cr-icon

بیت کوینBitcoin (BTC)

2.26%
4,466,852,366

نمودار قیمت نمودار قیمت لحظه ای در بازار جهانی

در حال بارگذاری، صبر کنید

خرید و فروش بیت کوین با شبکه های BSC,BTC,BNB,SEGWITBTC,ETH,LIGHTNINGدر کافه ارز امکان پذیر است و انتقال ارز به صورت آنی (اتوماتیک) انجام می شود.

 تومان تومان

بیت کوین چیست ؟

ارز دیجیتال بیت کوین با نام لاتین Bitcoin و علامت انحصاری BTC یک ارز دیجیتال است که در تاریخ 1389-04-22 لانچ شده و آخرین بار در تاریخ 1403-01-10 به روز رسانی شده است . این ارز ر رتبه 1 بازار قرار دارد و ارزش کل بازار آن حدود 1,391,129,775,182 است. هر واحد بیت کوین در این لحظه با قیمت 70580 دلار و با احتساب نرخ تتر 62390 تومان مبلغ ریالی آن معادل 4,466,852,366 تومان می باشد. حجم معاملات روزانه بیت کوین میزان 33,248,089,583 است. قیمت بیت کوین در 7روز اخیر % 7.96 و در ۲۴ ساعت اخیر % 2.26 و در 1 ساعت اخیر % -0.15 تغییر کرده است.

اطلاعات بازار

ارزش بازار بیت کوین

1,391,129,775,182

تغییرات ۱ ساعته

-0.15%

تغییرات ۲۴ ساعته

2.26%

تغییرات ۷ روزه

7.96%

ارزهای ترند بازار

نمایش همه

معرفی بیت کوینهر آنچه که درباره بیت کوین باید بدانید

 بیت کوین یک نوع پول دیجیتال است که جایگاه ویژه‌ای در دنیای کریپتوکارنسی دارد. افراد می‌توانند از آن برای خرید کالا، معامله و دریافت خدمات استفاده کنند، البته باید به خاطر داشته باشید که تامین‌کنندگان یا سرویس‌دهندگان نیز باید بیت کوین را به عنوان یک روش پرداخت پذیرفته باشند. در حقیقت مردم می‌توانند بدون نظارت هیچ بانک یا نهاد نظارتی، معاملات خرید و فروش بیت‌کوین را انجام دهند یا در ازای پرداخت آن، کالا یا خدمات دریافت کنند.خرید بیت کوین یک انقلاب در زمینه پرداخت‌های ارزی به حساب می‌آید که دنیای بازارهای مالی را دچار تحول بزرگی کرده است.

بیت کوین چیست؟

  بیت کوین که امروزه «شاه ماهی» دنیای ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود، از سال 2009 بر سر زبان‌ها افتاد. این ارز دیجیتال توسط فرد یا گروهی ناشناس به نام ساتوشی ناکوموتو ابداع شد. ساتوشی عقیده دارد که بیت کوین یک سیستم پرداختی الکترونیک است که در معاملات به جای دیدگاه سنتی اعتماد طرفین به همدیگر، از شیوه کد گذاری استفاده می‌نماید. برخی از افراد با سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین، اعتقاد دارند که با افزایش قیمت آن، به سود بسیار خوبی دست پیدا خواهند کرد. در طرف دیگر اما موضوع جذاب‌تر و مهم‌تر است! بسیاری از کشورها، کسب‌وکارها و شبکه‌های بانکی و پرداختی معتبر، بیت کوین را به عنوان یک دارایی دیجیتال پذیرفته‌اند. برای مثال شبکه پرداختی پی پال، تراکنش‌های بر پایه بیت‌کوین را معتبر می‌داند و حتی شبکه بانکی کشورهایی همچون السالوادور هم بیت کوین را به عنوان یک دارایی معتبر قبول کرده‌اند.

 


بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

بیت کوین در بستر تکنولوژی بلاکچین (Blockchain) ساخته می‌شود. بلاکچین یک دفتر توزیع عمومی است که تراکنش‌ها و اطلاعات مربوط به آن‌ها را به صورت آنی و در چند مکان مختلف ذخیره می‌کند. بلاک (Block) جایی است که اطلاعات هر کدام از تراکنش‌ها از قبیل تاریخ، مقدار، زمان، خریدار، فروشنده و یک کد منحصربفرد برای هر مبادله در آن ذخیره می‌شود.

یکی از مهم‌ترین مزایای بلاکچین این است که به راحتی نمی‌توان آن را مورد حمله قرار داد و اطلاعات کاربران حاضر بر آن را به بیرون نشت داد. علاوه بر این، سیستم بلاکچین به صورت یک شبکه غیرمتمرکز کار می‌کند به این معنی که هیچ ارگان دولتی یا غیر دولتی قادر به دخالت و نظارت در امور آن نیست. کدهای منحصربفرد موجود در بلاکچین نیز به گونه‌ای هستند که نمی‌توان شبیه آن‌ها را تولید کرد و بلاک جعلی ساخت.


سازنده بیت کوین چه کسی است؟

می‌توان گفت بزرگترین راز در دنیای ارزهای دیجیتال بیت کوین نیست بلکه خالق آن ساتوشی ناکوموتو است. سوالاتی از قبیل این که آیا ساتوشی زن است یا مرد یا این که اهل کدام کشور است ذهن اکثر فعالین ارزهای دیجیتال را به خود مشغول کرده است. علاوه بر این، خیلی از کاربران دوست دارند بدانند آیا ساتوشی از موفقیت بیت کوین راضی است و به خواسته خود رسیده است. بنابر دلایلی که ما هنوز نمی‌دانیم، ساتوشی ناکوموتو، خالق بیت کوین هنوز هویت خود را فاش نکرده است. در حقیقت، تنها چیزی که من و شما درباره ساتوشی می‌دانیم این است که او سازنده شبکه اصلی بیت کوین است.

ساتوشی ناکوموتو فرد یا گروهی از افراد است که در سال 2008 مقاله‌ای با عنوان «بیت کوین: یک سیستم پرداختی الکترونیکی همتا به همتا» این ارز دیجیتال را معرفی کرد. برخی از کاربران معتقدند که ساتوشی فردی میانسال و اهل کشور ژاپن است. البته، استفاده از انگلیسی بی نقص و روان و کلمات بریتانیایی قدیمی باعث شده تا بیشتر کاربران به این نتیجه برسند که ساتوشی اهل انگلستان است.

نحوه نگهداری بیت کوین چگونه است؟

بیتکوین را می‌توان در کیف پول‌های نرم‌افزاری یا سخت افزاری نگهداری کرد. کیف پول‌های نرم‌افزاری امکان نصب بر روی موبایل و کامپیوتر را دارند، در حالی‌که کیف پول‌های سخت‌افزاری نیز به صورت فیزیکی مانند یو اس بی فلش در دسترس ما هستند. دارندگان btc می‌توانند از طریق آدرس کیف پول یک شخص، برای وی بیت کوین انتقال دهند.

استخراج بیت کوین چیست؟

اصطلاح استخراج بیت کوین یا ماینینگ (Mining) به فرآیند افزودن تراکنش‌ها به بلاکچین اطلاق می‌شود. به عبارت ساده‌تر افرادی که به عنوان ماینر یا استخراج‌کننده شناخته می‌شوند، باید با استفاده از سیستم‌های کامپیوتری خود، الگوریتم‌ها و مسائل ریاضی مربوط به تراکنش‌های موجود را حل کنند. حال شاید بپرسید سود آن‌ها از انجام این کار چیست؟ شبکه بلاکچین به ازای هر تراکنش،‌ میزان ثابتی بیت کوین را به ماینرها پرداخت می‌کند. این مدل از استخراج رمزارز را گواه اثبات کار (Proof of Work) نامیده‌اند. مهم‌ترین ابزار برای فعالیت در حوزه اثبات کار، دستگاه‌های ماینر هستند که در ادامه به ساز و کار آن‌ها خواهیم ‌پرداخت.

همه چیز درباره ماینر بیت کوین

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، استخراج بیت کوین به این معنی است که شبکه از طریق ماینرها مطمئن می‌شود که تک‌تک تراکنش‌ها معتبر بوده و به درستی به بلاکچین بیت کوین الحاق می‌شوند. علاوه بر این، فرآیند ماینینگ به ساخت بیتکوین‌های جدید نیز اطلاق می‌شود. در ادامه هر یک از خصوصیات ماینینگ را معرفی خواهیم کرد.

  • در فرآیند ماینینگ بیت کوین، درستی‌سنجی تراکنش‌های جدید در برابر شبکه بیت کوین انجام می‌پذیرد که همین موضوع باعث تولید کوین‌های جدید می‌شود.
  • در فرآیند ماینینگ، تراکنش‌های بیت کوین به صورت دیجیتالی بر روی شبکه بلاکچین تایید شده و به دفتر کل (Ledger) شبکه الحاق می‌شوند.

 

          فرآیند ماینینگ در روزهای آغازین شروع به کار بیت کوین آسان‌تر بود، به گونه‌ای که برخی از افراد آن را عملی سرگرم‌کننده قلمداد می‌کردند. در حقیقت ساتوشی، اولین بلاک موجود بر بستر بلاکچین بیت کوین را با استفاده از یک پردازنده بسیار مبتدی ساخت. با گذشت زمان و همزمان با ورود سرمایه‌گذاران بیش‌تر به این حوزه و همچنین مقبولیت بیش‌تر بیت کوین در مجامع اقتصادی دنیا، کار ماینرها بسیار رقابتی‌تر شد. علاوه بر این، ابزارها و سخت‌افزارهای مورد نیاز برای استخراج بیت کوین نیز تخصصی‌ و گران‌تر شده‌اند.

امروزه ماینرهای بیت کوین تجهیزات حرفه‌ای زیر را لازم دارند:

  • سخت‌افزارهایی مانند کارت گرافیک
  • هارد SSD
  • دستگاه اسیک (ASIC) 
  •  تراشه‌های FPGA

هنگام خرید دستگاه ماینر باید به دو نکته اساسی میزان هش ریت (قدرت) و برق مصرفی آن توجه کرد. همانطور که در بالار به آن اشاره کردیم، این روزها برای استخراج بیتکوین به کامپیوترهایی با پردازنده قوی و سرعت بسیار بالا نیاز است. علاوه بر این میزان مصرف برق بسیار زیاد دستگاه‌های ماینر، هزینه‌های زیادی بر روی دست ماینرها می‌گزارد. بنابراین استخراج btc در حال حاضر گزینه مطلوبی برای افراد علاقه‌مند به حوزه رمزارزها به شمار نمی‌رود،‌ به خصوص که شبکه بیت کوین هر چهارسال کمیسیون ماینرها را نیز کاهش می‌دهد.

هاوینگ بیت کوین چیست؟

هاوینگ بیت کوین (Bitcoin Halving) رویدادی است که هر چهارسال یکبار اتفاق می‌افتد. در واقع بنیانگذار بیت کوین، ساتوشی برای جلوگیری از ایجاد تورم در قیمت بیت کوین،‌ هاوینگ را در بلاکچین بیت کوین برنامه‌نویسی کرد. هاوینگ بیت کوین به این معنی است که بعد از ایجاد 210 هزار بلاک در شبکه یا به عبارتی هر چهارسال یکبار، دستمزد ماینرها برای تولید بیت کوین‌های جدید نصف می‌شود.

شبکه بیت کوین در 22 اردیبهشت ماه سال 1399، سومین هاوینگ خود را تجربه کرد. پاداش ساخت هر بلاک توسط ماینرها در این هاوینگ به 6.25 بیت کوین کاهش پیدا کرد. به خاطر داشته باشید که حرف L در واژه Halving تلفظ نمی‌شود، با این‌حال اگرچه برخی کاربران فارسی از واژه هالوینگ بیت کوین استفاده می‌کنند، هاوینگ صحیح‌تر است.

نود بیت کوین چیست ؟

نودها (Nodes) نقش اساسی در شبه بیت کوین ایفا می‌کنند. به طور کلی نود یک سیستم کامپیوتری است که بعد از متصل‌شدن به کامپیوترهای دیگر، قوانین را ایجاد و به اشتراک می‌گذارد. بطور کلی شبکه یک رمزارز برای اینکه درست کار کند،‌ نیازمند نود است.

نودها انواع متفاوتی دارند که در ادامه به سه نوع آن یعنی فول نود (Full Node)، سوپر نود (Super Node) و نود استخراج‌کننده (Miner Node) خواهیم پرداخت.

  1. بر اساس کدهای نرم افزار Bitcoin Core،‌ فول نود، برنامه‌ایست که تراکنش‌ها و بلاک‌های ایجاد شده در شبکه را اعتبار‌سنجی می‌کند. علاوه بر این‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌،‌ تقریبا تمامی فول نودها، با پذیرش تراکنش‌های نودهای دیگر و اعتبار‌سنجی آن‌ها، وظیفه پشتیبانی کل شبکه بیت کوین را بر عهده دارند. 
  2. سوپر نود که در برخی منابع با عنوان Listener Node نیز شناخته می‌شوند،‌در حقیقت سهامداران یک بلاکچین هستند. تمامی سوپرنودهای موجود در سیستم،‌از شانس برابری برای ساخت بلاک و در نهایت دریافت پاداش و کارمزد، برخوردار هستند.
  3.  نودهای استخراج‌کننده یا همان ماینرها،‌ سیستم‌های کامپیوتری هستند که بیت کوین‌های جدید را تولید می‌کنند. در واقع،‌ هنگامی‌که چند فول نود معتبر، اعتبار یک تراکنش را تایید کنند،‌ آن تراکنش به استخری از تراکنش‌های معتبر دیگر اضافه می‌شود. سپس ماینرها آن تراکنش را از استخر برداشته و آن را برای تبدیل به بلاک، آماده می‌کنند.

نهنگ‌ها در بیت کوین

بزرگترین موجودات بر روی کره زمین نهنگ‌ها هستند که علاوه بر جثه بسیار بزرگ خود، کاملا آرام و خونسرد در اقیانوس‌های پر تلاطم، حرکت می‌کنند. در دنیای پرنوسان کریپتوکارنسی،‌ نهنگ‌ به افراد یا موسساتی گفته می‌شود که بیش‌ترین میزان از یک رمزارز را در اختیار داشته باشند. در حقیقت اگر آدرس یک کیف پول بیشتر از 10 هزار بیت کوین موجودی داشته باشد،‌ می‌توان آن را به عنوان نهنگ تلقی کرد. جالب است بدانید که یکی از سرشناس‌ترین نهنگ‌های بیت کوین، خالق آن یعنی ساتوشی ناکاموتو است. نهنگ ها در بیت کوین تاثیر زیادی بر روند قیمتی آن و دیگر ارزهای دیجیتال می‌گذارند.
آمار نشان می‌دهد که به احتمالی خیلی زیاد، سرمایه ناکاموتو بالای 1 میلیون بیت کوین است. در حقیقت حدود 1 درصد از کل بیت کوین‌های موجود در دنیا در اختیار ساتوشی است. افراد دیگری نظیر بری سیلبرت (Barry Silbert)، تیم دراپر (Tim Draper) و دوقلوهای وینکلواس (Winklevoss) را می‌توان جزو نهنگ‌های قدرتمندبرای خرید بیت کوین در نظر گرفت.

قیمت بیت کوین 

قیمت بیت کوین و نرخ آن به تومان همواره یکی از موضوعات داغ بین علاقه‌مندان به کریپتو در کشور است. نرخ بیتکوین به عواملی بسیار زیادی بستگی دارد. برای مثال با نزدیک شده به هاوینگ انتظار می‌رود که قیمت btc افزایش قابل توجهی را تجربه کند. نرخ بهره بانکی، نرخ تورم، جنگ و عوامل دیگری نیز در روند قیمتی بیت کوین تاثیرگزار هستند. علاوه بر این، بیتکوین به عنوان یک مرجع به طور کلی می‌تواند روند بازار آلت‌کوین‌ها را تغییر دهد.

چرا بیت کوین ارزشمند است؟

رمز ارز btc همانند دیگر ارزهای رایج دنیا ارزشمند است چون خیلی از مردم ترجیح می‌دهند معاملات خود را با استفاده از آن انجام دهند.البته قیمت بیت کوین از سال 2009 چندین مرتبه بالا و پایین شده است و برخی معتقدند نوسانات قیمتی آن بی‌ثبات است. تغییر قیمت بیت کوین در بازار به فاکتورهای زیادی بستگی دارد، برای مثال پذیرش یا عدم پذیرش بیت کوین در کمپانی‌های بزرگ و حتی صحبت‌کردن یک فرد مشهور درباره آن، باعث نوسانات قیمتی محسوس در آن می‌شود.

به طور کلی ارزش بیت‌کوین از عوامل زیر ناشی می‌شود:

  • فقط 21 میلیون واحد بیت کوین در دنیا وجود دارد و همین موضوع باعث محدود بودن منابع آن می‌شود.
  • بیت کوین را می‌توان تا 8 عدد اعشاری تقسیم و محاسبه نمود. کوچکترین واحد آن که برابر با 0.00000001 بیت کوین است، ساتوشی نام دارد.
  • امکان ذخیره و نگهداری آن در کیف پول‌های نرم‌افزاری وجود دارد،‌بنابراین به راحتی قابل حمل و انتقال است.
  • بیت کوین شکل فیزیکی ندارد7 بنابراین از بین نمی‌رود. 
  • از آنجایی که بیت‌کوین بر پایه کدهای رمزنگاری شده تولید می‌شود، امکان تقلب و جعل در آن وجود ندارد.

بالاترین قیمت بیت کوین 

با نگاهی به نمودار قیمتی بیت کوین متوجه می‌شویم که روند قیمتی آن نوسانات شدیدی را تجربه کرده است. ساتوشی ناکاموتو که هنوز هم هویت خود را فاش نکرده است،‌ در سال 2009 سند رسمی (White Paper) منتشر کرد و از بیت کوین به عنوان یک شبکه پرداخت همتا به همتا (Peer-to-Peer) نام برد. سپس بلاکچین فعالیت خود را آغاز کرد و اولین بلاک که به بلاک پیدایش (Genesis Block) معروف شده است،‌ بر بستر آن ساخته شد.

اولین تراکنش و خرید با بیتکوین در ماه می سال 2010 انجام شد و شخصی 2 عدد پیتزا را به مبلغ 10000 بیت کوین خریداری کرد. در سال 2011 و پس از آغاز فعالیت شبکه اتریوم ( دیگر ارز دیجیتال محبوب و با ارزش)،‌قیمت بیت کوین به 1 دلار رسید و چند ماه بعد تا 32 دلار افزایش قیمت داشت. در سال 2013 کمترین قیمت بیت کوین، 13.5 دلار بود ولی تا 220 دلار هم افزایش قیمت را تجربه کرد و به سرعت تا 70 دلار کاهش قیمت پیدا کرد. در سال 2017 قیمت بیتکوین به یکباره از 975 دلار به سمت 20 هزار دلار افزایش پیدا کرد. سال 2019 قیمت بیت کوین پس از سقوط به محدوده 7 هزار دلار دوباره به بالای 10 هزار دلار بازگشت.

سال 2020 معامله گران بیت کوین را با قیمت حدود 18 هزار دلار معامله می‌کردند. سال بعد بالاترین قیمت بیت کوین یعنی 69 هزار دلار از راه رسید ولی هم اکنون با ریزش قیمتی شدید بین 18 هزار تا 20 هزار دلار معامله می‌شود.

نوسان گیری بیت کوین

از آنجایی که نوسانات قیمت رمزارزها به خصوص بیت کوین در برخی مواقع زیاد می‌شود،‌ برخی از افراد به جای سرمایه‌گذاری و خرید بلند مدت (Holding) خرید بیت کوین،‌ ترجیح می‌دهند که بر روی نوسانات قیمت در کوتاه مدت،‌ ریسک کنند. بازه زمانی برای دستیابی به سود در این روش معاملاتی معمولا بین چند روز تا چند هفته است.

در حقیقت،‌ معامله‌گران در این روش بیت کوین را در پایین‌ترین قیمت خود در طول یک بازه زمانی (مثلا یک ماه) خریداری کرده و در بالاترین قیمت به فروش می‌رسانند. البته باید در نظر داشت که برای نوسان‌گیری از بیت کوین یا هر ارز دیگر باید آموزش‌های لازم را دیده باشید،‌در غیر اینصورت،‌ ممکن است ضررهای هنگفتی به سرمایه شما وارد شود.

دامیننس بیت کوین 

دامیننس بیت کوین (Bitcoin Dominance) به معنی سلطه بیتکوین بر بازار کریپتو است. در حقیقت، دامیننس بیت کوین در لغت به معنی قدرت تاثیرگذاری یا غلبه بیتکوین بر بازار است. دامیننس بیتکوین یکی از ابزارهای مناسب برای تصمیم‌گیری درباره خرید یا فروش بیتکوین به شمار می‌رود. البته، سلطه بیت کوین به تنهای برای معامله کافی نیست. مهم‌ترین نکته در مورد دامیننس بیت کوین این است که با تحلیل آن متوجه می‌شوید که قیمت آلت‌کوین ها به نسبت بیتکوین نزولی یا صعودی خواهد بود.

نمودار شاخص ترس و طمع بیت کوین

تقریبا تمامی کسانی که وارد بازارهای مالی می‌شوند،‌ در برخی مواقع احساسات خود را در تصمیم‌گیری شریک می‌کنند. ترس (Fear) و طمع (Greed) دو مورد از مهم‌ترین فاکتورهای درگیر در احساسات انسانی محسوب می‌شوند. اما شاید از خود بپرسید شاخص ترس و طمع چه تاثیری بر روی قیمت بیت کوین می‌گذارد،‌ که در ادامه آن را توضیح خواهیم داد.

نمودار شاخص ترس و طمع بیت کوین به طور روزانه اندازه‌گیری می‌شود. این نمودار در بازه عددی 0 تا 100 نوسان دارد. عدد 0 نشان‌دهنده ترس بیش از حد سرمایه‌گذاران است که همین امر ممکن است موجب افزایش فشار فروش و ریزش قیمتی شدید شود. مفهوم عدد 100 دقیقا نقطه مقابل عدد 0 است، در این حالت سرمایه‌گذاران به شدت دچار طمع برای خرید بیت کوین می‌شوند که ممکن است باعث روند صعودی قیمت شود. 

 البته باید به خاطر داشته باشید که در هر دو حالت،‌ این امکان وجود دارد که سرمایه‌گذاران دچار حس جاماندگی از بازار (FOMO) شوند و تصمیمات اشتباهی را بگیرند که در این حالت ضررهای مالی را برای آن‌ها در پی خواهد داشت.

بیت کوین بهترین راه مقابله با تورم

تورم در علم اقتصاد به معنی افزایش قیمت کالا یا خدمات در یک دوره زمانی می‌گویند. اگر قیمت یک کالا به صورت فزاینده‌ای افزایش یابد، منجر به کاهش قدرت خرید مردم خواهد شد. یکی دیگر از دلایل تورم این است که هزینه و درآمد دولت با یکدیگر سازگاری ندارد. در واقع، اگر هزینه‌هایی که دولت متحمل شده است از میزان درآمد آن بیشتر باشد، دولت دچار کسری بودجه خواهد شد. این موضوع دولت را وادار به دریافت وام از بانک مرکزی می‌کند که در نهایت منجر به افزایش نقدینگی و سپس تورم خواهد شد.

  بسیاری از افراد معتقدند که ارزهای دیجیتال بخصوص خرید بیت کوین بهترین راه برای مقابله با تورم به شمار می‌روند.آنها معتقدند که تورم پدیده‌ای است که برای ارزهای فیات رخ می‌دهد و ارزهای دیجیتال چون متمرکز و تحت کنترل دولت‌ها نیستند در معرض خطر تورم قرار نخواهند گرفت. در واقع، دولت‌ها نمی‌توانند آن را چاپ یا ضرب کنند. این که بیت کوین قیمت ثابتی ندارد فقط به دلیل افزایش تقاضا است و اصلاً هیچ ربطی به تورم ندارد. در اوایل سال 2023 نظام بانکی ایالات متحده دچار مشکلات عمده‌ای شد و چندین بانک خوش نام نظیر سیلیکون ولی و سیلورگیت دچار ورشکستگی شدند. این موضوع بحران مالی سال 2008 را مجددا بر سر زبان‌ها انداخت به گونه ای که خیلی از تحلیلگران این رخداد را مشابه ورشکستگی بانک‌ها در آن زمان می‌پنداشتند. بیت کوین نیز بعد از بحران مالی 2008 ظهور کرد و رفته رفته به عنوان یک واحد پولی مورد پذیرش جامعه قرار گرفت. 

ورشکستگی‌های اخیر نیز باعث شد که خیلی از سرمایه‌گذاران به سمت بیت کوین کشیده شوند. با این که بانک مرکزی امریکا مبالغ هنگفتی برای بیمه دارایی‌ موجود در بانک ها به نظام بانکی تزریق کرد اما با ز هم بیت کوین با افزایش قیمت قابل توجهی مواجه شد که نشان می‌دهد مردم آن را به عنوان یک پول معتبر پذیرفته‌اند.

مزایا و معایب بیت کوین 

هر بازار مالی نقاط قوت و ضعف خود را دارد و دنیای رمزارزها نیز از این قضیه مستثنی نیست. بیت کوین به عنوان رمزارزی که بیشترین حجم این بازار را برعهده دارد نیز دارای مزایا و معایبی است که در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

  • مزایای خرید بیت کوین

  1. مصونیت در قبال پرداخت‌های جعلی ؛ بیت کوین یک ارز دیجیتالی است که از پروتکل‌ها و الگوریتم‌های رمزنگاری شده استفاده می‌کند،‌ بنابراین تقلب و جعل در شبکه آن عملاْ غیرممکن است.
  2. کاهش سرقت اطلاعات هویتی و محرمانه ؛ تراکنش‌های بیت کوین به صورت ناشناس انجام می‌شوند. به عبارت دیگر اطلاعات هویتی فرستنده و دریافت‌کننده اطلاعات در هیچ کجا مشخص یا ذخیره نمی‌شود.
  3. سرعت بالا ؛ تراکنش‌های بیت کوین به هیچ ارگان دیگری وابسته نیستند بنابراین به محض این‌که یک تراکنش آغاز شود،‌ امکان متوقف‌کردن یا بازگرداندن آن وجود ندارد.
  4. انتقال مستقیم؛ مراوده مالی بین دریافت‌کننده و پرداخت‌کننده در شبکه بیت کوین به‌صورت مستقیم و بدون واسطه انجام می‌پذیرد. بنابراین کارمزدی در این میان از طرفین کسر نمی‌شود.
  5. نقدینگی بالا ؛ در مقایسه با دیگر ابزارهای مالی حال حاضر خرید بیت کوین ارزش خود را تا حدود بیشتری حفظ کرده است. بنابراین از محبوبیت بسیاری برخوردار است.
  6. عدم وابستگی و استقلال کامل ؛ بیت کوین به هیچ ارگان دولتی یا سیاسی،‌ اجازه دخالت در شبکه خود را نمیدهد بنابراین هیچ کسی در دنیا قادر نیست حساب‌های حاوی بیت کوین را بلوکه کند یا مبالغ آن را مصادره کنند.
  • معایب خرید بیت کوین

  1. پیچیدگی ؛ درک برخی اصطلاحات و نکات فنی مربوط به بیت کوین برای مردم عادی کمی دشوار است. برخی از افراد یا موسسات نیز مردم را به سرمایه‌گذاری در استخرهای استخراج یا دیگر پروژه‌ها می‌کنند که در بیش‌تر مواقع جعلی از آب در می‌آیند. بعضی از وبسایت‌ها نیز وعده دریافت بیت کوین رایگان در ازای ثبت نام و واریز پول را به کاربران می‌دهند که متاسفانه افرادی مبتدی را به دام کلاهبرداری می‌کشانند.
  2. بازار سیاه ؛ بیت کوین در بازار سیاه محبوبیت بسیار زیادی دارد. در واقع،‌ از آنجایی که تمامی تراکنش‌های بیت کوین به صورت ناشناس انجام می‌پذیرد،‌ بهترین گزینه برای معاملات مربوط به قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان،‌ فعالیت تروریستی و موارد مربوط به دارک وب، خرید بیت کوین به شمار می‌رود.
  3. نوسانات قیمت ؛ وقتی سازمان FBI بیت کوین را به عنوان یکی از ارزهای معتبر پذیرفت،‌ قیمت آن به شدت افزایش یافت اما زمانی که یک حفره امنیتی در صرافی Gox به وجود آمد، ارزش آن بیش از 50٪ ریزش کرد. این نوسانات قیمتی شدید در بیت کوین برخی از سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در آن بی علاقه کرده است.
  4. عدم بازگشت ؛ به محض این‌که یک تراکنش در شبکه بیت کوین انجام شود،‌ امکان بازگشت آن به هیچ وجه وجود نخواهد داشت. بنابراین اگر هنگام انتقال بیتکوین،‌ آدرس کیف پول مقصد به اشتباه وارد شود، هیچگونه پیگیری و بازگشت وجه امکان‌پذیر نیست.
  5. رمزارزهای جدید ؛ اگرچه بیت کوین شماره یک دنیای رمز ارز به شمار می‌رود اما این تئوری که ارزهای جدید با پروژه‌های قوی‌تر جایگزین بیت کوین شوند وجود دارد.
  6. فیشینگ ؛ یکی دیگر از معایب بیت کوین که در شبکه پرداخت بانکی نیز وجود دارد،‌ ساخت صفحات و برنامه‌های پرداخت جعلی است که در واقع اطلاعات حساب کاربر را سرقت کرده و حساب آن را خالی می‌کنند.

پیش بینی قیمت بیت کوین

برخی از تحلیگران عقیده دارند قیمت بیت کوین تا پایان سال 2022 تا 13 هزار دلار ریزش خواهد داشت. البته برخی از مفسرین قیمت 25 هزار دلار را برای آن پیش‌بینی می‌کنند. سال 2023 را سال افزایش قیمت بیت کوین در نظر می‌گیرند. بیش‌تر فعالین رمزارز باور دارند نرخ بیت کوین تا پایان سال 2023 تا 70 هزار دلار خواهد رسید و سقف اوج قیمتی خود را خواهد شکست. سال 2024 هم با رخ دادن هاوینگ،‌ قطعا سال بسیار خوبی برای بیت کوین خواهد بود.

چگونه بیت کوین بخریم؟

با نگاهی به تاریخچه جستجوی گوگل با مواردی از قبیل میخوام بیت کوین بخرم ، خرید و فروش بیت کوین چگونه است ، نحوه خرید بیت کوین از صرافی را مشاهده خواهید کرد.که این نشان از علاقه وافر کاربران اینترنتی به خرید یا فروش بیت کوین دارد. برای خرید یا فروش بیت کوین ابتدا باید از قیمت روز بیت کوین به دلار آگاهی داشته باشید. البته پس از آن باید بدانید یک بیت کوین چند تومان است. 

خرید بیت کوین در صرافی ارز دیجیتال کافه ارز 

بیت کوین به عنوان امپراتور بازار کریپتوکارنسی همواره یکی از پر سر و صداترین ارزهای دیجیتال بوده است که علاقه‌مندان بسیار زیادی را به خود جذب کرده است. اگر شما هم از طرفداران بیت کوین هستید و یا قصد خرید بیت کوین را دارید، می‌توانید به راحتی از صرافی کافه ارز آن را به صورت آنی و اتوماتیم خریده و در کیف پول خود ذخیره کنید.

فروش بیت کوین به کافه ارز 

صرافی کافه ارز پلتفرمی معتبر برای فروش بیت کوین به شمار می‌رود. فروش بیتکوین در کافه ارز به صورت اتوماتیک بوده و در عرض چند دقیقه انجام خواهد شد. علاوه بر این، کارمزد معامله در کافه ارز نسبت به پلتفرم‌های سنتی بسیار پایین‌تر است. علاوه بر این، قیمت بیت کوین مانند تمام ارزهای دیجیتال دیگر دچار نوسانات لحظه ای است.شما  برای آگاهی از قیمت لحظه ای بیت کوین و محاسبه بیت کوین به تومان کافیست وارد وبسایت یا اپلیکیشن کافه ارز شده و از امکانات بیشمار آن بهره‌مند شوید. 

سوالات متداول کاربران پاسخ به متداول‌ترین سوالاتی که در ذهن دارید

ارز دیجیتال بیت کوین با نام لاتین Bitcoin و علامت انحصاری BTC یک ارز دیجیتال است که در تاریخ 1392-02-08 لانچ شده و آخرین بار در تاریخ 1401-01-20 به روز رسانی شده است
در کافه ارز سفارشات ارز دیجیتال بیت کوین به صورت آنی انجام می شود
خیر، کافه ارز تنها فی انتقال شبکه بیت کوین را از میزان وارد شده شما کسر می کند
بله، طبق درستور مقامات قضایی همه سفارشات مالی و ارزی بیت کوین با احراز هویت کاربر انجام می شود

دیدگاه های شما

زهرا

سلام وقتتون بخیر بیت کین های خریداری شده از سمت ما آیا در ولت کافه ارز نگهداری می شود یا خیر ؟

سپهر پارسا‍

با درود برای ارزهایی که از کافه ارز خریداری کرده اید نیازمند کیف پول هستید و به حهت امنیت حساب کاربری، ارزهای شما در کافه ارز نگهداری نمیشود

امیر

سلام برای خرید اگر آی پی ثابت و هویت افغانستان وارد شوم مشکل ایجاد نمیشود ؟

آیدا متین

سلام وقت بخیر ارائه خدمات به اتباع را نداریم

امیر محمد رضوی

مدت زمان انجام هر سفارش بیت کوین چقدر است ؟

آیدا متین

با سلام وقت بخیر به صورت اتوماتیک و آنی انجام میشود.

لیلا زمانی

چرا وقتی قیمت بیت کوین رو در صرافی بینگ ایکس چک می کنم با قیمت شما فرق داره؟

آیدا متین

با سلام وقت بخیر قیمت ها در سایت و صرافی های مختلف متفاوت می باشد .

حسین قاسمی

سپاس از برنامه خوبتون که اینقدر عالی و سنجیده هست و برای اماتورهایی مثل من راحت میشه ورود و خروج زد.

حسام زاهدی

سلام. مرسی از سایت خوبتون. حداقل بیت کوین برای انتقال به صرافی کوینکس چقدر است؟