وبلاگ

/

/

عرضه اولیه سکه چیست 💰 | کسب درآمد از ICO

عرضه اولیه سکه چیست 💰 | کسب درآمد از ICO

۲۱ تیر ۱۴۰۲

عرضه اولیه سکه چیست ؟ عرضه اولیه سکه یا همان ICO که مخفف Initial Coin Offering یکی از مهم‌ترین رخدادهای دنیای ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود که در بسیاری از پروژه‌ها اتفاق می‌افتد. آگاهی از عرضه اولیه سکه ICO فرصت بسیار خوبی را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد تا با خرید یک ارز دیجیتال جدید، سودهای مالی خوبی بدست آورند. بیشتر افراد برای پرداخت ارزی خود را از طریق خرید و فروش ارز دیجیتال انجام می‌دهند.در ادامه پس از بررسی عرضه اولیه سکه، نحوه کارکرد آن را نیز با یکدیگر مرور خواهیم کرد، پس تا انتهای مطلب با کافه ارز همراه باشید.

عرضه اولیه سکه ICO چیست؟

شاید برایتان سوال باشد واژه ICO مخفف چیست؟ واژه انگلیسی ICO مخفف کلمات Initial Coin Offer است. عرضه اولیه سکه (ICO) که به آی‌سی‌او نیز معروف است، یک روش جذب سرمایه برای توسعه پروژه‌های مربوط به حوزه ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. در واقع، توسعه‌دهندگان پروژه با پیش‌فروش مقدار مشخصی از توکن‌های یک ارز دیجیتال به عموم مردم، سرمایه قابل توجهی برای توسعه پروژه به دست می‌آورند. علاوه بر این، خریداران توکن نیز با شرکت در عرضه اولیه سکه، مانند یک سهام‌دار در پروژه سرمایه‌گذاری می‌کنند.

خریداران می‌توانند با پرداخت ارزهای فیات (یورو و دلار) یا رمز‌ارزهای معتبر مثل بیت کوین یا اتریوم، توکن‌های مربوطه را خریداری کنند. لازم به ذکر است که انگیزه بیش‌تر خریداران، افزایش قیمت توکن‌ها در آینده است. به همین دلیل، عرضه اولیه توکن در پروژه‌هایی که وایت‌پپیر قدرتمند و آینده‌داری دارند، معمولا با جذب سرمایه بسیار خوبی همراه است. برای مثال، عرضه اولیه سکه پروژه تزوس با 232 میلیون دلار جذب سرمایه، فقط در 31 روز همراه بود!

البته عرضه اولیه سکه با عرضه اولیه توکن متفاوت است. در واقع، مفهوم سکه (Coin) و توکن (Token) با یکدیگر فرق دارد. سکه به پروژه‌هایی مربوط می‌شود که بلاک‌چین اختصاصی خود را دارد. در واقع، برای عرضه سکه باید ابتدا بلاک‌چین پروژه خود را توسعه دهید؛ اتریوم و ریپل را می‌توان به عنوان کوین در نظر گرفت چون دارای فناوری اختصاصی بلاک‌چین هستند. حال اگر می‌‌خواهید به سوال پروژه ico چیست، پاسخ دهید در ادامه با ما همراه باشید. قضیه در عرضه اولیه توکن فرق دارد و بیش‌تر پروژه‌های رمز‌ارزی مربوط به عرضه توکن می‌شوند. فرض کنید یک تیم برنامه‌نویسی ایده توسعه یک پلتفرم برای عرضه NFTهای تیم‌های ورزشی را در سر دارد. این تیم باید برای جذب سرمایه اولیه، عرضه اولیه توکن را برگزار کند. اما یک مشکل بزرگ بر سر راه آن‌ها قرار خواهد گرفت و آن‌هم این است که چطور قبل از راه‌اندازی پروژه، توکن‌های اختصاصی خود را بسازند و سپس آن‌ها را به فروش برسانند!

بیشتر بخوانید: بهترین سایت های عرضه اولیه سکه (ICO)

این جا است که پای پلتفرم‌هایی مانند اتریوم به پروژه باز می‌شود. در واقع، تیم توسعه‌دهنده با ایجاد یک قرارداد هوشمند در بستر اتریوم و تولید مقدار مشخصی توکن و تنظیم یک وایت‌پیپر، عرضه اولیه سکه را در یک وب‌سایت آغاز خواهد کرد. پس از جذب سرمایه، تیم توسعه‌دهنده پول کافی برای توسعه بلاک‌چین اختصاصی را بدست آورده و آن را راه‌اندازی می‌کند. در اخرین مرحله توکن‌‌های ساخته شده در اکوسیستم اتریوم به بلاک‌چین اختصاصی منتقل خواهند شد. پس از گذشت زمان، پروژه اهداف خود را یکی یکی با موفقیت پشت سرخواهد گذاشت و سرمایه‌گذاران به علت افزایش قیمت توکن، سودهای کلانی به جیب خواهند زد. البته، در برخی موارد نیز دیده شده است که تیم توسعه‌دهنده در اواسط کار پروژه را رها مکرده و با سرمایه‌ای که به دست آورده، متواری خواهد شد.

قیمت توکن در ICO

قیمت توکن در ICO چگونه تعین می‌ شود؟

قیمت‌گذاری اولیه توکن‌ها در عرضه اولیه سکه به میزان سرمایه مورد نیاز تیم توسعه‌دهنده و تعداد توکن‌های در دسترس‌، بستگی دارد. برای مثال اگر شما برای تامین هزینه‌های مربوط به بلاک‌چین، راه‌اندازی توکن و مارکتینگ به 55 میلیون دلار پول نیاز داشته باشید و تعداد توکن‌های در دسترش شما 220 میلیون واحد باشد، با تقسیم عدد اول به عدد دوم، قیمت هر واحد 0.25 دلار تعیین خواهد شد.

البته شیوه کار همیشه به این شکل نیست. در حقیقت، بعضی از پروژه‌های رمزارزی با شرکای تجاری نیز قرار‌داد می‌بندند و در برخی اوقات، تیم توسعه‌دهنده نیز مقداری از توکن‌ها را برای خود ذخیره می‌کند. برای مثال، در مثال بالا ممکن است 30% عرضه اولیه توکن به شرکای تجاری و 20% به تیم توسعه‌دهنده اختصاص یابد، آن‌گاه قیمت اولیه تغییر خواهد کرد.

به محض این‌که توکن وارد صرافی‌های معتبر بازار شود، فاکتورهای بسیاری نظیر اعتماد به پروژه، اطلاعات کلی پروژه و واکنش سرمایه‌داران به این اطلاعات بر روی قیمت آن تاثیرگذار خواهند بود.

تفاوت بین IPO و ICO

Ido و ico چیست : یکی دیگر از نکات مهم در رابطه با عرضه اولیه سکه، شباهت آن با عرضه اولیه سهام (IPO) است که در ادامه بر بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

اگر بخواهیم در یک جمله، تفاوت بین ICO و IPO را توضیح دهیم باید بگوییم که عرضه اولیه سکه برای شرکت‌های نوپا و تازه تاسیس مناسب است و عرضه اولیه سهام در شرکت‌های قدیمی و با سابقه انجام می‌شود. در واقع، شرکت‌های جدید در فرآیند عرضه اولیه سکه، بدون تعهدات سنگین و شدید، سرمایه خوبی جذب می‌کنند. در حالی‌که در عرضه اولیه سهام، فرآیند جذب سرمایه نیازمند تعهدات سنگین‌تر و ارائه بیانیه رسمی به کمیسیون اوراق و بهادار آمریکا (SEC) است. بنابراین، برای اجرای عرضه اولیه سهام باید تیمی متشکل از وکلا، پذیره‌نویسان و حسابداران زبده را استخدام کرده و از آن‌ها برای تنظیم قرارردادها و بیانات کمک بگیرید.

تفاوت ico و ipo

معرفی عرضه اولیه سکه موفق

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، عرضه اولیه سکه در بیش‌تر اوقات باعث سودآوری سرمایه‌گذاران می‌شود اما در برخی از موارد هم کلاهبرداری از آب در می‌آیند. با این حال، فعالان حوزه کریپتوکارنسی همواره با چشمانی باز به دنبال پروژه‌هایی با عرضه اولیه سکه معتبر هستند تا بخشی از دارایی خود را بر روی آن سرمایه‌گذاری کنند. در ادامه برخی از موفق‌ترین ICOهای دنیای ارزهای دیجیتال را با یکدیگر مرور کرده و چند مورد از انواع کلاهبرداری آن را نیز معرفی خواهیم کرد.

عرضه اولیه سکه در ارز دیجیتال NEO

نئو (NEO) یک پروژه بلاک‌چینی منبع باز متعلق به کشور چین است که در یک مدت کوتاه، چندین بار اسامی جدیدی برای خود انتخاب کرده است. یکی از نام‌های آن که خیلی هم رسمی نیست، اتریوم چینی است. ارز دیجیتال NEO امکان توسعه برنامه‌های مبتنی بر قراردادهای هوشمند و تجارت غیرمتمرکز را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. عرضه اولیه سکه رمز‌ارز NEO به لطف حمایت دولیت چین، کمپانی مایکروسافت و شرکت‌های دیگر بسیار موفقیت آمیز بود. قیمت اولیه توکن حدود 3 سنت بود اما به سقف قیمتی 180 دلار نیز دست پیدا کرد و سرمایه‌گذاران اولیه، سود بسیار خوبی را از بازار کسب کردند.

عرضه اولیه سکه رمزارز اتریوم

اتریوم از لحاظ حجم بازار، در رتبه دوم بازار کریپتوکارنسی قرار دارد. بیت کوین یک دارایی دیجیتال است، در صورتی‌که اتریوم یک پلتفرم مبتنی بر بلاک‌چین برای توسعه قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز محسوب می‌شود. علاوه بر این، اتریوم یک رمزارز بومی به نام اتر (ETHER) نیز دارد. سرمایه‌گذارانی که در عرضه اولیه سکه اتریوم شرکت کردند، توکن‌های اتر را با قیمتی معادل 0.31 دلار خریداری کردند. سقف قیمتی اتریوم در تاریخ 16 آبان سال 1400 به 4891 دلار رسید که رشدی بی سابقه در میان ارزهای دیجیتال عنوان شده است.

 

ارز دیجیتال Alias

رمز ارز Alias که ابتدا با نام Spectrecoin شناخته می‌شد در ماه نوامبر سال 2017 به عموم مردم عرضه شد. شعار Alias بر روی حفظ حریم خصوصی کاربران استوار بود. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم ارز Alias، امکان دریافت یا ارسال توکن‌های آن به صورت کاملا ناشناس است. این ارز دیجیتال تمام مرزهای موجود در سیستم مالی و بانکی را از میان بر‌می‌دارد اما هنوز به جایگاه خیلی خوبی در بازار دست پیدا نکرده است. با این‌ حال، قیمت توکن Alias در عرضه اولیه سکه معادل 0.001 دلار بود که چند مدت بعد به 0.15 دلار هم رسید.

 

ارز Stratis

ارز دیجیتال Stratis نیز هنوز آنقدر در بازار کریپتوکارنسی معروف نشده است.کمپانی سازنده این رمزارز که در کشور انگلستان مستقر شده است. عمده محبوبیت این ارز دیجیتال به این است که پلتفرم آن با انواع زبان‌های برنامه‌نویسی سازگاری دارد. این موضوع، امکان طراحی و ساخت آسان طیف وسیعی از اپلیکیشن‌ها را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. عرضه اولیه سکه ارز دیجیتال Stratis، با پشتیبانی کمپانی مایکروسافت به موفقیت چشمگیری دست پیدا کرد.

این شبکه در طی 5 هفته عرضه اولیه سکه، معادل 5000 عدد بیت کوین جذب سرمایه داشت. قیمت اولیه آن 0.01 دلار بود که در مقاطعی به 1.89 دلار نیز رسید.

نقد درآمد ارزی

ارز دیجیتال ARK

رمزارز Ark یک ارز دیجیتال کاربردی محسوب می‌شود که در زمینه‌‌های متعددی مورد استفاده است. پلتفرم این رمز‌ارز، قابلیت ادغام رمزارزهای دیگر با بلاک‌چین اختصاصی خود را در امکان رمزارزهای دیگر قرار می‌دهد. تعهد به غیرمتمرکز بودن از الویت‌های اکوسیستم Ark است، بنابراین تحلیل‌گران، آینده بسیار روشنی را برای آن متصور هستند. قیمت اولیه توکن Ark تنها 0.04 دلار بود که با یک جهش بسیار شدید به 11 دلار نیز رسید.

رمز ارز NXT

در سال 2013، یک برنامه‌نویس با نام مستعار BCNext ارز دیجیتال NXT را راه‌اندازی کرد. عرضه اولیه سکه این ارز دیجیتال جزو اولین ICOهای تاریخ بازار کریپتوکارنسی به شمار می‌رود که موفقیت بسیار زیادی هم کسب کرد. ارز دیجیتال NXT با هدف این که به عنوان یک پلتفرم بلاک‌چینی برای سرویس‌های مالی استفاده شود، طراحی شد. قیمت ارز NXT در زمان عرضه اولیه، فقط 0.0000168 دلار بود اما تیم توسعه‌دهنده توانست حدود 16800 بیت کوین سرمایه از طریق ICO جذب کند. اوج قیمت توکن‌های NXT به 2.15 دلار رسید.

عرضه اولیه سکه کلاهبرداری

معرفی ICO های کلاهبرداری

شرکت در عرضه اولیه سکه همیشه برای سرمایه‌گذاران سودآور نیست و در برخی اوقات تیم توسعه‌دهنده بعد از جذب سرمایه پروژه را نیمه‌کاره تعطیل خواهد کرد. کلاهبرداری از طریق برگزاری ICO به چند طریق انجام می‌شود که در ادامه چند مثال برای آن ارائه خواهیم داد.

    • پروژه جعلی: اگر تیم توسعه‌دهنده، کیف پول معرفی‌شده و یا شبکه اجتماعی یک پروژه جعلی باشد، سرمایه کاربران پس از اتمام عرضه اولیه سکه از دست خواهد رفت. در این روش، کلاهبرداران با 13 روش گوناگون می‌توانند کاربران را برای خرید توکن‌های عرضه‌شده ترغیب کنند.
    • کلاهبرداری کلاسیک: اگر تیم توسعه‌دهنده در قبال افرادی که تبلیغات عرضه اولیه سکه یک پروژه را در شبکه‌های اجتماعی، تالارهای گفتگوی آنلاین و بلاگ‌های اینترنتی می‌کنند، به تعهدات مالی خود عمل نکند، آن‌گاه یک کلاهبرداری Bounty Scam رخ داده است. اگر اعضای اصلی تیم، پس از جمع‌آوری سرمایه اولیه به ناگهان غیب شوند یک کلاهبرداری کلاسیک رخ داده است.
    • کلاهبرداری ایردراپ: در برخی اوقات، یک تیم کلاهبرداری کاربران به شرکت در یک عرضه اولیه سکه از طریق ایردراپ می‌کند. در واقع، کلاهبرداران از این طریق، کلیدهای خصوصی و اطلاعات محرمانه کاربران شرکت‌کننده را به سرقت می‌برند.
    • پامپ و دامپ: روش دیگری که ممکن است باعث ضرر مالی کاربران شود، جهش یا ریزش شدید (Bump and Dump) قیمت است. برای مثال، زمانی که کاربران برای خرید یک توکن عجله دارند و آن را حتی در قیمت بالاتر خریداری می‌کنند. به محض پایان عرضه اولیه سکه، قیمت ناگهان دچار ریزش شدید خواهد شد و سرمایه کاربرا از دست خواهد رفت.
    • کلابرداری پانزی: در روش Ponzi، کاربران در یک پروژه سرمایه‌گذاری کرده و توسعه‌دهندگان قول برگشت سرمایه و سودآوری را نیز به آن‌ها خواهند داد. ابتدای راه، سود اندکی از سرمایه‌گذاری کاربران جدید، به کاربران قدیمی داده می‌شود. البته پس از مدتی که تعداد کاربران و میزان سرمایه جذب شده زیاد شد، تیم توسعه‌دهنده پروژه را رها خواهد کرد.

سخن پایانی

عرضه اولیه سکه یا همان ICO یکی از فرصت‌های بسیار خوب برای کسب سود خوب در بازار است. البته، باید به خاطر داشته باشید که هر ICO که در بازار معرفی می‌شود، قابل اعتماد نیست و شرکت در آن‌ها ممکن است سرمایه شما را کاهش داده و یا از بین ببرد. در این مطلب، مفهوم ICO و تفاوت آن با عرضه اولیه سهام IPO را مورد بررسی قرار دادیم، سپس چند نمونه از ICOهای موفق را همراه یکدیگر مرور کردیم، امیدوارم این مطلب برای شما کاربران عزیز کافه ارز مفید واقع شده باشد.

به این مقاله امتیاز دهید

نویسنده

تیم تحریریه کافه ارز نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاه ها(1)
  1. کوروش آریان گفت:

    سپاس از مطالب و خدمات آموزشی با ارزشتون.
    با ارزوی توفیق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *