وبلاگ

/

/

بایننس اسمارت چین یا زنجیره هوشمند بایننس چیست؟

بایننس اسمارت چین یا زنجیره هوشمند بایننس چیست؟

۱۱ تیر ۱۴۰۲

بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain): زنجیره هوشمند بایننس که برای معامله‌گران کریپتوکارنسی شناخته شده است، یک بلاک چین هم‌ ردیف و موازی با بایننس چین (Binance Chain) است که با هدف کاهش هزینه معاملات، افزایش سرعت انجام تراکنش‌ها و تسهیل شرایط استفاده از اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (DApps) و سایر محصولات مرتبط ایجاد شده است. این شبکه بلاک چینی در واقع به عنوان یک پلتفرم انقلابی در سیستم مالی غیر متمرکز بلاکچین اتریوم (Defi) طراحی و در اختیار کاربران قرار داده شده است.

خرید و فروش ارز دیجیتال

بایننس (Binance) در حوزه پرداخت های ارزی آنلاین و خرید و فروش ارز دیجیتال ، نام شناخته‌ شده‌ای است و اسمارت چین این برند نیز یکی از بهترین تکنولوژی‌های موجود در این صنعت به شمار می‌رود. امروز در کافه ارز قصد داریم، بایننس اسمارت چین را مورد بررسی قرار داده و مزایای آن را با یکدیگر مرور کنیم، پس تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

بایننس اسمارت چین چیست؟

بایننس اسمارت چین چیست؟

بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain) که به صورت مخفف BSC نامیده می‌شود، یک شبکه بلاک چین برای اجرای قراردادهای هوشمند بوده که مکانیسم جدیدی برای توکن صرافی بایننس به نام بایننس کوین (BNB) نیز فراهم می‌کند.

این بلاک چین که موازی با بایننس چین (BC) کار می‌کند و قابلیت‌های مثبتی را در اختیار کاربران پلتفرم بایننس قرار می‌دهد:

  • ظرفیت بالای انجام معاملات
  • قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند در بایننس اسمارت چین
  • کارمزد پایین انجام معاملات
  • سرعت بالای پردازش‌ تراکنش‌ها

به بیان دیگر، هدف از طراحی این بلاک چین کمک به توسعه‌دهندگان برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (DApps) برای تسهیل شرایط دسترسی کاربران به دارایی‌های خود و مدیریت هرچه بهتر آن‌ها است.

بایننس اسمارت چین از اوایل سال ۲۰۲۱ (پاییز و زمستان ۱۳۹۹) تاکنون مشغول به فعالیت بوده و با ارائه مزایای بی‌نظیر و رفع نواقص استفاده از اتریوم مانند استهلاک مالی، مدت زمان انجام معاملات و کاهش تاثیرات منفی بازار ارزهای دیجیتال در بحران اخیر، توانسته تبدیل به پلتفرمی محبوب شود.

جالب است بدانید یکی از دلایل افزایش محبوبیت و شناخته شدن این بلاک چین، جهش ناگهانی ارزش ارز دیجیتال بایننس کوین (BNB) به بیش از ۳۰۰ دلار در زمستان سال 1399 بود. با افزایش تقاضای خرید بایننس کوین، کندی شبکه در پردازش معاملات بیش از پیش مشخص شد و این چالش خود به جرقه‌ای تبدیل شد که ایده طراحی یک بلاکچین مکمل و موازی برای کنترل و مدیریت تراکنش‌های جدید را در تیم توسعه‌دهنده بایننس ایجاد کرد.

تفاوت بایننس اسمارت چین با بایننس چین

تفاوت بایننس اسمارت چین با بایننس چین

زنجیره هوشمند بایننس پس از تأسیس زنجیره بایننس به عنوان یک بلاکچین، به وجود آمد. برخی اشتباهاً فکر می‌کنند که بایننس چین و بایننس اسمارت چین، مشابه یکدیگر هستند، اما در واقع عملکرد هر دو بلاکچین با یکدیگر متفاوت است. بایننس چین، به منظور ایجاد یک بازار غیرمتمرکز، به شکل یک سیستم نرم‌افزاری طراحی شده است، اما با برخی محدودیت‌هایی روبروست. به همین دلیل، بایننس اسمارت چین با هدف رفع مشکلات تجارت غیرمتمرکز، راه‌اندازی شد. به عنوان مثال، Binance Smart Chain با قراردادهای هوشمند سازگاری دارد، در حالی که Binance Chain به این قراردادها سازگار نیست. از جمله ویژگی‌های بارز Binance Smart Chain، امکان راه‌اندازی سریع و بدون دردسر توکن‌ها قابل ذکر است.

پروتکل‌ های برتر بایننس اسمارت چین

در بایننس اسمارت چین، پروتکل‌های زیادی معرفی شده‌اند که برخی از آن‌ها به نظر می‌رسد آینده‌ی روشنی را در پیش دارند و تا به امروز نیز موفق به کسب موفقیت‌های قابل توجهی شده‌اند. در اینجا، به معرفی برخی از این پروتکل‌ها پرداخته‌ایم.

1- پروتکل کریم فایننس (Cream finance)

کریم فایننس یک پروتکل چند منظوره است که با بهره‌گیری از گزینه‌های موجود، در راستای ایجاد پروتکل‌های بهتر، به کار می‌رود. یکی از ویژگی‌های برجسته این پروتکل، داشتن قابلیت‌های بسیار زیاد است. البته با گذشت زمان، تعداد این قابلیت‌ها نیز افزایش می‌یابد و تقریباً هر هفته، یک قابلیت جدید معرفی می‌شود. از جمله ویژگی‌های مهم کریم فایننس، ارائه خدمات غیرمتمرکز، دریافت و پرداخت وام است.

2- پروتکل زیرو سواپ (ZeroSwap)

پروتکل زیروسواپ، به سرمایه‌گذارانی که در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند، این امکان را می‌دهد که بدون پرداخت کارمزد، از استخرهای تجاری غیرمتمرکز استفاده کنند. این پروتکل، یک پروتکل تجاری چند زنجیره‌ای و درون زنجیره‌ای است که با هدف ارتقای تجربه کاربری دیفای، تصمیم گرفته است از شبکه اتریوم و همچنین اسمارت چین بایننس پشتیبانی کند.

3- پروتکل باونس (Bounce)

باونس، پنجمین و آخرین پروتکل از این لیست است. این پروتکل، یک پلتفرم برگزار کننده حراج غیرمتمرکز است که می‌توان آن را به عنوان نقش خانه حراج برای توکن‌های NFT دانست. دو ویژگی اصلی پشتیبانی باونس از زنجیره هوشمند بایننس، هزینه پایین و انجام معاملات با سرعت بالا هستند.

4- پروتکل اسپارتان (Spartan)

پروتکل اسپارتان، یک سازنده بازار خودکار (AMM) است که تمرکز خود را بر روی استخرهای نقدینگی و ایجاد انگیزه برای جذب سرمایه عمیق در استخرهای نقدینگی دارد. این پروتکل، ادعا می‌کند که در زنجیره هوشمند بایننس، اولین پروژه نقدینگی بزرگ به شمار می‌رود.

5- پروتکل فورتیوب (ForTube)

پروتکل فورتیوب (قبلاً با نام پروتکل فورس شناخته می‌شد)، یک پلتفرم وام‌دهی است که به دارندگان رمزارزها، این امکان را می‌دهد تا به صورت غیرمتمرکز وام دریافت کنند یا به دیگران وام دهند. در واقع، تمرکز این پروتکل بر روی بازار اوراق قرضه رمزارزها است و هدف آن، ارائه خدمات مالی غیرمتمرکز به تمام افراد است.

مزایای بایننس چین اسمارت

مزایای بایننس چین اسمارت

با توجه به افزایش استقبال از بایننس اسمارت چین در بازارهای دیفای و مهاجرت پروتکل‌های دیفای به این زنجیره، بهتر است با جوانب مثبت و منفی استفاده از این زنجیره آشنا شوید.

کارمزدهای گس

در مقایسه با کارمزدهای بالای گس اتریوم که یک مشکل دائمی برای این بلاکچین بوده است، کارمزدهای گس بایننس اسمارت چین بسیار پایین هستند. میانگین کارمزد گس بایننس اسمارت چین کمتر از ۱۰ جیوِی (gwei) است که هر جیوی برابر ۰/۰۰۰۰۰۰۰۰۰۱ بایننس کوین می‌باشد.

بنابراین، انجام تراکنش‌هایی به ارزش هزاران دلار حتی یک دلار هم هزینه ندارد. با توجه به اینکه در حال حاضر ظرفیت شبکه دارای مشکلاتی است، انتظار می‌رود که کارمزدها در این محدوده باقی بمانند.

سرعت تراکنش بالاتر

زمان پردازش بلوک در بایننس اسمارت چین، تنها ۳ ثانیه است. این سرعت بالا همراه با استفاده از مدل اجماع PoSA، باعث می‌شود که شبکه بتواند تراکنش‌ها را با سرعت بسیار بالایی در مقایسه با شبکه اتریوم پردازش کند.

پایگاه کاربری بزرگ

بایننس، یکی از بزرگ‌ترین و پراستفاده‌ترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال در سراسر جهان است. به دلیل این موضوع، این صرافی به یک پایگاه کاربری جا افتاده دسترسی دارد که در حال حاضر روی پلتفرم هستند. از طریق استفاده از تاکتیک‌های هوشمندانه بازاریابی، می‌توان آنها را به استفاده از نوآوری‌های صرافی مانند بایننس اسمارت چین ترغیب کرد.

تعامل‌پذیری و سازگاری

بایننس اسمارت چین به طور کامل با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار است و این موجب آسان شدن انتقال پروژه‌ها و برنامه‌ها از اتریوم به بایننس اسمارت چین می‌شود. همچنین، این زنجیره دارای تعامل‌پذیری با زنجیره بایننس است که به کاربر امکان کار کردن بدون مشکل با هر دو بلاکچین را می‌دهد.

معایب بایننس اسمارت چین

معایب بایننس اسمارت چین

متمرکز بودن

از مهم‌ترین نقاط قوت بلاکچین، غیرمتمرکز بودن است که بایننس اسمارت چین، آن را ندارد. این زنجیره، یک شبکه بسیار متمرکز است و تنها حداکثر ۲۱ اعتبارسنج در شبکه آن فعالیت می‌کنند. اما با فدا کردن غیرمتمرکز بودن، بایننس اسمارت چین، مشکل سه‌گانه بلاکچین، یعنی حفظ تعادل میان مقیاس‌پذیری، امنیت و غیرمتمرکز بودن را حل کرده است. به عبارت دیگر، این زنجیره با فدا کردن غیرمتمرکز بودن، به دست آوردن مقیاس‌پذیری و امنیت را تضمین کرده است.

توکن‌های تورمی

بایننس کوین، در واقع یک توکن ضد تورمی است که عرضه کل آن حداکثر ۲۰۰ میلیون توکن است. در زمان راه‌اندازی بایننس کوین، ۱۰۰ میلیون توکن از آن توزیع شد و صرافی بایننس در بازه‌های زمانی مشخص، تعدادی از این توکن‌ها را می‌سوزاند. به دلیل این ماهیت، بایننس کوین در مقایسه با دیگر توکن‌های ضد تورمی مانند بیت‌کوین، بازدهی بالاتری نیز دارد.

جامعه حاکمیتی کوچک

با توجه به تمرکز قدرت در بایننس اسمارت چین، این زنجیره یک جامعه حاکمیتی بسیار کوچک دارد و به دلیل این موضوع، می‌تواند در هر لحظه بر خلاف منافع سایر شرکت‌کنندگان در شبکه عمل کند.

آسیب‌پذیری در برابر حملات

اکوسیستم‌های متمرکز به دلیل داشتن نقاط خرابی پایین‌تر، در برابر حملات و هک شدن، مقاومت کمتری دارند. همچنین، به دلیل بودن یک جامعه حاکمیتی کوچکتر، این شبکه‌ها بیشتر در معرض حملاتی مانند حمله ۵۱ درصدی قرار دارند.

وابستگی به اتریوم

توسعه دهندگان بایننس اسمارت چین، عمدتاً توسعه دهندگان قرارداد هوشمند سالیدیتی هستند و بسیاری از این افراد در حال حاضر، در جامعه توسعه دهندگان اتریوم نیز نقش مهمی دارند. از این رو، آنها شبکه اتریوم را در اولویت قرار می‌دهند و در واقع، هر گونه پیشرفت جدیدی که حاصل شود، ابتدا در اتریوم و سپس در بایننس اسمارت چین اجرا می‌شود. به عبارت دیگر، بایننس اسمارت چین همواره از بلاکچین اتریوم عقب می‌ماند.

 بایننس اسمارت چین چگونه کار می‌کند؟

بایننس اسمارت چین چگونه کار می‌کند؟

بایننس اسمارت چین به عنوان یک بلاکچین نسل دوم، از الگوریتم اجماع اثبات سهام اعتبار (PoSA) استفاده می‌کند و در واقع، دو الگوریتم اثبات سهام (PoS) و اثبات اعتبار (PoA) را با هم ترکیب می‌کند. با توجه به این موضوع، بایننس اسمارت چین نسبت به بلاکچین‌های نسل اول مانند بیت کوین و اتریوم که از الگوریتم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کنند، از نظر انرژی بسیار کارآمدتر عمل می‌کند. بعضی از عناوین خبری حاکی از میزان بالای مصرف برق الگوریتم اثبات کار بیت کوین هستند، مانند “استخراج بیت کوین به اندازه فلان کشور انرژی مصرف می‌کند”.

در الگوریتم اثبات سهام با استفاده از استیکینگ اقتصادی به جای قدرت محاسباتی، اعتبارسنج‌ها برای تأیید تراکنش‌ها و افزودن بلوک‌های جدید به شبکه، مورد استفاده قرار می‌گیرند و این باعث می‌شود مصرف انرژی به حداقل برسد.

اثبات سهام محول‌شده

اثبات سهام محول‌شده، یک ارتقا نسبت به اثبات سهام است که شامل مکانیسم‌های رای‌گیری و واگذاری اختیارات است و به این ترتیب، از تسلط افرادی که قدرت بیشتری دارند بر کل شبکه جلوگیری می‌شود. تقریباً تمام بلاکچین‌های قرارداد هوشمند جدیدتر مانند کاردانو، الگوراند، سولانا، آوالانچ و کازماس از نوعی از مکانیسم اثبات سهام استفاده می‌کنند. محبوبیت پروژه‌های اثبات سهام، نه تنها به دلیل حذف استخراج‌کنندگان، بلکه به دلیل اتکای این پلتفرم‌ها بر ساختار تشویقی برای ایمن کردن شبکه است.

اثبات اعتبار

در برخی بلاکچین‌ها، کسانی که بیشترین تعداد سهام (توکن‌های قفل شده) را دارند، پاداش بیشتری برای حفظ شبکه دریافت می‌کنند. با این حال، از آنجا که سهام با ارزش‌های متفاوت می‌توانند اندازه‌های متفاوتی داشته باشند، توسعه‌دهندگان از مدل اثبات اعتبار برای ایجاد امنیت بیشتر استفاده می‌کنند. در این مدل، هویت اعتبارسنج جایگزین ارزش پولی سهام شده است.

در حال حاضر، بایننس اسمارت چین دارای ۲۱ اعتبارسنج است که مسئولیت پردازش تراکنش‌ها و ایمن سازی شبکه را بر عهده دارند و این باعث شده است که این زنجیره هوشمند به یک پلتفرم قرارداد هوشمند بسیار متمرکز تبدیل شود. در مقایسه با زنجیره هوشمند بایننس، اتریوم در راه اجرای ارتقای به اتریوم ۲ بیش از ۲۰۰۰۰۰ اعتبارسنج دارد.

امکان ارتباط مستقل میان دو بلاک چین

بایننس چین (BC) و بایننس اسمارت چین (BSC) هر دو بلاک چینی هم خانواده اما مستقل هستند که کاربران آنها می‌توانند به صورت مستقل در یک پلتفرم دارایی‌های خود را مدیریت کرده و در پلتفرم دیگر با سرعت بالاتری معاملات ارزی خود را انجام دهند. اما نکته‌ای که باید به آن دقت داشت، این است که در اغلب موارد به دلیل مستقل بودن BSC از بایننس چین ممکن است امکان انتقال سکه‌ها به حساب دیگر وجود نداشته باشد. البته، در برخی موارد با تبدیل ارز معامله شده به توکن «بایننس کوین» می‌توان دارایی‌های مالی را به حساب دیگر منتقل کرد.

وجود حد نصاب اعتبارسنجی

وجود یک سیستم اعتبارسنجی دارای حد نصاب باعث امنیت هرچه بیشتر بلاک چین بایننس اسمارت چین شده است. این بلاک چین دارای ۲۱ سیستم عامل اعتبارسنجی است که به‌ صورت خودکار هر ۲۴ ساعت یک مرتبه از میان برترین حساب‌های دارای بایننس کوین انتخاب می‌شوند. هر فردی می‌تواند کاندید انتخاب به عنوان اعتبارسنج بلاک چین باشد اما معمولا ۲۱ حساب با دارایی بالاتر به صورت دوره‌ای برای اعتبارسنجی انتخاب می‌شوند.

همچنین این بلاک چین دارای یک دوره به نام «ایپاک» (Epoch) است که طی آن بلاک‌های فعال در بایننس اسمارت چین بررسی می‌شوند. این سیستم عامل امنیتی می‌تواند در هر ۲۰ دقیقه بیش از ۲۴۰ بلاک را از لحاظ قوانین و رعایت پروتکل‌های امنیتی بررسی کرده و نقص‌های موجود را تشخیص دهد. در صورتی که سیستم، جعلی بودن ارز یا وجود نقص در انجام معاملات را تشخیص دهد هر دو طرف معامله مشمول پرداخت هزینه‌های سنگین مالی و عدم استفاده مجدد از این بلاک چین می‌شوند.

توکن بایننس

وجود ارز بایننس کوین

بایننس کوین (BNB) ارز اصلی و بومی بلاک چین بایننس روی هر دو پلتفرم BC و BSC است. از این دسته از رمز ارزها غالبا برای پرداخت هزینه معاملات انجام شده یا خرید سهام و انتقال دارایی در صرافی‌هایی مانند «بایننس دکس» (Binance DEX) استفاده می‌شود. علاوه‌بر این می‌توان از بایننس کوین برای اجرای قراردادهای هوشمند در BSC نیز استفاده کرد.

از سویی دیگر افراد می‌توانند با شرکت در برنامه‌های مربوط به افزایش امنیت بلاک چین BSC تعداد بیشتری ارز بایننس کوین دریافت کنند. همچنین تمام افرادی که معاملات خود را در این بلاک چین با استفاده از ارز BNB انجام می‌دهند نیز مشمول پاداش می‌شوند. علاوه بر این، امکان تصمیم‌گیری برای توزیع مجدد و تعیین مقدار بایننس کوین‌ها برای تولیدکنندگان نیز از دیگر مزایای هوشمندانه طراحی ارز اختصاصی برای این پلتفرم است.

پشتیبانی از سایر ارزهای دیجیتال

بایننس اسمارت چین از استاندارد ERC-20 نیز برای اعتبارسنجی به توکن‌ها و ارزهای دیجیتال استفاده می‌کند. در صورتی که ارزی بر اساس پروتکل‌ ERC-20 معتبر باشد، می‌تواند وارد شبکه بلاک چین شود. در واقع توکن‌های ERC-20 که به نام توکن BEP2E نیز شناخته می‌شوند، در بلاک چین بایننس پس از طی مراحلی که به آن «Token Binding» گفته می‌شود وارد شبکه بایننس می‌شوند. در این فرآیند اطلاعاتی مانند پروتکل‌های ERC-20، رمز عبور کاربری، آدرس مالک و ارزش دقیق سهام توکن روی آن درج می‌شوند.

نیاز به ودیعه برای حفظ حساب کاربری در بایننس اسمارت چین

کاربران این پلتفرم باید به یاد داشته باشند که برای حفظ فعالیت خود در بلاک چین BSC باید سرمایه‌ای بر حسب بایننس کوین در حساب خود پس‌انداز کنند. این هزینه تا زمان فعالیت و حضور کاربر در حساب وی بلوکه می‌شود. هرچه کاربر سرمایه ودیعه خود را افزایش دهد می‌تواند در رده برترین حساب‌ها قرار گرفته و گزینه مناسبی برای اعتبارسنجی باشد. به این ترتیب فرد می‌تواند با کمک به افزایش امنیت شبکه، بایننس کوین بیشتری دریافت کرده و درآمدزایی کند.

آیا بایننس اسمارت چین پلتفرمی موفق خواهد بود؟

وجود مزیت‌های بی‌شمار از جمله کارمزد پایین و سرعت بالای انجام معاملات و موارد دیگری که به آن اشاره شد، همگی باعث محبوبیت این روزهای بایننس اسمارت چین شده‌اند، اما آیا شرایط همچنان برای این پلتفرم ثابت باقی خواهد ماند؟

موفقیت یا عدم موفقیت یک بلاک چین به عوامل بسیار مختلفی از جمله محبوبیت ارزهای دیجیتال معتبر در آن پلتفرم بستگی دارد. وجود ارز بومی در هر دو بلاک چین بایننس، یکی از مهم‌ترین مزایایی است که به‌ خصوص احتمال موفقیت بایننس اسمارت چین را افزایش می‌دهد؛ چرا که توسعه‌دهندگان در این پلتفرم می‌توانند به‌راحتی اپلیکیشن‌های غیر متمرکز مالی (DApps) خود را راه‌اندازی کرده و به راحتی معاملات زنجیره‌ای انجام دهند. این دقیقا موردی است که باعث محبوبیت پلتفرم صرافی «پنکیک سواپ» (PancakeSwap) نیز شد.

حال با نگاهی به روند رشد و صعود BSC از زمان حضور در بازار ارزهای دیجیتال تا کنون می‌توان گفت این پلتفرم حتی در مقابله با «پنکیک سوآپ» نیز رشد چشمگیرتری در انجام معاملات مالی غیر متمرکز در سال‌های اخیر داشته است. در کل، سهام BSC ابتدا در ژانویه ۲۰۲۰ (دی ماه ۱۳۹۹) جهش قابل توجهی داشت و به ۱۵۰ میلیون دلار رسید و پس از آن با رسیدن به ارزش ۲.۵ میلیارد دلاری در مارچ ۲۰۲۰ (فروردین ماه ۱۳۹۹) توانست نظر بسیاری از سرمایه‌گذاران و کاربران را به‌خود جلب کند.

تبدیل پی پال به ریال

سخن آخر

حالا که به طور کامل با بایننس اسمارت چین آشنا شدیم ، کدام یک از پلتفرم‌های بایننس را برای انجام معاملات انتخاب می‌کنید؟ آیا تا به حال تجربه استفاده از مزایای این بلاک چین را داشته‌اید؟ به عنوان نتیجه‌گیری می‌توان گفت که بایننس اسمارت چین، یک پلتفرم مناسب برای تمامی افراد از مبتدیان تا حرفه‌ای‌ترین افراد فعال در بازار ارزهای دیجیتال و به خصوص کاربران اپلیکیشن‌های DApps است.

این پلتفرم با دریافت کارمزد پایین و سرعت بالای انجام معاملات این روزها به عزیز میلیون دلاری کاربران تبدیل شده است. بنابراین ورود هزاران کیف پول جدید اتریوم و مخصوص بایننس کوین چندان غافلگیرکننده نخواهد بود. تا زمانی که اتریوم همچنان در صدر رمز ارزهای محبوب باقی مانده، میزان ازدحام معاملات و هزینه انجام کارمزد آن‌ها بسیار بالا باشد، باید شاهد حضور و محبوبیت تعداد بیشتری از بلاک چین‌‌های مانند BSC باشیم.

به این مقاله امتیاز دهید

نویسنده

تیم تحریریه کافه ارز نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *