وبلاگ

/

/

اشتباهات اپلای | ۱۱ اشتباه رایج در زمان درخواست پذیرش از دانشگاه‌های خارجی

اشتباهات اپلای | ۱۱ اشتباه رایج در زمان درخواست پذیرش از دانشگاه‌های خارجی

۹ اسفند ۱۴۰۱

اشتباهات اپلای: تحصیل در خارج از کشور همیشه یک تجربه کاملا شخصی بوده و اطلاعات و روایت‌هایی که از دیگران می‌شنویم دقیقا همان چیزی نخواهد بود که ما تجربه می‌کنیم. هر یک از افرادی که اقدام به درخواست پذیرش از دانشگاه های خارجی می‌کنند، با سبک زندگی، اهداف و تجربه‌هایی که کسب می‌کنند،‌ می‌توانند نگاه متفاوتی نسبت به این مقوله داشته باشند. اما مسئله‌ای که برای تمامی ایرانیانی که قصد انجام مهاجرت تحصیلی دارند به وجود می‌آید،مشکلات و موانع برای انجام پرداخت‌های ارزی است. تراکنش‌های مالی بین المللی برای انجام بسیاری از مراحل دریافت ویزای تحصیلی لازم می‌شود. برای مثال اگر شما به هر مقصدی سفر کنید به ویزای آن کشور نیاز دارید. پرداخت هزینه تعیین وقت سفارت برای دریافت ویزا، ضروری است. اگر شما هم قصد سفر و یا مهاجرت تحصیلی را دارید، می‌توانید از خدمات کافه ارز استفاده کنید و محدودیت‌ها را کنار بزنید.

سالانه هزاران دانشجوی بین‌المللی وارد دانشگاه‌های سراسر دنیا می‌شوند. عده خیلی زیادی از دانشجویانی که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند در این مسیر اشتباهاتی می‌کنند که باعث رد شدن درخواست پذیرش آن‌ها می‌شود. اما چطور می‌توان از این اشتباهات اپلای برای پذیرش از دانشگاه های خارجی جلوگیری کرد؟

اشتباه رایج هنگام درخواست پذیرش از دانشگاه های خارجی

مواردی که پیش از اقدام به درخواست پذیرش از دانشگاه‌ های خارجی باید در نظر داشته باشید تا اشتباهات اپلای باعث رد شدن درخواستمان نشود، در این راهنما آورده شده است:

اشتباهات اپلای

۱. درخواست پذیرش در دوره کارشناسی ارشد نامرتبط با رشته کارشناسی

ما با امیدها و رویاها زنده‌ایم و بعضی از ما وقتی به ایده جدیدی فکر می‌کنیم، مصرانه به آن می‌چسبیم و تلاش می‌کنیم رشته تحصیلی خود را تغییر دهیم. حرف زدن در این مورد خیلی راحت‌تر از عمل کردن به آن است. وقتی برای درخواست پذیرش از دانشگاه های خارجی در دوره‌های کارشناسی ارشد اقدام می‌کنید، نمی‌توانید رشته‌ای کاملا نامرتبط با رشته دوره کارشناسی خود را انتخاب کنید. یا حتی بدتر، می‌توانید برای رشته‌های نامرتبط درخواست بدهید اما هیچ تضمینی بر پذیرش شما وجود ندارد.

اگر دوره کارشناسی خود را با هدف روانشناس شدن به اتمام رسانده‌اید اما ناگهان به این نتیجه رسیده‌اید که می‌خواهید مهندس شوید، نمی‌توانید برای پذیرش در دوره کارشناسی ارشد ساختمان‌سازی اقدام کرده و امیدوار باشید که درخواست شما پذیرفته می‌شود. برای تغییر رشته ، نیاز به تحصیلات مقدماتی در رشته جدید دارید. می‌توانید این پیش‌زمینه را با شرکت در کلاس‌های غیر‌آکادمیک، شرکت در دوره‌های پیش از کارشناسی ارشد که بعضی از دانشگاه‌ها ارائه می‌دهند یا شرکت در دوره‌های تابستانی، به دست آورید اما هرگز بدون شنا یاد گرفتن، در این استخر عمیق شیرجه نزنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع تحصیل در روسیه

۲. در نظر نگرفتن هزینه های زندگی در کشور خارجی

وقتی اقدام به درخواست پذیرش از دانشگاه های خارجی می‌کنید شاید فقط به دنبال دانشگاه‌هایی با شهریه‌های پایین باشید و فکر کنید با این کار در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده‌اید اما هزینه شهریه فقط بخشی از هزینه‌های شما در یک کشور خارجی است. بعضی از دانشگاه‌ها بدون شهریه یا با شهریه‌های بسیار پایین هستند اما هزینه‌های زندگی در آن کشور یا شهر سرسام‌آور است و با درآمدی که از کار دانشجویی به دست می‌آورید نمی‌توانید هزینه‌های خود شامل هزینه محل اقامت، حمل و نقل، لوازم مورد نیاز برای تحصیل، لباس، سفر و غیره را پوشش دهید. توجه نکردن به هزینه‌های زندگی یکی از بزرگترین اشتباهات اپلای است.

اگر می‌خواهید به علاوه بر شهریه‌های پایین، از هزینه زندگی معقول و ارزان هم بهره‌مند شوید، به کارشناسی ارشد در اسپانیا، ایتالیا، آلمان و جمهوری چک فکر کنید.

هزینه های زندگی در کشور خارجی

۳. عدم اطلاع از شهریه دوره های کارشناسی ارشد

قبل از اقدام به درخواست پذیرش از دانشگاه های خارجی باید در مورد شهریه دوره‌های کارشناسی ارشد تحقیق کنید. معمولا دانشگاه‌ها کمترین مبالغی که باید برای دوره پرداخت شود را اعلام می‌کنند، اما هزینه‌ها همیشه فقط شامل شهریه نیست. مثلا اگر شهروند کشورهای غیر از اتحادیه اروپا باشید و قصد تحصیل در دانشگاه‌های اروپا را داشته باشید باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. پس به یاد داشته باشید که حتما قبل از درخواست بدانید چقدر هزینه باید پرداخت کنید و این هزینه‌ها باید چیست.

۴. اشتباهات اپلای مثل نادیده گرفتن احتمال دریافت بورسیه

یکی از اشتباهات اپلای این است وقتی به تحصیل در خارج از کشور فکر می‌کنید، موجی از اطلاعات پیش روی شما قرار می‌گیرد. همه آنها را با دقت مطالعه کنید. گاهی گزینه‌های زیادی برای دریافت بورسیه تحصیل در خارج وجود دارد. بسیاری از دانشجویان فکر می‌کنند واجد شرایط دریافت بورسیه نیستند و به همین دلیل حتی تلاشی هم برای درخواست آن نمی‌کنند. اگر اثبات کنید که شایسته دریافت بورسیه هستید، می‌توانید بر اساس کشور، جنسیت، رشته تحصیلی، درآمد و حتی داشتن مقاله، به راحتی مشمول دریافت بورسیه شوید. پس حتما تحقیق کردن را جدی بگیرید.

بیشتر بخوانید: بهترین دانشگاه‌های اروپا

۵. اشتباهات اپلای برای اهمیت ندادن به ویزا

بسیاری از دانشجویان آینده فکر می‌کند دریافت ویزای تحصیلی بسیار آسان است و اهمیت زیادی ندارد. پس از درخواست پذیرش از دانشگاه های خارجی و دریافت نامه پذیرش، شما باید پروسه درخواست ویزا را شروع کنید و ارتباط مستمر با سفارت کشوری که قصد مهاجرت به آن را دارید، داشته باشید. بعضی از کشورها شرایط ساده‌تری دارند اما بعضی دیگر نیاز به مدارک بیشتری دارند. همیشه قبل از شروع درخواست ویزا، همه مدارک خود را آماده کنید.

۶. ارسال مدارک اشتباه در زمان درخواست پذیرش

این یکی از اشتباهات اپلای به ندرت پیش می‌آید اما برخی از دانشجویان خصوصا افرادی که برای اولین بار اقدام به پذیرش از دانشگاه های خارجی می‌کنند، متوجه تفاوت‌ها نیستند. کشورها و دولت‌ها روش کار متفاوتی دارند و این تفاوت در حوزه آموزش هم وجود دارد. وقتی دانشگاه یا اداره ویزا از شما درخواست مدارک می‌کند، مساله فقط ارسال مدارک با پست نیست. با همه چیز را بررسی کنید. آیا مدارک به انگلیسی ترجمه شده‌اند؟ توسط فردی که دانشگاه آینده شما او را معتبر و قانونی می‌داند امضا شده‌اند؟ آیا نمرات را به درستی تبدیل به استاندارد دانشگاه مقصد کرده‌اید؟

موارد بسیاری وجود دارد و اگر هر سوالی برای شما پیش آمد باید با اداره امور بین‌الملل دانشگاه خود تماس بگیرید چون آن‌ها مفیدترین پاسخ‌ها را به شما می‌دهند.

اشتباه در زمان درخواست پذیرش

۷. عدم اطمینان از امکان کار در حین تحصیل

مجوز کار یک امتیاز و مساله مهم در زمان پذیرش از دانشگاه های خارجی است. اگر مایل به کار کردن در حین تحصیل هستید باید بدانید که فقط اجازه کار پاره‌وقت خواهید داشت و قطعا برای این کار باید اجازه کار دریافت کنید. موارد بسیاری در مورد کار در حین تحصیل وجود دارد که باید در مورد آن‌ها تحقیق کنید. مثلا شاید فقط اجازه کار در داخل دانشگاه را داشته باشید و دانشگاه کارفرمای شما باشد یا شاید وقتی هنوز در کشور مبدا هستید باید برای مجوز کار پس از تحصیلات اقدام کنید یا شاید اصلا اجازه کار نداشته باشید.

۸. اشتباهات اپلای مثل تنها دانستن خود در این پروسه

شاید با خواندن هفت مورد از اشتباهات اپلای که بالا گفته شد دچار اضطراب شده و خود را تنها حس کنید. اما موسسات و افراد بسیاری وجود دارند که می‌توانید برای درخواست کمک به آن‌ها مراجعه کنید. مشاوران، سفارت‌ها، دفاتر امور بین‌الملل، دانشگاه آینده و دانشگاه فعلی را می‌توان جزو مفیدترین منابع اطلاعاتی به شمار آورد. نگران نباشید سالانه میلیون‌ها دانشجو در موقعیت فعلی شما قرار دارند پس از درخواست کمک واهمه نداشته باشید.

۹. آماده نکردن برنامه جایگزین

این نکته قابل درک است که شما برای آینده خود مسیر مشخصی را تصور کرده باشید اما گاهی اوضاع تغییر می‌کند. باید برای هر چیزی که اتفاق می‌افتد آماده باشید و همیشه یک جایگزین برای برنامه خود در نظر داشته باشید: برای برنامه‌های کارشناسی ارشد مختلف درخواست ارسال کنید؛ به این فکر کنید که اگر برنامه‌های شما آن‌طور که می‌خواستید پیش نرفت باید چه کاری انجام دهید، آیا می‌توانید یک سال صبر کنید و دوباره درخواست دهید. تا جایی که می‌توانید برای خود برنامه جایگزین داشته باشید.

اشتباه در زمان درخواست اپلای

۱۰. تسلیم شدن پس از رد درخواست پذیرش

در بالا گفتیم که برنامه جایگزین داشته باشید؛ هرگز تسلیم نشوید. تقریبا همه دانشجویان بین‌المللی این شرایط را تجربه کرده‌اند. با رد درخواست شما دنیا به پایان نمی‌رسد. شاید یک دانشگاه درخواست پذیرش شما را رد کند اما دانشگاه دیگری شما را بپذیرد. ممکن است بودجه‌ای که در نظر گرفته بودید خیلی کم بوده و باید به دنبال درخواست بورسیه باشید. شاید باید به خودتان فرصت داده و برای دنبال کردن رویاهای خود پول بیشتری پس‌انداز کنید. هیچ وقت برای درخواست پذیرش از دانشگاه های خارجی دیر نیست، هر وقت آماده بودید می‌توانید درخواست خود را ارسال کنید.

۱۱. مطمئن نبودن از تصمیم خود برای تحصیل در خارج

یک بار دیگر به تصمیم خود فکر کنید. اگر می‌خواهید این مسیر را طی کنید موانع زیادی برای متوقف کردن شما وجود نخواهد داشت. شاید دلتان برای خانه تنگ شود، مجبور شوید برای خودتان خانه اجاره کنید، باید همه کارها را خودتان مدیریت کنید و حواستان به دخل و خرج باشد اما اگر واقعا این مسیر را برای آینده خود می‌خواهید حتما انجامش دهید. نگران مشکلات کوتاه‌مدت در زمان تحصیل خود در خارج نباشید؛ این تجربه مملو از فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای اهداف و آرزوهای بلندمدت شما است.

دانشجویان بین المللی که قصد پرداخت شهریه یا هزینه ثبت‌نام دانشگاه‌های خارجی را دارند، می‌توانند از خدمات پرداخت‌های بین‌المللی کافه ارز با استفاده از خرید با پی پال و خرید با ویزا و مستر کارت استفاده کرده و بدون هیچ مشکل و تاخیری پرداخت‌های بین‌المللی خود را انجام دهند. همچنین با استفاده از خدمات کافه ارز می‌توانید کلیه پرداخت‌های تعیین وقت سفارت را نیز انجام دهید.

 

نتیجه:

اگر می‌خواهید مهاجرت تحصیلی انجام دهید، به تمامی موارد بالا توجه کنید که اشتباهات اپلای باعث نشود که نتوانید به کشور مورد علاقه خود مهاجرت انجام دهید. برای پرداخت‌هایی که نیاز دارید در فرآیندهای درخواست پذیرش دانشگاه ها انجام دهید، می‌توانید از خدمات متنوع کافه ارز استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

نویسنده

تیم تحریریه کافه ارز نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *