وبلاگ

/

/

کوین مارکت کپ چیست و چه کاربرد هایی دارد

کوین مارکت کپ چیست و چه کاربرد هایی دارد

۱۳ بهمن ۱۴۰۱

کوین مارکت کپ: CoinMarketCap مشهورترین سایت در زمینه تحلیل و ارزیابی پروژه‌های رمزارزی است و مرجعی برای پیگیری اخبار حوزه پرداخت‌های ارزی و قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال است. کوین مارکت کپ اطلاعات جانبی مفیدی نظیر ارزش بازار رمزارزها نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اگر از علاقه‌مندان حوزه کریپتوکارنسی بپرسید که مرجع خبری اصلی آنها برای فعالیت در این زمینه کدام وب‌سایت است، قطعاً کوین مارکت کپ را به شما معرفی خواهند کرد. اگر قصد خرید و فروش ارز دیجیتال رو دارید در سایت کاف ارز به صورت اتوماتیک و لحظه ای خرید خود را انجام دهید.

امروز در کافه ارز قصد داریم وب‌سایت کوین مارکت کپ را مورد بررسی قرار داده و نحوه کار با آن را نیز با یکدیگر مرور کنیم، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

کوین مارکت کپ چیست؟

کوین مارکت کپ (Coin Market Cap) یک سایت مرجع برای ارز دیجیتال است که قیمت بیش از ده هزار رمزارز را رصد کرده و سرمایه بازار آنها را نیز به صورت لحظه‌ای پردازش می‌کند. برخی افراد لقب «ویکی‌پدیای ارزهای دیجیتال» را بر روی کوین مارکت کپ گذاشته‌اند. این وب‌سایت در سال ۲۰۱۳ راه‌اندازی شد و اکنون زیر نظر هلدینگ بایننس فعالیت می‌کند. برخلاف باور عموم، کوین مارکت کپ یک صرافی، کیف پول یا پلتفرم خرید و فروش نیست و ارزی را برای خرید یا فروش لیست نمی‌کند. بلکه، این وب‌سایت قیمت ارزها را پیگیری پیگیری و نمایش داده و به صرافی‌های مختلف لینک می‌دهد تا بتوان از آنها توکن خریداری کرد. علاوه بر این، کوین مارکت کپ لیست ایردراپ‌ها، ICOها و پروژه‌های آتی دیفای را به صورت جامع معرفی می‌کند.

تاریخچه کوتاه سایت CoinMarketCap

– می ۲۰۱۳: اولین انتشار

– API می ۲۰۱۶: اولین

– می ۲۰۱۸: عرضه اپلیکیشن موبایل برای آیفون

– آگوست ۲۰۱۸: عرضه API حرفه‌ای

– آوریل ۲۰۱۹: عرضه اپلیکیشن موبایل برای اندروید

– آوریل ۲۰۲۰: خرید پروژه توسط بایننس

طرز کار کوین مارکت کپ

طرز کار کوین مارکت کپ

کوین مارکت کپ اطلاعات لحظه‌ای را از منابع مختلف جمع‌آوری و اعتبارسنجی می‌کند. سپس این اطلاعات را برای ارائه قیمت ارزهای دیجیتال به کار می‌گیردغ البته، اعتبارسنجی و مقایسه داده‌ها در کوین مارکت کپ به دقت بالایی انجام می‌شود تا خطایی در قیمت‌های ارائه شده رخ ندهد. برای هر دارایی گزیده‌ای از اطلاعات فراهم می‌شود و برخی از اطلاعات آماری شامل قیمت لحظه‌ای، نوسانات قیمتی، رشد و سقوط در ۲۴ ساعت گذشته، حجم معاملات و سرمایه بازار ارزهای دیجیتال را نیز به کاربران ارائه می‌دهد.

همچنین نمودارهای مختلفی طی بازه‌های زمانی یک ساعته، ۲۴ ساعته، ۷ روزه، ۳۰ روزه و یک ساله وجود دارد که می‌توانید نوسانات قیمتی را در آنها مشاهده کنید. داده‌های قدیمی‌تر هم شامل پربازده‌ترین ارزها از سال گذشته، موجود است. برخی از ارزها قابلیت پیگیری قیمت ندارند و کاربر می‌تواند برای آنها زنگ هشدار تعیین کند تا به محض در دسترس بودن قیمت، کاربر از این موضوع مطلع شود. اگر به دنبال ارز خاصی نیستید، می‌توانید از سایت برای مشاهده ایردراپ‌های جدید، ICOهای اخیر و تمام اخبار بازار باخبر شوید. می‌توانید فهرست ۵۰۰، ۳۰۰، ۱۰۰، ۳۰ یا ۵ ارز برتر را ببینید یا پرسودترین، پربازدیدترین، اخیرا اضافه‌شده یا ارزهای جدید یا پرضررترین ارزها را نیز جستجو کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین سایت‌ تحلیل ارز دیجیتال

رقیب کوین مارکت کپ کیست؟

اغلب به غلط کوین بیس، بایننس و کراکن را برخی از بزرگ‌ترین رقبای این سایت می‌دانند اما این‌ها همه صرافی هستند و کوین مارکت کپ با آن‌ها رقابت نمی‌کند حتی اگر آن‌ها پایین‌ترین قیمت را برای ارزی داشته باشند بازهم رقیب کوینم مارکت کپ محسوب نمی‌شوند. رقیب اصلی و جایگزین این سایت، Coingecko است که خدمات بسیار مشابهی ارائه می‌دهد اما رابط کاربری آن‌ها بسیار قابل فهم‌تر است.

ارزهای دیجیتال برتر

کوین مارکت کپ اطلاعات تمام ارزهای دیجیتال شناخته شده مانند بیت کوین تا آلت کوین‌هایی مانند کاردانو و میم کوین‌هایی مانند دوج کوین را ذخیره می‌کند. علاوه بر آنها، این وب‌سایت، ارزهایی شامل تلکوین (TEL)، اکومی (OMI)، پولکادات (DOT)، چین لینک (LINK)، چیا (XCH) و پنکیک سواپ (CAKE) را هم رهگیری می‌کند. این تنها بخشی از ارزهایی است که این پلتفرم کورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد. بیش از ۱۱۰۰۰ ارز دیجیتال به صورت کامل در کوین مارکت کپ فهرست شده و دسترسی به اطلاعات انها برای عموم کاربران رایگان است.

صرافی ها

کوین مارکت کپ علاوه بر پیگیری ارزهای دیجیتال، عملکرد و قیمت صرافی‌های مختلف را هم دنبال کرده و بر اساس نقدینگی، ترافیک وب و اعتماد کاربران به آن صرافی یک امتیاز داده و در نهایت یک دسته‌بندی و رتبه نهایی ایجاد می‌کند. جدول‌هایی برای صرافی‌های اسپات، فیوچرز، غیرمتمرکز و پلتفرم‌های وام‌دهی وجود دارد. در وب‌سایت اطلاعاتی مانند حجم خرید و فروش ۲۴ ساعته، میانگین نقدینگی، بازدید هفتگی، بازارها، ارزهادی دیجیتال و پول‌های فیات‌ که هر صرافی پشتیبانی می‌کند، نمایش داده می‌شود. کاربران از این اطلاعات می‌تواند واچ لیست (Watch List) خود را ایجاد کرده و صرافی‌های مورد نظر خود را در آن قرار دهند.

ویژگی های برتر کوین مارکت کپ

کوین مارکت کپ چندین ویژگی جالب و منحصر به فرد دارد که در ادامه به چند مورد از آنها می‌پردازیم:

واژه‌نامه

این وب‌سایت یک واژه‌نامه کاربردی دارد که شامل تمام کلمات و عبارت‌های مربوط به ارزهای دیجیتال است و برای افراد تازه‌کار در این حوزه مناسب است. تقریبا هر کلمه‌ای که به آن نیاز داشته باشید در این واژه‌نامه وجود دارد که ویژگی واقعا مفیدی محسوب می‌شود.

NFT

گرچه دارایی اصلی که کوین مارکت کپ پیگیری می‌کند ارزهای دیجیتال است اما اطلاعات مربوط به بازار NFT را نیز پوشش می‌دهد. از کلکسیون‌های شخصی گرفته تا بازار NFTهای معروف در کوین مارکت کپ پوشش داده می‌شود. این اطلاعات شامل تعداد داراک کلکسیون، ارزش خالص، حجم خرید و فروش طی هفت روز و حجم خرید و فروش کلی است.

پیگیری پورتفولیو ارزهای دیجیتال

این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد که سود، زیان و بازده پورتفوی خود را پیگیری کنید. این سرویس کاملا رایگان است و هیچ هزینه‌ای از شما دریافت نخواهد شد. کاربران می‌توانند پورتفو خود را وارد کرده و داده‌ها را به صورت فوری رهگیری کنند. این سرویس یک ماشین حساب هم دارد که به صورت آنی اختلاف قیمت ارزهای مختلف را هم محاسبه می‌کند.

مسابقه، پاداش، تقویم

کوین مارکت کپ مسابقاتی را برای کاربران خود اجرا می‌کند. این مسابفات برای کمک به افراد جهت یادگیری و به دست آوردن پاداش طراحی می‌شوند. فرآیند مسابقه ساده است. باید چند ویدیو تماشا کرده، به سوالات پاسخ داده و ارز دیجیتال پاداش بگیرید. در این وب‌سایت همچنین ایردراپ‌های رایگان هم وجود دارد که کاربران می‌توانند آنها را برنده شوند که انواع مختلف داشته و تقویمی برای مشخص کردن تاریخ هر ایردراپ و عرضه اولیه سکه (ICO) وجود دارد.

API

API کوین مارکت کپ یک مجموعه پایانه RESTful JSON دارد که از زبان برنامه‌نویسی پایتون و سایر زبان‌ها استفاده می‌کند. کاربران می‌توانند برای استفاده از نسخه ابتدایی آن به صورت رایگان ثبت‌نام کنند اما نسخه کامل آن پولی است. در نسخه پولی، کاربر می‌تواند استراتژی‌های ترید و میزان سود خود را تست کند. آنها می‌توانند پورتفوی خود را در API قرار داده و آن را روی ارزهایی که دارند، تست کنند. علاوه بر این، کاربران می‌توانند مدل‌های خود را با داده‌های موجود بسازند، API را می‌تواند به اکسل و گوگل شیت هم متصل کرد.

قیمت API

عضویت و اشتراک API کوین مارکت کپ انواع مختلف دارد. ارزان‌ترین آن Hobbyist با ۳۰ دلار در ماه است که ۱۱ پایانه داده در بازار، ۱ ماه سوابق بازار و ۴۰۰۰۰ اعتبار درخواست (Call) در ماه دارد. سپس قیمت به ۷۹ دلار در ماه برای اشتراک Startup و ۲۹۹ دلار در ماه برای اشتراک استاندارد افزایش می‌یابد که ۲۹ پایانه داده بازار، سه ماه سوابق بازار و ۵۰۰۰۰۰ اعتبار درخواست دارد. برای افرادی که خرید و فروش ارز دیجیتال را جدی‌تر دنبال می‌کنند می‌توانند سرویس حرفه‌ای API را با مبلغ ماهانه ۶۹۹ دلار با ۳ میلیون اعتبار و ۱۲ ماه سابقه بازار خریداری کنند.

اموزش ثبت نام در کوین مارکت کپ

چطور در کوین مارکت کپ ثبت نام کنیم؟

استفاده از کوین‌مارکت کپ ساده است. اگر فقط می‌خواهید ارزهای مختلف را زیر و رو کرده و اطلاعات آن‌ها را پیگیری کنید حتی نیاز به ثبت‌نام در سایت هم ندارید. افرادی که می‌خواهند تجربه کامل‌تری داشته باشند می‌توانند در سایت ثبت‌نام کرده و پورتفوی خود را وارد کنند. با این کار می‌توانند تجربه کاربری خود را بهبود بخشیده، برای خود واچ لیست تهیه کرده و صرافی‌ها و ارزهای مورد نظر خود را زیر نظر داشته باشند. ثبت‌نام در سایت هم ساده است. فقط کافی است ایمیل و پسورد وارد کنید. هیچ هزینه‌ای هم نیاز نیست مگر این‌که بخواهید اشتراک API خریداری کنید. همچنین می‌توانید به صورت رایگان خبرنامه سایت را عضو شوید تا از جدیدترین اخبار روز این حوزه هم مطلع شوید.

کلام آخر

کاربران برای فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال به اطلاعات آماری و اخبار مربوط به رمزارزها نیاز دارند. بهترین مرجع برای دریافت یکجای اطلاعات پروژه‌های رمز ارزی، وب‌سایت کوین coinmarketcap است. این پلتفرم، قیمت لحظه‌ای، ارزش بازار و اخبار بیش از 10 هزار ارز دیجیتال را به به صورت رایگان در اختیار علاقه‌مندان حوزه کریپتوکارنسی قرار می‌دهند.البته، اگر شما هم قصد خرید و فروش ارزهای دیجیتال را دارید می‌توانید با مراجعه به قسمت خرید و فروش اتوماتیک ارزهای دیجیتال در وب‌سایت کافه ارز، به راحتی و طی چند مرحله ساده، خدمات مورد نظر خود را دریافت کنید. همچنین شما می‌توانید قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال و همچنین نمودار و تغییرات ۲۴ ساعته ارزها را در کافه ارز مشاهده کنید.

4.8/5 - (31 امتیاز)

نویسنده

تیم تحریریه کافه ارز نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاه ها(2)
  1. غفار دیندارامین جان گفت:

    سپاس از توضیحاتتون!

    1. مهران رباطی گفت:

      مرسی از توجه ویژه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *