وبلاگ

/

/

توکن سوزی ارزهای دیجیتال چیست ؟ | مزایای Token Burning

توکن سوزی ارزهای دیجیتال چیست ؟ | مزایای Token Burning

۲۲ دی ۱۴۰۱

توکن سوزی : امروزه بهترین روش برای انجام پرداخت ارزی بین المللی استفاده از ارزهای دیجیتال است. توکن سوزی یا Token Burning یکی از اصطلاحات پرکاربرد در دنیای کریپتوکارنسی به شمار می‌رود. هدف اصلی توکن سوزی، مبارزه با تورم و کنترل عرضه یک خرید و فروش ارز دیجیتال است. در این فرآیند، در یک بازه زمانی و یا به طور همیشگی، مقدار مشخصی از توکن‌های یک ارز دیجیتال به یک آدرس بلاک‌چین عمومی ارسال شده و هر گونه دسترسی به آن قطع می‌شود. توکن سوزی با هدف کنترل قیمت ارزهای دیجیتال انجام می‌شود و در برخی اوقات باعث افزایش قیمت یک دارایی می‌شود. اگر قصد دارید بدانید توکن سوزی یعنی چی و با نحوه توکن سوزی نیز آشنا شوید، تا انتهای این مطلب با کافه ارز همراه باشید.

توکن سوزی ارز دیجیتال چیست؟

روش توکن سوزی

حتما در اول این مطلب از خود سوال کرده‌اید که توکن سوزی در ارزهای دیجیتال چیست ؟! اگر می‌خواهید به این سوال که توکن سوزی ارزهای دیجیتال یعنی چه پاسخ دهیم، ابتدا باید بدانید که سوزاندن توکن به معنی حذف دائمی یک دارایی دیجیتال است. توکن سوزی یا سوزاندن توکن (Token Burning) یک استراتژی است که توسط پروژه‌های رمز ارزها برای تاثیرگذاری بر قیمت یک توکن یا کوین در مارکت کریپتوکارنسی انجام می‌شود.

این کار با حذف دائمی تعدادی از توکن‌های در گردش انجام می‌شود. در واقع، شبکه در یک بازه زمانی مشخص یا به طور همیشگی، تعداد محدودی از یک داریی دیجیتال را به یک آدرس عمومی ارسال می‌کند؛ لازم به ذکر است بدانید که بعد از این‌کار هیچ شخص یا ارگانی به آن دارایی دسترسی نخواهد داشت و به طور کامل از شبکه حذف خواهد شد. در واقع، این آدرس فقط قابلیت دریافت ارزهای دیجیتال را دارد که به Burner یا Eater معروف هستند. به طور کلی، توکن سوزی باعث می‌شود که موضوع کاهش عرضه یک ارز دیجیتال، بر اساس عرضه بیش از حد، برای همیشه از بین برود. در سیستم‌های مالی قدیمی، مانند ارزهای سنتی یک کشور، اگر پول کاغذی یا سکه بیش از حد چاپ شود، ارزش آن به تدریج کاهش پیدا خواهد کرد. در دنیای کریپتوکارنسی نیز اگر عرضه توکن‌های دیجیتالی بیش از حد باشید، ارزش هر واحد از آن کاهش خواهد یافت.

اگرچه ارزهای اول بازار یعنی بیت کوین و اتریوم تا بحال این کار را انجام نداده‌اند اما توکن‌سوزی در بسیاری از پروژه‌های معتبر انجام می‌شود. برای مثال صرافی Binanceبیش از 20 مرتبه توکن سوزی در شبکه خود انجام داده است و هر بار مقدار مشخصی رمزارز BNB (بایننس کوین) را حذف کرده است.

روش توکن سوزی

نحوه توکن سوزی در بسیاری از پروژه‌های رمزارزی مشابه است.کاربران حوزه کریپتوکارنسی هر کدام دارای یک آدرس مشخص برای دریافت یا ارسال ارزهای دیجیتال هستند. در حقیقت، آدرس کیف پول مشابه آدرس ایمیل است که به کاربران امکان دریافت یا ارسال ایمیل را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. هدف از توکن سوزی از بین بردن مقدار مشخصی از توکن‌ها از موجودی در حال گردش است. توکن سوزی یک پدیده جدید نیست، همیشه توکن‌سوزی در زمان فعالیت شبکه ارز دیجیتال اتفاق نمی‌افتد. بلکه در برخی اوقات، قبل از راه‌اندازی نهایی پروژه، مقدار مشخصی از توکن‌های سوخته می‌شوند. حتی دیده شده است که توسعه‌دهندگان پس از عرضه اولیه سکه (ICO)، توکن‌هایی را که به فروش نرفته‌‌اند را می‌سوزانند.

یکی از محبوب‌ترین روش‌هایی که پروژه‌های رمز ارز برای سوزاندن توکن‌ها استفاده می‌کنند، خرید تعداد مشخصی از توکن‌ها از بازار برای خارج کردن آن‌ها از جریان معاملات است که به آن اصطلاحا Buy Back گفته می‌شود. سپس این توکن‌ها به یک آدرس خصوصی فریز شده به نام Burn Address منتقل می‌شوند که یک آدرس یک طرفه با عدم امکان بازگشت تراکنش یا برداشت است. این آدرس هرگز قابل بازیابی نیست چون هیچ کلید خصوصی مرتبط با آن آدرس وجود ندارد. برای مثال، یک نمونه معتبر از توکن سوزی متعلق به توکن سوزی بایننس کوین است که به صورت دوره‌ای انجام می‌شود و تاثیر بسزایی روی رفتار کاربران و قیمت این رمزارز دارد.

بیشتر بخوانید: نهنگ ارز دیجیتال

الگوریتم اثبات سوزاندن (Proof-of-Burning)

الگوریتم PoB در برخی از شبکه‌های رمزارزی با هدف رسیدن به توافق و اجماع مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حقیقت، ماینرها در کنار استخراج، سوزاندن مقدار مشخصی از دارای‌های دیجیتال شبکه را به اثبات می‌رسانند. این الگوریتم خیلی ساده‌تر از اثبات کار است، بنابراین ماینرهای بیشتری می‌توانند در آن شرکت کنند. علاوه بر این، عدم نیاز به دستگاه‌های محاسباتی در الگوریتم اثبات سوزاندن، برق مصرفی در مقایسه با اثبات کار، بسیار پایین‌تر است.

مزایای توکن‌سوزی چیست؟

توکن سوزی باعث افزایش قیمت میشود؟

توکن‌سوزی مزیت‌های مختلفی دارند. یکی از شناخته‌شده‌ترین مزایای آن است که سوزاندن توکن‌ها منجر به افزایش قیمت آن می‌شود. برای مثال، توکن سوزی استلار یک نمونه معتبر است. توکن سوزی استلار نشان می‌دهد که token burning بر قیمت آن، حداقل در کوتاه‌مدت، تاثیر داشته است. در پروژه استلار، سوزاندن توکن‌ها به صورت مداوم، باعث ارزش ثابت توکن‌ها و تضمین افزایش قیمت آن در طولانی مدت شده است.

در جامعه خریداران توکن می‌توانید اثبات کنید که سوزاندن توکن‌ها یک نوع ایردراپ (Airdrop) است؛ چون ارز توکن‌های افراد افزایش می‌يابد. برای مثال، پروژه ایکس یک توکن سوزی انجام می‌دهد؛ پس از آن، موجودی کاهش یافته و ارزش توکن‌ها ۱۰ درصد افزایش می‌یابد. این کار باعث می‌شود ارزش توکن‌های کاربران افزایش یابد. یعنی اگر آقای Y هزار واحد توکن X داشته باشد،‌ ارزش توکن‌های او ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت. در اصل پروژه ایکس یک ایردراپ برای هر یک از دارندگان توکن ایکس انجام داده و هیچ نیازی به تلاش برای افزایش قیمت دارایی‌ها نبوده است. برخی از پروژه‌ها از این روش به عنوان یکی از تاکتیک‌های بازاریابی خود استفاده می‌کنند.

اعتماد و اطمینان در پروژه یک عنصر کلیدی است. برای مثال، در طول دوران عرضه اولیه معمولا فرآیند سوزاندن توکن‌ها انجام می‌شود و تا زمانی که توکن عرضه می‌شود، سرمایه‌گذاران جدید مطمئن خواهند بود که عرضه بیش از حد توکن روی دارایی‌های آن‌ها تاثیر نمی‌گذارد. علاوه بر این، با کاهش حجم موجودی در گردش یک رمزارز، تعداد تراکنش‌های موججود در شبکه آن کاهش می‌یابد و قیمت ثابت می‌ماند. علاوه بر این، کاهش حجم معاملات باعث کاهش حملات اسپم شده و امنیت معاملات در شبکه تضمین می‌شود.

ایجاد حس اعتماد و وفاداری

جلب اعتماد و ایجاد حس مثبت در دارندگان توکن، هدف نهایی هر پروژه رمزارزی تازه وارد است. قیمت رمزارزها پس از عرضه اولیه قطعا وارد کانال صعودی می‌شود بنابراین امکان دارد توسعه‌دهندگان بخواهند توکن‌های اضافی را به قیمت بالاتری به صرافی‌ها بفروشند. این کار علاوه بر این که عادلانه نیست، دید کاربران را نسبت به توسعه‌دهندگان یک پروژه منفی خواهد کرد. فروش کوین‌های اضافی موجب می‌شود که کاربران فکر کنند توسعه‌دهندگان فقط به فکر سود خودشان هستند و توکن آنها هیچ ارزشی ندارد. در طرف دیگر، سوزاندن توکن‌های اضافی نشان دهنده این است که صاحبان پروژه به فکر رشد اکوسیستم توکن هستند.

توکن سوزی باعث افزایش قیمت میشود؟

توکن‌سوزی تاثیر بسزایی بر روی قیمت ارزهای دیجیتال دارد و بسیاری از کاربران بازار کریپتوکارنسی با شناسایی توکن‌سوزی ارزهای مختلف، سود خوبی کسب می‌کنند. مقابله با تورم یکی از تاثیرات مهم توکن سوزی رمزارزها محسوب می‌شود. در واقع، زمانی که عرضه یک دارایی دیجیتال از طریق سوزاندن کاهش پیدا کند ولی تقاضای آن ثابت بماند، به دلیل کمیاب شدن، قیمت آن افزایش خواهد یافت. در برخی اوقات ممکن است، اصلاح مشکلات یک پروژه نیز باعث تغییر در قیمت خواهد شد. برای مثال، اشتباه مسئولان تتر و تولید 5 میلیارد دلار تتر به صورت تصادفی می‌توانست منجر به سقوط قیمت استیبل کوین تتر شود. اما برای تنظیم قیمت و حفظ تناسب قیمتی یک خرید تتر با یک دلار، تمام این 5 میلیارد تتر سوزانده شدند.

آیا می‌توان به ارزهای سوزانده شده دسترسی پیدا کرد ؟

پاسخ این سوال منفی است و امکان دسترسی به توکن‌های سوزانده‌ شده غیرممکن است. حساب‌هایی که برای نگهداری رمزارزهای سوزانده شده استفاده می‌شوند، اکانت‌های خورنده محسوب می‌شوند که فاقد کلید خصوصی (Private Key) هستند. به عبارت دیگر، هیچ فردی قادر نیست که به توکن‌ها دسترسی داشته و آنها را خرج کند. البته با توجه به کلید عمومی (Public Key)، همه کاربران می‌توانند موجودی این حساب‌ها را رصد کنند. به همین دلیل توسعه‌دهندگان پروژه‌های رمز ارزی نمی‌توانند درباره جزییات فرایند Token Burning به کاربران دروغ بگویند.

کدام ارزها توکن سوزی دارند؟

بسیاری از پروژه‌های ارزهای دیجیتال، به منظور افزایش قیمت یا جلوگیری از تورم شبکه، اقدام به توکن‌سوزی می‌کنند. علاوه بر این، هدف بعضی از پروژه‌هاف تشویق کاربران به نگهداری توکن است که در طول زمان باعث افزایش قیمت می‌شود. در ادامه برخی از ارزهای معتبر که Token Burning دارند را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: استخر نقدینگی (liquidity pool)

توکن سوزی بایننس

توکن سوزی بایننس چه زمانی است

اگر دنبال پاسخ به این سوال هستید که توکن سوزی بایننس کی انجام میشود، باید بدانید که توکن سوزی بایننس کوین به صورت دوره‌ای انجام می‌شود. ابتدا بایننس کوین بر روی پلتفرم اتریوم منتشر می‌شد و توکن‌سوزی BNB نیز بر روی بلاک‌چین اتریوم صورت می‌گرفت. اتریوم با اجرای قراردادهای هوشمند، هر 3 ماه یکبار متناسب با حجم معاملات، توکن سوزی را انجام می‌دهد. بایننس اعلام کرده است که این فرآیند را تا زمانی که 100 میلیون توکن BNB سوزانده شود، ادامه خواهد داد. پس از انتقال بایننس کوین بر روی زنجیره هوشمند بایننس، روند سوزاندن دیگر با قراردادهای هوشمند انجام نمی‌شود و برای این کار باید در اسمارت‌چین بایننس یک دستور اجرا شود.

توکن سوزی بایننس چه زمانی است؟

بیستمین مرحله از توکن‌سوزی بایننس کوین، در تیرماه سال 1401 انجام شد و طی آن حدود 44 میلیون دلار ارز BNB از شبکه خارج شد. صرافی بایننس قبلا بر اساس سود و حجم معاملات خود، اقدام به توکن سوزی مقدار مشخصی از توکن بی ان بی می‌کرد. اما به تازگی، پروتکل Token Burning خودکار طراحی کرده است که در هر سه ماه یکبار مقدار مشخصی از این ارز دیجیتال را از گردش خارج می‌کند.

توکن سوزی ریپل

ریپل با ارز دیجیتال بومی ریپل (XRP)، نقش پررنگی در بازار کریپتوکارنسی دارد. پلتفرم ریپل سوزاندن توکن را به شکل متفاوتی انجام می‌دهد، این شبکه هزینه تراکنش‌های ارز دیجیتال XRP را به کسی پرداخت نمی‌کند. ریپل، در اصل هزینه تولید XRP را نابود می‌کند و به این ترتیب تعداد توکن‌های موجود در بازار همواره کاهش خواهد داشت و به تبعیت از آن قیمت نیز افت نخواهد کرد.

توکن سوزی Shiba inu

شاید از خود بپرسید که توکن سوزی شیبا چیست؟ مگر می‌شود که یک میم کوین توکن سوزی داشته باشد؟ شیبا از یک روش مدرن برای توکن‌سوزی استفاده می‌کند. این رمز ارز سامانه‌ای برای سوزاندن توکن‌های خود ایجاد کرده است و کاربران با فعالیت در آن مقداری توکن به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. علاوه بر این، بیشترین میزان شیبای سوزانده شده مربوط به ویتالیک بوترین (موسس اتریوم ) است. در طی یک پروژه حدود یک کوادریلیون توکن شیبا ضرب شد و حدود نصف آن برای ویتالیک بوترین ارسال شد، وی بخش عمده‌ای از آن را از بین برد و باقیمانده ان را به یک موسسه بهداشتی و سلامتی در هندوستان اهدا کرد.

توکن سوزی لونا

ارز دیجیتال Luna تحت نظر شبکه ترالونا فعالیت دارد. این پلتفرم که در در کره جنوبی فعالیت خود را آغاز کرد. این شبکه دارای دو رمزارز لونا و یو اس تی (UST) است. یو اس تی یک استیبل کوین است که ارزش ان همواره با 1 دلار برابر است. مکانیزم شبکه ترالونا به این صورت است که اگر ارزش UST به زیر 1 دلار برسد، میزان مشخصی رمزارز لونا سوزانده می‌شود که قیمت مجددا به 1 دلار برسد. البته، پلتفرم ترالونا نتوانست این امر را محقق سازد و ارز لونا که قرار بود تثبیت‌کننده استیبل کوین این شبکه باشد دچار ابر تورم شد و قیمت آن تا صفر سقوط کرد.

توکن سوزی لونا کلاسیک

token burningلونا کلاسیک

پس از ریزش و سقوط شبکه ترالونا، ارز دیجیتال لونا 2.0 در نتیجه یک فورک از شبکه جدا شد. سپس رمزارز قدیمی لونا تحت عنوان لونا کلاسیک (LUNC) به صورت مستقل وارد بازار شد. کاربران جامعه لونا کلاسیک طرح توکن سوزی و مالیات 1.2 درصدی را برای این ارز دیجیتال پیشنهاد داده‌اند. طبق نظر تحلیل‌گران، قرار است برای تمام تراکنش‌های زنجیره لونا مشمول مالیات 1.2 درصدی شوند و این موضوع می‌توانید قیمت لونا کلاسیک را تا 1 دلار برساند.

بیشتر بخوانید: رشد انفجاری ارز دیجیتال چه زمانی است

توکن سوزی لونا توسط بایننس

صرافی بایننس نیز طرح کاهش عرضه لونا را از طریق یک برنامه توکن سوزی اختصاصی انجام می‌دهد. در واقع، این صرافی میزان مشخصی از کارمزد معاملات لونا کلاسیک را به یک آدرس مرده ارسال می‌کند. نخستین مرحله توکن سوزی لونا کلاسیک در بایننس انجام شده و طی آن 1.8 میلیون دلار رمزارز لونا کلاسیک سوزانده شد. البته، اگر قرار باشد صرافی بایننس با این سرعت توکن‌سوزی لونا کلاسیک را انجام دهد، حدود 10 سال طول خواهد کشید تا این فرآیند به طور کامل انجام شود.

توکن سوزی بیبی دوج

بیبی دوج (Babydoge) یک میم کوین است که بیشتر اعتبار خود را به ارز دیجیتال دوج کوین مدیون است. این ارز دیجیتال بیبی دوج با حمایت ایلان ماسک، مالک توییتر و تسلا، به سرعت به یکی از محبوب‌ترین رمزارزهای جهان تبدیل شد. بیبی دوج خود را فرزند دوج کوین نامیده است و قرار است دنباله‌وری موفقیت‌های پدر باشد. به همین دلیل، مدل کنترل تورم شبکه بیبی دوج، همواره تعداد توکن‌ها را به امید افزایش قیمت، می‌سوزاند.

تیم پشتیبانی بیبی دوج در آغاز به کار، حدود 3 کوادریلیون توکن به ارزش 5.10 میلیون دلار را سوزاندند. بزرگترین رویداد توکن سوزی به نام مگا برن (Mega Burn) توسط بیبی دوج انجام شد که در طری آن حدود 50 کوادریلیون بیبی دوج به ارزش تقریبی 88.50 میلیون دلار سوزاندند.

توکن سوزی وینک

وینک (Wink) یک پلتفرم بازی‌های شرط‌بندی است که بر روی بستر ترون فعالیت دارد و دارای یک توکن اختصاصی به نام WIN است. فرآیند توکن‌سوزی وینک نیز مانند رمزارزهای دیگر برای مقابله با ایجاد تورم و افزایش قیمت رمزارز انجام می‌گیرد. در این پلتفرم، مقدار مشخصی از ارز دیجیتال WIN به یک آدرس کیف پول اشتباه که به Eater Address معروف است ارسال می‌شود.

کلام آخر

توکن‌سوزی (Token Burning) یکی از راه‌های مبارزه با تورم و افزایش قیمت یک دارایی دیجیتال است.فرآیند سوزاندن باعث کاهش توکن‌های موجود در بازار شده و به این ترتیب با ثابت ماندن تقاضا، از ریزش قیمت جلوگیری به عمل می‌آید. ارزهای دیجیتال بسیاری نظیر بیبی دوج، شیبا و بایننس کوین توسط پلتفرم‌های پشتیبان خود سوزانده می‌شوند. حال که با مفهوم توکن‌سوزی آشنا شدید، به عقیده شما این کار باعث افزایش قیمت یک دارایی دیجیتال می‌شود و یا این که مانند پروژه ترالونا در نهایت شکست می‌خورند؟ البته، به خاطر داشته باشید که اطلاع از اخبار توکن سوزی در بسیاری از موارد ممکن است سود خوبی برای کاربران به ارمغان بیاورد، به ‌گونه‌ای که با انتشار خبر token burning معمولاً قیمت ارزها دچار افزایش قیمت خواهند شد.

3/5 - (1 امتیاز)

نویسنده

تیم تحریریه کافه ارز نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *