وبلاگ

/

/

هاوینگ بیت کوین چیست؟ صفر تا صد Halving بیت‌کوین

هاوینگ بیت کوین چیست؟ صفر تا صد Halving بیت‌کوین

۴ آبان ۱۴۰۱

هاوینگ بیت کوین:اگر با دنیای ارزهای دیجیتال آشنا باشید، به احتمال خیلی زیاد اصطلاح هاوینگ (Halving) به گوشتان خورده است. جدیدترین هاوینگ در اواسط سال 2024 رخ می‌دهد. به همین دلیل، این اصطلاح مجدداً بر سر زبان کاربران فعال در حوزه کریپتوکارنسی افتاده است. هاوینگ بیت‌کوین از آن دسته رخدادهایی است که سوالات بسیار زیادی در ذهن مخاطبان ایجاد می‌کند. خرید و فروش ارز دیجیتال به خصوص بیت کوین نیز به یکی از پرطرفدارترین روش‌های پرداختی تبدیل شده است. با ما در این مقاله همراه باشید تا به تمام سوال‌هایتان درباره هاوینگ بیت کوین پاسخ دهیم.

هاوینگ بیت‌کوین چیست

هاوینگ بیت کوین چیست؟

هاوینگ در زبان انگلیسی همان کلمه Halving است که حرف “L” آن خوانده نمی‌شود و از به معنی “نصف‌شدن” است. هاوینگ بیت‌کوین، یکی از مهم‌ترین رخدادهای پیش‌رو در بازار ارز دیجیتال است. به زبان ساده اگر بخواهیم هاوینگ را توضیح دهیم، باید بگوییم که پاداش بلاکی که به استخراج‌کنندگان بیت کوین پرداخت می‌شود، تقریباً هر چهارسال یک‌بار نصف می‌شود. هاوینگ بعد از استخراج 210 هزار بلاک یا تقریباً چهار سال یکبار اتفاق می‌افتد. با کاهش 50 درصدی پاداش ماینرها، بیت‌کوین‌های کمتری تولید می‌شود و تورم BTC نیز کاهش می‌یابد.

به عبارت دیگر، هاوینگ فرآیندی است که در آن پاداش استخراج بیت‌کوین با هدف رسیدن به مفهوم ضد تورمی ارزهای دیجیتال، نصف می‌شود. این فرآیند اولین بار برای بیت کوین به مرحله عملی رسید و از آن زمان به بعد به عنوان یکی از مهم‌ترین رخدادها در زمینه تنظیم اقتصاد ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. در ادامه این مطلب به طور کامل توضیح می‌دهیم که هاوینگ بیت کوین چگونه اتفاق می‌افتد و چه تاثیری در قیمت ارزهای دیجیتال دارد.همچنین، اگر به دنبال یک روش امن و مطمئن برای نگهداری و استفاده از بیت کوین هستید، کیف پول بیت کوین می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

 

هاوینگ بیت‌کوین چگونه اتفاق می‌افتد؟

در شبکهٔ بیت‌کوین از فناوری زیرساختی بلاک‌چین بهره گرفته شده است. بلاکچین یک زنجیره پیوسته از بلاک‌ها است، و هر بلاک شامل اطلاعات تراکنش‌ها می‌شود. وظیفهٔ تولید و تایید این بلاک‌ها بر عهدهٔ ماینرهاست. ماینرها افرادی هستند که قدرت پردازش دستگاه‌های استخراج خود را با شبکه به اشتراک می‌گذارند تا تراکنش‌ها را پردازش کرده و امنیت شبکه را تضمین کنند، ماینزها در ازای این کار از شبکه بیت‌کوین به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. همچنین، اگر شما نیاز به اطلاعات بیشتر درباره بلاک‌چین بیت کوین دارید پیشنهاد می‌شود به مقاله آن در وبلاگ کافه ارز سر بزنید.

پاداش دریافتی ماینرها به دو بخش تقسیم می‌شود: کارمزد تراکنش‌ها و پاداش استخراج بلاک. در زمان هاوینگ بیت‌کوین، موضوع مورد بحث پاداش استخراج بلاک است. در دوران اولیه بیت‌کوین، پاداش استخراج بلاک ۵۰ BTC بود. به عبارت دیگر، هر بلاک جدید ۵۰ واحد بیت‌کوین تولید می‌کرد و به ماینری که آن بلاک را استخراج کرده بود، تعلق می‌گرفت. این فرآیند تا بلاک ۲۱۰٬۰۰۰ (سال ۲۰۱۲) ادامه داشت. در این بلاک، اولین هاوینگ بیت‌کوین اتفاق افتاد و پاداش استخراج بلاک به ۲۵ بیت‌کوین کاهش یافت. این چرخه هر ۲۱۰٬۰۰۰ بلاک یکبار تکرار می‌شود، تا زمانی که دیگر هیچ بیت‌کوین جدیدی برای استخراج باقی نماند.

بیت‌کوین به شکل نوآورانه‌ای طراحی شده است، به گونه‌ای که تعداد آن محدود به 21 میلیون واحد است. این بیت‌کوین‌ها در طول زمان از طریق پاداش استخراج آزاد می‌شوند. رخداد هاوینگ در واقع، به صورت دوره‌ای، مقوله کاهش انتشار بیت‌کوین را مدیریت می‌کند تا تمام 21 میلیون واحد بیت‌‌کوین استخراج شود. این رخداد همچنین، باعث می‌شود که تورم بیت‌کوین به صورت دوره‌ای و قابل‌ پیش‌بینی کنترل شود. علاوه بر این، کمیابی ارز دیجیتال بیت‌کوین از این طریق حاصل می‌شود و همین افزایش کمیابی به نوعی یک فاکتور ارزش‌آفرین برای بیت‌کوین به شمار می‌رود.

خرید بیت کوین

وقتی که شبکه بیت‌کوین برای اولین بار به وسیلهٔ ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۰۹ معرفی و راه‌اندازی شد، پاداش ماینرها برای هر افزودن بلوک جدید به بلاک‌چین بیت‌کوین، ارزش ۵۰ بیت‌کوین داشت و پروتکل تعیین می‌کرد که با استخراج هر ۲۱۰٬۰۰۰ بلوک جدید، مقدار پاداش به نصف (25 بیت‌کوین) کاهش یابد. آخرین هاوینگ در ماه مه ۲۰۲۰ اتفاق افتاد و پاداش استخراج هر بلاک را به ۶٫۲۵ بیت‌کوین کاهش داد. پس از هاوینگی سال 2024 بیت‌کوین، پاداش هر ماینر برای استخراج بیت‌کوین به 3 بیت‌کوین کاهش می‌یابد.

اگر هاوینگ با همین الگو (هر چهار سال یک بار) ادامه یابد، تا سال ۲۱۴۰ پاداش استخراج بلاک جدید در شبکه Bitcoin تقریباً صفر خواهد شد. در آن زمان، اگر تمام‌ بیت‌کوین‌های استخراج‌شده در طول این 130 سال را با یکدیگر جمع کنید، به عدد 21 میلیون واحد خواهید رسید که تعداد نهایی کل بیت‌کوین‌های موجود در پروتکل است. به طور کلی، بیت کوین تا سال 2024، سه هاوینگ را پشت سرگذاشته است که در ادامه هر یک را به صورت مختصر توضیح خواهیم داد.

  • هاوینگ اول بیت‌کوین:اولین هاوینگ بیت‌کوین در سال 2012 و بعد از استخراج 210 هزار بلاک رخ داد. تا این زمان پاداش استخراج هر بلاک، 50 بیت‌کوین بود اما از استخراچ 210 هزار و یکمین بلاک به 25 بیت‌کوین کاهش یافت.
  • هاوینگ دوم بیت‌کوین:این هاوینگ در سال 2016 اتفاق افتاد و پاداش استخراج پس از 420 هزارمین بلاک به 12.5 بیت‌‌کوین کاهش پیدا کرد.
  • هاوینگ سوم بیت‌کوین: این هاوینگ در سال 2020 اتفاق افتاد و پاداش استخراج پس از 630 هزارمین بلاک ماین‌شده به 6.25 بیت‌کوین کاهش یافت.
هاوینگ بیتکوین چه زمانی اتفاق می افتد

چرا هاوینگ بیت‌ کوین مهم است؟

مکانیسم هاوینگ اطمینان می‌دهد که سیاست پولی بیت‌کوین در طول زمان تغییر نکند و تورم یا افزایش قیمت غیرقابل کنترلی در زمان عرضه واحدهای جدید رخ ندهد. به عبارت دیگر، نصف‌شدن پاداش استخراج هر بلاک که هر 4 سال یکبار اتفاق می‌افتد، تقریباً یک روند کاهشی در پروتکل بیت‌کوین ایجاد می‌کند. این عملکرد بیت‌کوین با ارزهای فیات که تحت کنترل بانک‌های مرکزی هستند، تفاوت بسیاری دارد. در واقع، ارزهای فیات را می‌توان به صورت نامحدود چاپ کرد اما هاوینگ باعث می‌شود که این ارز دیجیتال در طول زمان کمیاب‌تر شده و دارندگان و سرمایه‌گذاران این ارز دیجیتال را برای نگه‌داری BTCهای خود تحریک می‌کند. همچنین، شما اگر دنبال تغییر آدرس بیت کوین هستید می‌توانید به مقاله آن سر بزنید.

علاوه بر این، زمان‌بندی دقیق و مشخص هاوینگ نیز باعث می‌شود که کاربران پیش از هر رویداد به طور کامل آماده شوند. ترس جاماندن از بازار (FOMO) نیز پیش از رویداد هاوینگ به شدت در بازار کریپتوکارنسی افزایش می‌یابد. برای خیلی از کاربران سوال پیش‌ می‌آید که چرا پاداش استخراج بیت‌کوین در طول این سالیان ثابت نمانده است؟ برای پاسخ به این سوال باید با مفهوم عرضه و تقاضا آشنا شوید. در واقع، اگر BTCها بدون محدودیت و به سرعت استخراج شوند، ما عملاً عرضه بی‌نهایتی از بیت‌‎کوین خواهیم داشت که از میزان تقاضا جلو زده و ارزش بسیار پایینی دارند.

ویتالیک بوترین، بنیان‌گذار اتریوم درباره هاوینگ گفته است که هدف اصلی آن، کنترل تورم است. عملکرد بیت‌کوین تقریباً شبیه طلا است. در حقیقت، میزان محدودی طلا در دنیا وجود دارد و هر گرم طلایی که استخراج می‌شود، استخراج آن سخت‌تر خواهد شد. همین موضوع باعث محدودشدن عرضه طلا و ارزش‌مند بودن آن می‌شود.

تاثیر هاوینگ بر روی قیمت بیتکوین

 

هاوینگ بیت‌کوین چه تاثیری بر روی قیمت آن دارد؟

فاکتورهای اقتصادی و احساسی زیادی بر روی نوسانات قیمت بیت‌کوین تاثیر می‌گذارد. البته، تاریخ همواره نشان داده که بعد از هر هاوینگ، قیمت بیت‌کوین روند صعودی به خود گرفته است. پس از دو هاوینگ اول، قیمت ‌بیت‌کوین به طرز چشمگیری در عرض 12 تا 18 ماه افزایش بی‌سابقه‌ای داشت. اولین هاوینگ در ماه نوامبر سال 2012 اتفاق افتاد و قیمت بیت کوین از زیر 12 دلار تا سپتامبر سال 2013 با بیش از 100 درصد افزایش به بالای 1150 دلار رسید. در هاوینگ سال 2016، پیش بینی قیمت بیت کوین با روند صعودی فوق‌العاده تا 20 هزار دلار افزایش یافت. تنها 9 ماه پس از آخرین هاوینگ نیز قیمت بیت‌کوین به بالاترین سطح خود یعنی 64 هزار دلار رسید. البته، فراموش نکنید که در اکثر مواقع، قیمت بیت‌کوین پس از هاوینگ افزایش زیادی داشته است اما پس از مدتی مجدداً به سطوح قیمتی پایین‌تر بازگشته است.

این الگوی ثابت نشان‌دهنده این است که چرخه رونق و رکود بیت‌کوین بر اساس میزان عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد. البته، باید به این نکته توجه داشت که پیش‌بینی دقیق قیمت BTC و مقدار اوج گرفتن آن پس از هاوینگ به دلیل انبوهی از فاکتورهای اقتصادی و احساسی امکان‌‌پذیر نیست. برای مثال، توجه رسانه‌ها به بیت‌کوین، افزایش آگاهی و دانش مردم درباره ارزهای دیجیتال، قوانین و سیاست‌های دولت‌های جهان، عرضه اوراق مشتقه (Derivatives), قراردادهای آتی (Future Contracts) نقش پررنگی در نوسانات قیمتی این ارز دیجیتال دارند.

حدس و گمان سرمایه‌گذاران قبل از هر هاوینگ

در ماه‌های نزدیک به رویداد هاوینگ، حدس و گمان به طور چشمگیری در بازار خرید و فروش بیت‌کوین تشدید می‌شود. تریدرها با پیش‌بینی اثرات عرضه در آینده و تأثیر مثبت مورد انتظار آن بر قیمت‌ها پس از هاوینگ، همگی به این باور می‌رسند که افزایش قیمت اتفاق خواهد افتاد. در حقیقت، این FOMO که قبل از هاوینگ اتفاق می‌افتد باعث می‌شود که کاربران برای پیش‌بینی نوسانات قیمتی به صورت برنامه‌ریزی‌شده در شبکه‌های اجتماعی و فروم‌های بحث‌وگفتگو با یکدیگر بحث کنند.

با این حال، نتایج این پیش‌بینی‌ها اغلب ناپایدار بوده و قیمت بیت‌کوین قبل یا بعد از هاوینگ معمولاً اصلاحات قابل توجهی را تجربه می‌کند. در حقیقت، هیاهو در زمان قبل و بعد از هاوینگ معمولاً انقدر زیاد است که تریدرها خود را برای کاهش عرضه آماده می‌کنند اما افراد فرصت‌طلب معمولاً از این نظرات و پیش‌بینی‌ها بیشترین استفاده را می‌برند.

 

افزایش قیمت بیت‌کوین پس از هاوینگ

آزمون واقعی قیمت بیت‌کوین در بازهٔ زمانی ۱۲ تا ۱۸ ماه پس از هاوینگ رخ می‌دهد. در حقیقت، تحلیل اصلی باید پس از راستی‌آزمایی حباب‌های قیمتی و نظرات مبتنی بر حدس و گمان صورت بگیرد. در صورتی‌که پذیرش بیت‌کوین پس از نصف‌شدن پاداش استخراج هر بلوک گسترش یابد و فشار فروش از سوی ماینرها کاهش یابد، تعادل در بازار به وجود می‌آید. اما اگر پذیرش بیت‌کوین متوقف شود یا به دلیل عواقب پس از هاوینگ، خریداران از بازار عقب‌نشینی کنند، تمام توقعات و پیش‌بینی‌ها درباره آینده مثبت بازار ارزهای دیجیتال، مخصوصاً بیت‌کوین به هم می‌ریزد. با این حال، اگر تقاضا ثابت بماند یا به رشد خود ادامه دهد، شوک‌های عرضه ناشی از هاوینگ، فشار کاهشی را در پی خوهد داشت. در بهترین حالت، شتاب تقاضا همراه با کاهش عرضه اتفاق می‌افتد که در این حالت بهینه‌سازی ارزش‌گذاری اتفاق می‌افتد.

پیش‌بینی قیمت بیت کوین پس از هاوینگ

تفاوت هاوینگ بر روی ماینرها

برای ماینرها، هاوینگ به طور چشمگیری درآمد را کاهش می‌دهد تا زمانی که دشواری استخراج چندین هفته پس از نصف شدن پاداش استخراج هر بلاک، دوباره تنظیم شده و ورود سخت‌افزارهای ارتقایافته به بازار برای استخراج بلاک‌ها، دوباره هزینه‌ها را کاهش دهد. وقتی پاداش استخراج بلاک به نصف می‌رسد، ماینرها می‌بینند که درآمدشان در عرض یک شب، 50 درصد کاهش پیدا کرده است. این کاهش درامد تنها با افزایش دلاری قیمت بیت‌کوین جبران می‌شود. این امر اپراتورهایی که هزینه‌های برق بالا یا سخت‌افزار ناکارآمد دارند را تحت فشار قرار می‌دهد و در نهایت مجبور خواهند شد تا تکنولوژی‌های قدیمی‌تر را از رده خارج کرده تا از استخراج با ضرر جلوگیری کنند. همجنین ما در وبلاگ کافه ارز به رابطه بیت کوین و تورم اشاره کرده‎‌ایم برای کسب اطلاعات بیشتر حتما وبلاگ آن را مطالعه فرمایید.

البته شرکت‌های ماینینگ قدرتمند، هزینه‌های خود را مدیریت می‌کنند تا قبل از زمان پیش‌بینی‌شده هاوینگ بعدی، به سخت‌افزارهای پیشرفته‌تر ارتقا یابند. با کاهش حاشیه سود ماینرها، هاوینگ اساساً می‌تواند باعث شود تا شرکت‌های ماینینگی که فاقد تجهیزات پیشرفته و دسترسی به انرژی‌های ارزان‌قیمت هستند، نابود شوند. فقط ماینرهای کارآمد در مقیاس بزرگ از این موضوع مکرر جان سالم به در می‌برند. بقای ماینرهای قدرتمند‌تر، امنیت شبکه را به طور کلی بهبود می‌بخشد، چرا که تنها پیشرفته‌ترین ماینرها با بالاترین نرخ‌های هش برای ایمن‌سازی زنجیره باقی خواهند ماند.

نتیجه‌گیری

در این مطلب سعی کردیم هاوینگ بیت‌کوین را به زبان ساده توضیح دهیم و تاثیر آن بر روی قیمت BTC را نیز از جهات مختلف بررسی کنیم. به طور کلی، می‌توان گفت که اگر هاوینگ نبود، بیت‌کوین به شکل فعلی در دنیای واقعی وجود نداشت و در همان سال‌های اولیه دچار تورم می‌شد. مهم‌ترین جنبه مثبت بیت‌کوین این است که خاصیت ضدتورمی دارد و به دلیل عرضه محدود عملکردی شبیه به طلا دارد.

3.2/5 - (56 امتیاز)

نویسنده

تیم تحریریه کافه ارز نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *