌های یوگوسلاوی و سقوط صنعت بعد از فروپاشی یوگوسلاوی همراه با تحریم‌های اقتصادی سازمان ملل اقتصاد مونتنگرو را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

وضعیت به گونه‌ای پیش رفت که تولید ناخالص کشور ٤ درصد کاهش یافت. با این حال در چند سال اخیر وضعیت بهتر شده است و اقتصاد مونتنگرو در حال ترمیم است. براساس آمارهاي اعلام شده ؛ ميزان بدهي مردم به بانك هاي اين كشور حدود يك ميليارد يورو تخمين زده شده است و اين درحالي است كه 200 هزار نفر ( يك سوم جمعيت كشور ) از مردم قادر به پرداخت هزينه برق مصرفي خويش نيستند.
گزارش منابع خبري در مونته نگرو نشان مي دهد. كه سياست هاي اقتصادي اين كشور باعث شده تا ثروتمندان ثروتمندتر و فقرا و طبقات محروم جامعه فقيرتر شوند. حداقل دستمزد در مونته نگرو 193 يورو است و اتحاديه هاي كارگري آزاد پيشنهاد داده اند كه حداقل دستمزد به ميزان 60 يورو افزايش داده شود.

بیشتر بخوانید: ارزانترین کشورها برای مسافرت ایرانیان

٨. بلاروس

بلاروس در شرق اروپا و در همسایگی کشورهای لهستان، اوکراین، لیتوانی و لاتویا قرار گرفته است. بیش از ٤٠ درصد از زمین‌های این کشور را جنگل پوشانده است. صنایع و تولیدکنندگان قوی‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور هستند. این کشور در رتبه هشتم فقیرترین کشور های اروپا قرار دارد. مانند بسیاری از جمهوری‌های جدا شده از شوروی بلاروس با یک بحران اقتصادی بعد از فروپاشی شوروی روبرو شد و برای مقابله با این بحران دولت وقت بلاروس راهکارهایی را اتخاذ کرد. پیش از این بلاروس دارای یکی از قوی‌ترین اقتصادها و بهترین استانداردهای زندگی در میان کشورهای شوروی بود. اما بین سال‌های ٩١ تا ٩٥ بحران اقتصادی کشور را دچار مشکل جدی کرد. در نهایت کاهش واردات، سرمایه‌گذاری و تقاضا موجب کاهش تولیدات صنعتی شد.

فقیر ترین کشورهای اروپا

٧. صربستان

صربستان در یک موقعیت میانی بین جنوب شرق و مرکز اروپا قرار گرفته است. این کشور با رومانی، مجارستان، مقدونیه، بلغارستان، مونتنگرو، کروواسی و بوسنی هرزگوین هم مرز است. اقتصاد کشور به شدت تحت تاثیر رکود جهانی سال ٢٠٠٨ قرار گرفت. بعد از تجربه ٨ سال رشد اقتصادی قوی، اقتصاد کشور در سال ٢٠٠٩ وارد یک رکود بزرگ شد. رشد منفی ٣ درصد در سال ٢٠٠٩ و منفی ٥/١ درصد در سال ٢٠١٢ ناشی از این بحران اقتصادی بود و در ٤ سال بدهی‌های مردم را دوبرابر کرده و از ٢٩ درصد تولید ناخالص ملی پیش از بحران به ٦٣ درصد تولید ناخالص ملی بعد از آن رسید.

٦. جمهوری مقدونیه

مقدونیه کشور واقع در جنوب شرق اروپا یکی ازفقیرترین کشور های این قاره است. کشور در سال ١٩٩١ از یوگسلاوی سابق اعلام استقلال کرد. مقدونیه توسط کشورهای صربستان، بلغارستان، یونان و آلبانی احاطه شده است. از زمان استقلال، اقتصاد کشور اصلاحات جدی را تجربه کرده است. کشور به صورت کلی در این سال‌ها اقتصاد خود را با سیاست‌های موفق دولت بهبود بخشیده است. مقدونیه دارای اقتصاد باز است که تجارت سهمی ٩٠ درصدی از تولید ناخالص ملی آن دارد. با این حال و با وجود اصلاحات کشور دارای نرخ بیکاری بالای ٢٧ درصد در سال ٢٠١٥ و میزان بالای فقر بوده است. ٧٢ درصد از مردم کشور به سختی امرار معاش می‌کنند.

٥. بوسنی هرزگوین

بوسنی و هرزگوین در جنوب شرقی اروپا و در شبه جزیره بالکان واقع شده است. همسایگان این کشور صربستان، کروواسی و مونتنگرو هستند. این کشور در کنار دریای آدریاتیک قرار گرفته است. بوسنی با چالش دوگانه بازسازی یک کشور جنگ‌زده و یک اقتصاد روبرو است. این کشور یکی از فقیرترین کشور های اروپاست. اگرچه در گذشته کشور شکوفا بود، نارآرامی‌های سیاسی دهه ٩٠ منجر به تغییرات جدی در اقتصاد کشور شد. تولید ناخالص ملی کشور در این دوره ٦٠ درصد کاهش یافت، نابودی زیرساخت‌های فیزیکی کشور اقتصاد را بیش از پیش تحت تاثیر قرار داد. اگرچه اقتصاد بوسنی شاهد پیشرفت بوده است، کسری تجارت و نرخ بالای بیکاری ٣٨ درصدی موارد ایجاد نگرانی هستند.

کشورهای اروپایی

٤. آلبانی

آلبانی در جنوب شرقی اروپا و هم مرز با کوزوو، جمهوری مقدونیه، یونان و مونتنگرو است. همچنین دارای دسترسی به دریای آدریاتیک و لونیان است. اگرچه آلبانی یکی از فقیرترین کشورهای اروپاست، اقتصاد کشور به صورت مداوم در حال بهبود بوده است. از ابتدای دهه ٩٠، اقتصاد کشور با یک تغییر بزرگ از یک اقتصاد کمونیستی به یک اقتصاد بازار باز تبدیل شد. منابع طبیعی سرشار کشور موجب پیشرفت سریع اقتصاد این کشور شده است.

بیشتر بخوانید: با ارزش ترین پول دنیا

٣. کوزوو

کوزوو جایگاه سوم را در فقیرترین کشور های اروپا را دارد. این کشور در مرکز شبه جزیره بالکان قرار گرفته است. این کشور یک منطقه مورد اختلاف است و تنها توسط بعضی از کشورها به رسمیت شناخته شده است. کوزوو دارای یک اقتصاد در حال تغییر است و پیش از این فقیرترین استان یوگوسلاوی بوده است. در دهه ٩٠، تعدادی اصلاحات نادرست اقتصادی و انحلال موسسات مستقل دسترسی به تجارت خارجی و شبکه مالی بین‌المللی را کاهش داد و صدمات بیشتری به اقتصاد ضعیف کوزوو وارد کرد. پس از اعلام استقلال در سال ٢٠٠٨، اقتصاد کشور رشد خوبی از خود نشان داد اما همچنان وضعیت مورد اختلاف کشور به عنوان مانعی برای رشد اقتصادی سریع وجود دارد. با این حال یک سیستم بانکداری قوی و بدهی‌های پایین اقتصادی و تعهدات کشور به عنوان نقاط قوت اقتصاد کوزوو شناخته می‌شوند.

٢. اوکراین

اوکراین در شرق اروپا قرار گرفته است که در حال حاضر درگیر اختلافات ارضی با روسیه است. در سال ٢٠١٤، روسیه شبه‌جزیره کریمه را به خاک خود الحاق کرد، بخشی که اوکراین و بسیاری از جامعه جهانی آن را به عنوان بخشی از اوکراین می‌شناسند. اگرچه اقتصاد اوکراین دومین اقتصاد بزرگ جماهیر شوروی بود، بعد از فروپاشی شوروی، اوکراین مستقل تغییر بزرگی را تجربه کرد و از اقتصادی فرمایشی به اقتصاد بازار روی آورد که منجر به فقیر شدن بخش بزرگی از جمعیت این کشور شد و می‌توان گفت یکی از فقیرترین کشور های اروپا است.

اقتصاد کشور به شدت کوچک شد و مردم برای ادامه حیات با مشکلات جدی روبرو شدند. مردم اوکراین در بخش‌های روستایی غذای خود را کشت می‌کردند و با کار کردن در بیش از یک شغل در تلاش برای ادامه حیات بودند. تورم کشور را فلج کرد و در سال ١٩٩٣، این کشور تبدیل به دارنده رکورد بیشترین تورم در یک سال شد. تا سال ١٩٩٩، تولید ناخالص ملی این کشور ٤٠ درصد کمتر از سال ١٩٩١ رسید.

اقتصاد بار دیگر از رکود سال ٢٠٠٨ ضربه خورد. از آن زمان اقتصاد در حال پیشرفت است اما در سال ٢٠١٤ نیز تولید ناخالص ملی کشور به بیشترین میزان خود در تاریخ رسید. فساد، خط قرمزهای بوروکراتیک، زیرساخت‌ها و حمل و نقل عقب مانده تنها بخشی از مشکلات کشور هستند. با وجود این موارد، اوکراین در از بین بردن فقر مطلق موفق بوده است و میزان فقر آنها از ٩/١١ درصد در سال ٢٠٠٠ به ٣/٢ درصد در سال ٢٠١٢ رسیده است.

اوکراین کشور فقیر

١.مولداوی

مولداوی در شرق اروپا قرار گرفته و با کشورهای اوکراین و رومانی احاطه شده است. چیشینوآ پایتخت این کشور است. مولداوی یکی دیگر از فقیرترین کشورهای اروپا است. کشور از فروپاشی جماهیر شوروی ضربه سختی خورد. در محیطی از بی‌اعتمادی سیاسی و حکومت ضعیف، اقتصاد کشور شاهد کمبود انرژی و موانع تجاری بوده است.
مهمترین هدف دولت جدید مولداوی ایجاد ثبات اقتصادی و ترمیم وضعیت مالی کشور است. دولت واحد پولی قابل تبدیلی را معرفی کرده و سود بانک‌ها و قیمت‌ها را آزاد کرده است، از خصوصی‌سازی حمایت کرده و محدودیت‌های صادرات را برداشته و مالکیت خصوصی زمین را پذیرفته است. با ابلاغ سیاست‌های جدید، اقتصاد مولداوی شاهد رشد بوده است.

4.1/5 - (20 امتیاز)

نویسنده

تیم تحریریه کافه ارز نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *