وبلاگ

/

/

تحصیل در یونان | هزینه و راهنمای تحصیل در یونان

تحصیل در یونان | هزینه و راهنمای تحصیل در یونان

۶ اسفند ۱۴۰۱

دانشجویانی که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند، همیشه در مورد کشور مقصد دچار تردیدهایی می‌شوند. از نکات مهمی که در زمان تصمیم‌گیری باید در نظر داشته باشید، فرهنگ، آب و هوا و فضای حاکم در آن جامعه با مهاجران است.یکی از مباحث داغ در خصوص مهاجرت به کشور یونان مهاجرت از طریق تحصیل می باشد. کشور یونان هزینه های تحصیل پایین تری نسبت به اکثر کشورهای اروپایی و حوزه شینگن دارد و به همین جهت متقاضیان تحصیل در کشور یونان زیاد هستند. همین طور بسیاری از دوره های تحصیلی در کشور یونان به زبان انگلیسی ارائه می شوند و تحصیل در یونان هم می‌تواند گزینه مناسبی باشد که ارزش تحقیق و بررسی و در نهایت انتخاب شدن به عنوان کشور مقصد را دارد. در این مطلب از معرفی بهترین مقصدهای تحصیل در خارج، یک راهنما برای مهاجرت تحصیلی و ویزای تحصیلی به یونان را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

تحصیل در یونان

برای تحصیل در یونان، با توجه به کشور مبدا خود نیاز به ویزای تحصیلی دارید. تحصیل در یونان در مقطع آموزش عالی توسط سه نوع موسسه مختلف ارائه می‌شود. این موسسات شامل دانشگاه، موسسات آموزش فنی و آکادمیک هستند و شما می‌توانید در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌های یونان تحصیل کنید. شهر آتن با جمعیت ۶۶۰ هزار نفری خود، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر یونان است. دانشگاه فنی آتن با رتبه ۴۲۱ جهانی جزو ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته و ۶ دانشگاه دیگر یونان هم در فهرست ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند. بنابراین با دریافت پذیرش از این دانشگاه‌ها می‌توانید از سیستم آموزشی عالی دانشگاه‌‌های تراز اول جهان بهره‌مند شوید. دانشجویانی که از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به یونان می‌آیند نیازی به دریافت ویزا ندارند. دانشجویان کشورهای دیگر نیاز به دریافت ویزا خواهند داشت. برای دریافت ویزا به سفارت یا کنسولگری یونان در کشور خود مراجعه کرده و مدارک لازم را برای بررسی ارائه می‌دهید. در مرحله اول به نامه‌ی پذیرش دانشگاه مورد نظر نیاز دارید. برای دریافت این نامه باید مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

  • ابتدا دانشگاه و دوره‌ی مدنظر خود را انتخاب و آخرین مهلت برنامه‌ی تحصیلی آن را بررسی کنید.
  • فرم درخواست را از وب سایت دانشگاه دریافت کرده و کامل کنید.
  • برای آزمون مورد نیاز ثبت نام کنید و در آزمون شرکت کنید.
  • فرم درخواست پر شده را به همراه مدارک مورد نیاز به دانشگاه ارسال کنید.

مدارک و نمره‌ی قبولی شما مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت تایید نامه‌ی پذیرش برایتان ارسال می‌شود. شما باید با این نامه و مدارک زیر برای دریافت ویزای تحصیلی یونان به سفارت این کشور مراجعه کنید:

  • آخرین مدرک تحصیلی همراه با ترجمه‌ی انگلیسی آن
  • گواهی سلامت و عدم سوءپیشینه
  • نامه تمکن و پرینت حساب
  • ارائه مدارک مربوط به محل سکونت یا نامه‌ی خوابگاه
  • انگیزه نامه‌ی تحصیلی
  • ارائه‌ی اصل و کپی شناسنامه

پس از ارائه‌ی مدارک، درخواست شما مورد بررسی قرار گرفته می شوذ و وقت مصاحبه برای شما تنظیم می‌شود. شما می‌توانید در کنار دریافت ویزا برای تحصیل در یونان برای دریافت ویزای همراه نیز اقدام کنید که شامل همسر و فرزند زیر 18 سال می‌شود. در مدارکی که برای ویزای همراه ارائه می‌دهید نامه تمکن مالی و پرینت حساب بانکی بسیار مهم است و شما باید توانایی حمایت مالی از آنها را ثابت کنید.

بیشتر بخوانید: با ارزش ترین پول دنیا

مزایای تحصیل در یونان

دلایل مختلفی وجود دارد که شما باید تحصیل در یونان را به عنوان یک گزینه‌ی تحصیل در خارج از کشور بررسی و انتخاب کنید. با این حال، برای کمک به تسهیل روند تصمیم گیری شما، بعضی از مزایای تحصیل را لیست کردیم.

  • هزینه‌ی تحصیل و زندگی کمتر از سایر کشورهای اروپایی
  • تحصیل به زبان انگلیسی
  • بهره‌مندی از روش‌های منحصر به فرد آموزشی و یادگیری در سیستم آموزشی
  • خدمات پزشکی و تخفیف پزشکی رایگان
  • تحصیل در دانشگاه های با قدمت و مورد تأیید وزارت بهداشت
  • امکان کار دانشجویی در حین تحصیل کمتر از 30 ساعت کار در هفته
  • ارائه بورسیه های ویژه ای برای انجام تحقیقات کارشناسی ارشد توسط سازمان IKY
  • ارائه کمک هزینه تحصیل و یا کمک مالی به دانشجویان از طریق افراد و مؤسسات خصوصی

ذر یونان از یورو به عنوان ارز رایج استفاده می‌کنند. هزینه شهریه شما به کشور مبدا و شهر و دانشگاهی که برای تحصیل انتخاب می‌کنید بستگی دارد. اگر دانشگاه دولتی را برای تحصیل انتخاب کنید، هزینه کمتری از دانشگاه‌های خصوصی پرداخت خواهید کرد و اگر از کشورهای حوزه اتحادیه اروپا آمده باشید، نیازی به پرداخت شهریه در دانشگاه‌ها و کالج‌های دولتی ندارید. همین شرایط برای دانشجویانی که کشور مبدا آن‌ها در حوزه اقتصادی اروپا قرار دارد هم صدق می‌کند. اگر کشور دیگری جز این کشورها آمده باشید باید هزینه شهریه را پرداخت کنید. به طور میانگین باید هزینه‌ای بین 6500 یورو تا 10000 یورو در سال برای تحصیل در یونان را در نظر بگیرید.

به طور کلی هزینه های زندگی در یونان 50 درصد گران تر از هزینه های زندگی در ایران است هزینه های زندگی ماهیانه به سبک زندگی شخص نیز بستگی دارد ولی دانشجویان و متقاضیان تحصیل در کشور یونان می توانند با هزینه هایی در حدود 600 تا 1200 یورو در ماه به راحتی در این کشور زندگی کنند. هزینه دیگری که دانشجویان بین‌المللی باید پرداخت کنند، هزینه بیمه سلامت است. هزینه این بیمه سالانه بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ یورو است.

زندگی در یونان

بورسیه تحصیلی یونان

خوشبختانه برای افرادی که توانایی پرداخت شهریه‌ی دانشگاه خود را ندارند، بورسیه‌هایی برای تحصیل در یونان وجود دارد. بورسیه‌های یونانی در دو گروه عرضه می‌شوند، یا توسط دولت این کشور و یا توسط خود دانشگاه به صورت مستقیم. این بورسیه ها بیشتر در مقاطع ارشد و دکترا به دانشجویان داده می‌شود؛ به همین دلیل رقابت بر سر دریافت آنها بسیار شدید است.یکی از انواع بورسیه‌های یونان، بورسیه فول فاند است که این نوع بورسیه، تمام هزینه‌های تحصیل و هزینه‌های زندگی دانشجو را پوشش می‌دهد. این بورسیه بر اساس نیاز دانشجو به وی اعطا می‌گردد؛ به همین دلیل به آن اصطلاحاً Need-based گفته می‌شود. بنابراین دریافت بورسیه فول فاند به معنای پذیرش دانشگاه برای تأمین تمام هزینه‌های دانشجو از جمله هزینه رفت و آمد، دانشگاه، زندگی، حقوق ماهیانه و هزینه تحقیقات است. تفاوت فول فاند با بورسیه تحصیلی در این امر است که بورسیه تحصیلی بر اساس شایستگی دانشجو در زمینه‌های علمی، فرهنگی یا ورزشی به وی تعلق می‌گیرد. در حقیقت برای دریافت بورسیه تحصیلی، فرد باید رزومه قوی داشته باشد. اما برای بورسیه‌های فول فاند درآمد خانوادگی دانشجو و کشوری که در آن زندگی می‌کند در نظر گرفته می‌شود و بیشتر بورسیه‌های فول فاند (بورسیه‌های مقطع دکتری) به زبان یونانی ارائه می‌شود. قوانین دریافت بورسیه بسته به دانشگاه ارائه دهنده می‌تواند متفاوت باشد. با این حال در همه‌ی آنها شما باید سوابق تحصیلی بسیار درخشانی داشته باشید بعلاوه در بیشتر آنها مدرک زبان معتبر نیز نیاز است.

مهمترین بورسیه‌های تحصیل در یونان در تحصیلات تکمیلی به شرح زیراند:

  • بورسیه‌ Hellenic : این بورسیه در مقطع کارشناسی داده می‌شود و با دریافت آن ماهانه 500 یورو به حساب دانشجو واریز می‌شود.
  • بورسیه Chris Argyri: این بورسیه برای دوره‌ی ارشد است و تا 50 درصد از هزینه‌های تحصیلی را پوشش می‌دهد. برای دریافت این بورسیه حداقل نمره‌ی شما در آزمونGMAT نمره‌ی 500 و حداقل نمره در آزمون GRE نمره‌ی 152 است.
بیشتر بخوانید: پرداخت هزینه آزمون GRE
  • بورسیه Pastra: این بورسیه مختص دانشجویان یونانی در مقطع ارشد است. که هزینه‌های دانشجو را تا 60 درصد تامین می‌کند. حداقل معدل برای دریافت این بورسیه 7 از 10 است.
  • بورسیه‌ Christina Onassis: این بورسیه در مقطع دکترا و برای رشته‌های علوم انسانی، علوم اجتماعی، اقتصاد و هنر است که در آن ماهانه مبلغ 850 تا 1300 یورو و به مدت 3 تا 10 ماه برای دانشجو واریز می‌شود.
  • بورسیه‌ی دولت یونان برای دانشجویان بین المللی: این بورسیه یک بورسیه‌ی 450 یورویی برای شهریه و 150 یورو برای حمل و نقل و درمان است.

اقامت در یونان پس از تحصیل

بعد از اینکه دوره‌ی تحصیل در یونان برای شما به پایان رسید، شما می‌توانید به مدت 6 ماه تا یک سال در این کشور بمانید و شانس خود را برای پیدا کردن شغل امتحان کنید. در صورتی که بتوانید در شغل مورد نظر خود مشغول به کار شوید، بعد از 5 سال کار در یونان می توانید اقامت دایم بگیرید. در غیر این صورت باید از این کشور خارج شوید. قرارداد بستن با یک کارفرمای یونانی به شما کمک می‌کند که ویزای خود را به ویزای کاری تغییر دهید و بدین صورت اقامت یونان را بدست آورید. اما این کار به هیچ عنوان ساده نیست. نرخ بیکاری در سال‌های گذشته در یونان به مرز 15 درصد رسیده است که نسبت به سایر کشورهای اروپایی بسیار بالا است.

اگر قصد تحصیل در یونان را دارید یا دانشجوی یکی از دانشگاه های یونان هستید، می‌توانید با استفاده از خدمات پرداخت‌های بین‌المللی کافه ارز از طریق خرید با پی پال و خرید با ویزا و مستر کارت در کمترین زمان پرداخت‌های بین‌المللی خود را انجام دهید. همچنین با استفاده از کافه ارز می‌توانید پرداخت هزینه ثبت نام آزمون های بین المللی را به آسانی انجام دهید.

1/5 - (1 امتیاز)

نویسنده

تیم تحریریه کافه ارز نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *