وبلاگ

/

/

راهنمای جامع تحصیل در روسیه 2024

راهنمای جامع تحصیل در روسیه 2024

۹ اسفند ۱۴۰۱

تحصیل در روسیه ، فرصت تحصیل در بهترین دانشگاه‌های دنیا و تضمین آینده‌ای درخشان است که به عنوان یکی از مقصدهای محبوب در میان علاقمندان به تحصیل در خارج از کشور شناخته می‌شود. شاید کشور روسیه را تنها به سرمای آن بشناسید اما این کشور یکی از مقاصد مهم علمی است و بسیاری از دانشگاه‌های آن در رده بهترین دانشگاه‌‌های جهان قرار دارند. مهم‌ترین گام مهاجرت تحصیلی انتخاب مقصد مورد نظر شما است. سعی کنید با جمع آوری اطلاعات کامل در خصوص کشورها و دانشگاه های مختلف بهترین مقصد را انتخاب کنید. در این راه ممکن است با محدودیت‌هایی رو به رو شوید. یکی از محدودیت‌ها و مشکلات، عدم توانایی پرداخت‌های ارزی برای ایرانیان است که پروسه‌ی مهاجرت را کمی دشوار می‌کن. اما نگران نباشید مجموعه‌هایی وجود دارد که به شما کمک می‌کنند به سادگی بتوانید پرداخت‌هایی مثل پرداخت هزینه تعیین وقت سفارت را به سادگی پرداخت کنید و فرآیند دریافت ویزا کامل کنید. کافه ارز با سال‌ها تجربه در کنار شماست تا با انجام کارهای پرداختی محدودیت‌ها را کنار بزند.

تحصیل در روسیه ؛ بزرگ‌ترین کشور در دنیا

تحصیل در کشور روسیه، علاوه‌بر مزیت‌های علمی بی‌شماری که دارد، به شما این فرصت را می‌دهد تا در یک جو چند ملیتی زندگی کرده و با سایر دانشجویان از فرهنگ‌های مختلف آشنا شوید. روسیه با تاریخ چند هزار ساله‌ای که دارد، محلی برای آشنایی با تاریخ و دیدن زیباترین کاخ‌های جهان و لذت از زندگی در جوی دلپذیر است. فرصت دیدن شب‌های سفید مسکو، کاخ بزرگ کرملین و میدان سرخ مشهور مسکو و بسیاری از دیدنی‌های دیگر شهرهای این کشور، در کنار هزینه مناسب تحصیل و زندگی دانشجویی، سطح بالای کیفیت آموزش، فرصت‌های شغلی بی‌شمار پس از پایان تحصیل و بسیاری مزایای دیگر همگی از جمله مواردی است که با انتخاب تحصیل در این کشور از آن‌ها بهره‌مند خواهید شد.

تحصیل در روسیه

با اینکه در سال گذشته روسیه درگیر جنگ با اوکران بوده و انتظار می‌رفت تعداد دانشجویان این کشور بسیار کم شود اما این اتفاق نیوفتاد. جالب است بدانید سال گذشته، روسیه میزبان بیش از 351 هزار دانشجوی بین‌ المللی بوده که برای تحصیل در رشته‌های مختلف و دانشگاه‌های متنوع این کشور اقدام به مهاجرت تحصیلی به این کشور کرده‌اند. اگر آن‌ها توانسته‌اند، پس چرا شما نتوانید؟

بیشتر بخوانید: اشتباهات رایج اپلای

اگر هنوز هم در مورد مهاجرت تحصیلی به این کشور دو دل هستید، این مطلب از وبلاگ کافه ارز می‌تواند راهنمای مناسبی برای آشنایی بیشتر با تحصیل در روسیه و اقدام به مهاجرت تحصیلی به روسیه باشد:

۱. انتخاب برنامه تحصیلی و دانشگاه انتخاب

در مرحله اول برای شروع، به این فکر کنید که قصد ادامه تحصیل در چه رشته‌ای را دارید؟ آیا می‌خواهید از مقطع کارشناسی شروع کرده، در رشته خود تحصیلاتتان را تکمیل کنید یا برعکس، در رشته‌ای کاملا متفاوت از رشته کارشناسی دوباره تحصیل کرده یا مدرک کارشناسی ارشد خود را بگیرید؟ نوشتن این که دقیقا چه می‌خواهید به شما کمک می‌کند دانشگاه مورد نظری که شرایط پذیرش آن با شما مطابق بوده و رشته تحصیلی مورد علاقه‌تان را ارائه می‌دهد را خیلی راحت‌تر پیدا کنید.

برای مثال، اگر قصد تحصیل در رشته ریاضیات یا مهندسی را دارید، دانشگاه‌هایی مانند «دانشگاه دولتی لومونوسف مسکو»، «دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ» یا دانشگاه «ITMO» گزینه مناسبی برای ادامه تحصیل در روسیه هستند.

بسته به رشته‌‌ای که قصد تحصیل در آن را دارید می‌توانید از میان بیش از ۸۰۰ دانشگاه معتبر روسیه که طیف گسترده‌ای از شاخه‌های علوم، فرهنگ و هنر را تدریس می‌کنند، یک مورد را انتخاب کنید. برای محدود کردن دامنه انتخاب‌ها بهتر است ابتدا بدانید که قصد تحصیل در چه رشته‌ای دارید و هم اکنون وضعیت تحصیلی شما چیست؟

تحصیل دانشگاه روسیه

برای ساده‌تر شدن کار باز هم می‌توانید به وب‌سایت‌هایی مانند وب‌سایت «StudyinRussia» که وب‌سایت رسمی وزارت آموزش و پرورش و علوم روسیه است، مراجعه کرده و فهرست دانشگاه‌ها را از آنجا مشاهده کنید. در این وب‌سایت کلیه اطلاعات عمومی لازم در مورد هر دانشگاه از جمله موقعیت مکانی، برنامه‌های تحصیلی، شرایط پذیرش، امکانات زندگی دانشجویی، بورسیه و غیره را به‌ صورت جداگانه ثبت شده است.

اگر به اندازه کافی بر زبان انگلیسی تسلط دارید، می‌توانید شخصا برای ارسال مدارک جهت تحصیل در در روسیه و دانشگاه مورد نظر اقدام کنید. برای دریافت اطلاعات تماس با دانشگاه مربوطه می‌توانید از وب‌سایت گفته شده با کارشناسان، مشاوران و نماینده‌های دانشگاه‌های مختلف در ارتباط بوده و اطلاعات بیشتری در خصوص تحصیل در روسیه کسب کنید.

۲. دریافت بودجه تحصیلی دولتی روسیه

هزینه‌های مربوط به تحصیل در کشور روسیه، در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی و آمریکا بسیار پایین‌تر است. بنابراین دانشجویان چندان از لحاظ مدیریت مالی هزینه‌های دوره تحصیل خود در این کشور مشکلی نخواهند داشت اما در هر صورت کمک هزینه مالی و بورسیه‌های تحصیلی همیشه می‌تواند به زندگی راحت‌تر و امنیت مالی هر چه بیشتر کمک کند. روسیه هر ساله به بیش از ۱۵ هزار دانشجوی برتر بین‌‌المللی بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های تحصیلی مختلف اعطا می‌کند؛ بنابراین شما هم می‌توانید با کسب نمرات درخشان بتوانید یکی از این چندین هزار نفر باشید و از کمک هزینه‌های این کشور برخوردار شوید.

دریافت بودجه تحصیلی دولتی روسیه

برای ثبت درخواست دریافت بورسیه دولتی تحصیل در روسیه، کافی است به وب‌‌سایت «Russia.Study» مراجعه و در این سایت ثبت‌نام کنید. مشخصات لازم را در فیلدهای مربوطه پر کرده، یک نسخه از عکس گذرنامه و کپی گذرنامه خود را در وب‌سایت بارگذاری کنید. نکته و مزیت مهم استفاده از کمک هزینه‌های مالی دولتی روسیه برای تحصیل در این کشور آن است، که یک دانشجوی بین‌ المللی در عین حال می‌تواند درخواست دریافت بورسیه خود را برای حداکثر ۶ دانشگاه ارسال کنید. پس از ارسال مشخصات، فرد متقاضی باید با «وزارت علوم و فرهنگ روسیه» یا «سفارت روسیه» در کشور خود تماس گرفته و از مراحل پذیرش و دریافت یا عدم دریافت نتیجه درخواست خود باخبر شود.

بیشتر بخوانید: بهترین دانشگاه‌های اروپا

۳. آیا به دوره پیش‌ دانشگاهی یا کالج نیاز دارید؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که حین درخواست برای مهاجرت و تحصیل در روسیه باید به آن توجه داشته باشید، نیاز یا عدم نیاز به گذراندن دوره پیش دانشگاهی یا کالج، پیش از ورود به دانشگاه اصلی است. هر چند که تسلط بر زبان انگلیسی یکی از شرایط اصلی پذیرش دانشجویان جهت تحصیل در روسیه است اما باید اشاره کرد که اغلب دوره‌های آموزشی در این کشور به «زبان روسی» تدریس می‌شوند. به خصوص اگر قصد تحصیل در روسیه از مقطع کارشناسی را دارید، به احتمال زیاد ابتدا باید در یک کالج مربوط به دانشگاه مدرک زبان روسی خود را تکمیل کنید.

هزینه‌های مربوط به تحصیل در روسیه و طی کردن این دوره‌ها در کالج معمولا بر عهده خود دانشجو است، اما می‌توانید برای دریافت کمک هزینه از دانشگاه نیز وام بگیرید. لازم به ذکر است، در مورد افرادی که با بورسیه‌های تحصیلی دولتی توانسته‌اند فرصت تحصیل در روسیه را به دست آورند، احتمالا این دوره کالج را باید در موسسه‌ای متفاوت اما تحت نظر دانشگاه بگذرانند.

۴. گذراندن امتحان پذیرش و ارسال مدارک

افرادی که برای مهاجرت تحصیلی به روسیه همزمان نیاز به کمک هزینه مالی دارند، پس از گذراندن تمام آزمون‌های لازم جهت پذیرش در دانشگاه و کسب نمرات لازم، باید مدارک خود را به صورت پستی به آدرس دانشگاه مربوطه ارسال کنند. در این مورد دقت داشته باشید برای ارسال مدارک حتما به وب‌سایت دانشگاه مراجعه کرده و در صورت نیاز تمامی مدارک خود از گذرنامه تا ریز نمرات و غیره را به زبان روسی ترجمه کنید.

گذراندن امتحان پذیرش و ارسال مدارک

به نوع پذیرش دانشگاه نیز حتما دقت داشته باشید، برخی از دانشگاه‌های روسیه برای پذیرش تنها مصاحبه و امتحان حضوری داشته و برخی دیگر مانند دانشگاه «ITMO» از طریق مصاحبه‌ها و امتحانات آنلاین نیز پذیرای دانشجویان بین‌ المللی هستند.

۵. شرکت در مسابقه‌ها

یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین راه‌های مهاجرت به روسیه و تحصیل در این کشور، شرکت در برنامه‌ها و مسابقات آموزشی تحصیلی مختلف جهت کسب بورسیه تحصیل در روسیه است. یکی از مهم‌ترین مسابقاتی که هر ساله به منظور پذیرش دانشجویان بین المللی برگزار می‌شود، مسابقات علمی «Open Doors: Russian Scholarship Project» است که طی آن دانشجویان می‌توانند به راحتی فرصت تحصیل در کشور روسیه و بهترین دانشگاه‌های جهان را به دست آورند. شرکت در این مسابقه برای تمامی دانشجویان بین‌ المللی رایگان بوده و افراد می‌توانند برای کسب بورسیه تحصیلی روسیه برای مقطع کارشناسی ارشد در «Open Doors: Russian Scholarship Project» ثبت‌نام و به رقابت با سایرین بپردازید.

۶. تحصیل در دانشگاه‌های مشترک با سایر کشورها

اگر تحصیل در روسیه و یک دانشگاه کاملا خارجی شما را تحت فشار روحی و روانی قرار داده است، می‌توانید با مراجعه به سفارت یا وب‌سایت‌های مختلف از فهرست دانشگاه‌های مشترک با سایر کشورها که رشته مورد علاقه شما را تدریس می‌کنند، مطلع شوید. دانشگاه‌های مشترک در روسیه در واقع موسسات آموزشی و دانشگاه‌هایی معتبر تحت نظارت وزارت علوم و آموزش و پرورش هستند که در کشورهای دیگر نیز شعبه دارند.

فرصت تحصیل در این دسته از دانشگاه‌ها به دلیل آشنایی و نزدیکی بیشتر با کشورشان به نوعی باعث بهبود شرایط روانی برخی از دانشجویان بین المللی می‌شود. از دیگر مزایای این دسته دانشگاه‌ها می‌توان به امکان دریافت دو مدرک همزمان و عدم نگرانی از بابت قبولی در کنکور یا ترجمه مدارک اشاره کرد. علاوه‌ بر این، تمامی مزایای گفته شده تاثیر چشمگیری در صرفه جویی هزینه‌های زندگی دانشجویی و تحصیل در روسیه دارد. اگرهزینه‌ای پایین‌تر از هزینه مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه‌های اروپایی دارید، ادامه تحصیل در دانشگاه‌های مشترک روسیه می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. در کنار این مورد، برخی از دانشگاه‌های روسیه در کنار مدرک روسی، مدرک معتبر اروپایی نیز به دانشجویان اعطا می‌کنند.

برای مثال در برنامه مقطع دوم کارشناسی ارشد دانشگاه آلتو و «ITMO»، با هزینه‌ای تقریبا کنتر از ۳ هزار یورو می‌توان مدرک معتبری هم رده با دانشگاه‌های «فنلاند» گرفت. جالب است بدانید هزینه هر ترم تحصیل در مقطع دوم کارشناسی ارشد دانشگاه‌های فنلاند به صورت متوسط تقریبا ۱۵ هزار یورو است.

تحصیل در دانشگاه‌های مشترک با سایر کشورها

۷. دریافت دعوت نامه و اقدام برای ویزای دانشجویی روسیه

در نهایت زمانی می‌رسد که پس از گذراندن تمامی مراحل لازم در یکی از دانشگاه‌های این کشور پذیرفته شده و باید برای مهاجرت تحصیلی به روسیه و تجربه زندگی کاملا متفاوتی آماده شوید. به محض دریافت دعوت‌نامه از دانشگاه، می‌توانید برای دریافت ویزای دانشجویی اقدام کنید. تمام کاری که لازم است انجام دهید، ارسال درخواست برای ویزا یا کمک گرفتن از مشاوران و آماده شدن برای یک زندگی جدید در کشوری پر از ناشناخته‌ها است. بهتر است پیش از هر چیز اطلاعات خود در خصوص زندگی و فرهنگ مردم روسیه را افزایش دهید. سعی کنید مدرک زبان روسی گرفته و آن را برای اعتبار هر چه بیشتر، ضمیمه مدارک خود کنید؛ با انواع زندگی دانشجویی و سبک زندگی خوابگاهی که به «اوبشاگای روسی» معروف هستند آشنا شده و با دوستان یا سایر افرادی که تجربه تحصیل و زندگی در روسیه را داشته‌اند برای اطلاعات بیشتر صحبت کنید.

نتیجه‌گیری

با ادامه تحصیل در کشور روسیه و آشنایی هر چه بیشتر با فضا و شرایط جدید زندگی خود به مرور زمان می‌توانید پیشرفت کرده و حتی این کشور یا سایر کشورهای اروپایی را به عنوان محل زندگی خود انتخاب کنید. نظر شما در مورد تحصیل در روسیه چیست؟ دانشجویان بین المللی که قصد پرداخت شهریه یا هزینه ثبت‌نام دانشگاه‌های روسیه را دارند، می‌توانند از خدمات پرداخت‌های بین‌المللی کافه ارز با استفاده از خرید با پی پال و خرید با ویزا و مستر کارت استفاده کرده و بدون هیچ مشکل و تاخیری پرداخت‌های بین‌المللی خود را انجام دهند.

5/5 - (1 امتیاز)

نویسنده

تیم تحریریه کافه ارز نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *