وبلاگ

/

/

اتریوم ۲ چیست و چرا وجود آن اهمیت زیادی دارد؟

اتریوم ۲ چیست و چرا وجود آن اهمیت زیادی دارد؟

۸ اسفند ۱۴۰۱

اتریوم 2 و اهمیت آن

مدت‌ها بود که مقوله پرداخت‌های ارزی به خصوص دنیای خرید ارز دیجیتال به دنبال یک تکنولوژی جدید و نو بود. در همین راستا، چند سالی بود که نسخه بهبودیافته اتریوم در حال تهیه و آماده‌سازی بود اما بالاخره فاز اول اتریوم ۲ (Ethereum 2.0) آماده و اجرا شد. این بهینه‌سازی چند مرحله‌ای مشکلات مربوط به مقیاس‌پذیری و امنیت شبکه اتریوم را با ایجاد تغییرات متعدد در زیرساخت‌های شبکه که مهم‌ترین آن، انتقال از مکانیسم اجماع اثبات کار (Proof Of Work) به مدل اثبات سهام (Proof Of Stake) است، حل کند. امروز قصد داریم، تکنولوژی Ethereum 2 را معرفی کرده و دلایل اهمیت آن برای بازار ارزهای دیجیتال را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم، همچنین، شما می‌توانید برای خرید اتریوم و خرید دیگر ارز ها از طریق سایت کافه ارز اقدام کنید. پس تا انتهای آن با ما همراه باشید.

خرید اتریوم

اتریوم ۲ چیست؟

اتریوم ۲ (Ethereum 2.0) که با نام Eth2 یا «سِرِنیتی» (Serenity) هم شناخته می‌شود یک بروزرسانی از بلاکچین اتریوم است. هدف این ارتقای نسخه، بالا بردن سرعت، کارآمدی و مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم است، به طوری که این شبکه بتواند تراکنش‌های بیشتری را پردازش کند. این بروزرسانی در چند مرحله ارائه و اجرا خواهد شد و فاز اول آن که بیکن چین (Beacon Chain) نام دارد در ۱ دسامبر ۲۰۲۰ اجرایی شد. بیکن چین امکان سپرده‌گذاری (Staking) را در بلاکچین اتریوم ایجاد کرد. سپرده‌گذاری یا استیک کردن، مولفه‌ای کلیدی برای انتقال شبکه به مکانیزم اثبات سهام بود.

اتریوم ۲ چیست

همان‌طور که انتظار می‌رفت، فاز دوم اتریوم ۲ که «مِرج» (Merge) نام دارد در سه ماهه اول یا دوم سال ۲۰۲۲ اجرایی شده و بیکن چین و مین نت اتریوم را با یکدیگر ادغام کرد. فاز نهایی که شارد چین (Shard Chain) نام دارد نقشی کلیدی در مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم ایفا می‌کند. در این فاز به جای انجام تمام عملیات در یک بلاکچین، در ۶۴ بلاک جدید توزیع می‌شوند. اگر از نقطه نظر سخت‌افزاری هم به این فاز از شبکه اتریوم نگاه کنیم، این روش برای فعالیت نودهای شبکه اتریوم نیز راحت‌تر است چون اطلاعات خیلی کمتری باید روی یک دستگاه ذخیره شوند. انتظار نمی‌رود شارد چین تا پایان سال 2023 به مرحله اجرایی برسد اما زمان دقیق آن هم مشخص نیست.

تفاوت مکانیسم اجماع اثبات کار و اثبات سهام

در حالی که اتریوم ۱ از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کند، اتریوم ۲ به مکانیسم اثبات سهام مجهز است. در بلاکچین‌هایی مانند اتریوم نیاز به تایید تراکنش‌ها به روشی غیرمتمرکز وجود دارد. پیش از اجرا شدن مرج ، شبکه اتریوم همانند بیت کوین با تکیه بر الگوریتم اثبات کار فعالیت می‌کرد. در این روش، ماینرها از نیروی پردازش دستگاه‌های کامپیوتری برای حل مسائل پیچیده ریاضی و تایید تراکنش‌های جدید استفاده می‌کنند. اولین ماینری که معما را حل کند، تراکنش جدیدی را به فهرست تمامی تراکنش‌هایی که آن بلاکچین اضافه می‌کند و به عنوان پاداش، توکن اختصاصی همان بلاکچین را دریافت می‌کند. البته این فرآیند، انرژی بسیار زیادی را مصرف می‌کند. در مکانیسم سهام، کاربران به جای ماینرها می‌توانند توکن اختصاصی شبکه را در آن سپرده‌گذاری کرده و تاییدکننده تراکنش‌ها باشند. در این حالت اسامی کسانی که تراکنش‌ها را تایید می‌کنند به جای ماینر به ولیدیتور یا اعتبارسنج (Validator) تغییر پیدا می‌کند. وظیفه اعتبارسنج‌ها این است که تراکنش‌های جعلی و کلاهبردانه در شبکه ثبت نشود.

تفاوت PoW و PoS

ولیدیتورها بر اساس مقدار دارایی سرپرده‌گذاری شده و مدت زمان سپرده‌گذاری برای یک بلاک، یک بلاک را پیشنهاد را می‌دهند. سپس بقیه ولیدیتورها می‌توانند تایید کنند که آن بلاک را مشاهده کرده و اعتبار آن را تایید کنند. وقتی تاییدیه‌ها به اندازه کافی رسید، آن بلاک به بلاک‌چین اضافه خواهد شد. سپس ولیدیتورها بابت پیشنهاد موفقیت‌آمیز آن بلاک پاداش دریافت خواهند کرد. این فرآیند را به صورت عامیانه «ضرب سکه» نام‌گذاری کرده‌اند.

مزیت اصلی روش اثبات سهام این است که از لحاظ مصرف انرژی، بسیار کم مصرف‌تر از روش اثبات کار است چون پردازش کامپیوتری سنگین را از الگوریتم مکانیزم اثبات سهام (PoS) حذف می‌کند. همچنین کاربران به انرژی محاسباتی بالایی برای حفظ امنیت بلاک‌چین نیاز نخواهند داشت.

تفاوت مقیاس پذیری اتریوم ۲ و اتریوم ۱

یکی از دلایل اصلی برای ارتقا به اتریوم ۲ مشکل مقیاس‌پذیری فاز اول این شبکه بود. با اتریوم ۱، شبکه فقط می‌تواند حدود ۳۰ تراکنش در ثانیه را پشتیبانی کند که این باعث تاخیر در انجام تراکنش‌ها و تراکم شبکه می‌شد. اتریوم ۲ اما بسیار سریع‌تر است که تا ۱۰۰ هزار تراکنش در ثانیه را پشتیبانی می‌کند. البته این سرعت نجومی پس از پیاده‌سازی نهایی شارد چین به دست خواهد آمد.

چرا اتریوم ۲ ایمن تر است؟

اتریوم ۲ مبتنی بر بهبود امنیت شبکه‌های بلاک‌چینی ساخته شده است. بیشتر شبکه‌های اثبات سهام مجموعه کوچکی از ولیدیتورها را دارند که باعث ایجاد یک سیستم متمرکز و کاهش امنیت شبکه می‌شود. اتریوم ۲ به حداقل ۱۶۳۸۴ ولیدیتور نیاز دارد که همین باعث تمرکززادیی بیشتر و در نتیجه، امنیت بالای آن خواهد شد. هرچند طبق گفته‌های برخی از متخصصان حوزه رمز ارزها، این حجم از مشارکت می‌تواند شبکه را در معرض آسیب‌پذیری قرار دهد. بررسی امنیت کدهای اتریوم ۲ بر عهده سازمان‌های متخصص در حوزه امنیت بلاکچین شامل Least Authority و Quantstamp است. بنیاد اتریوم نیز یک تیم امنیتی مخصوص ایجاد کرده که در مورد مشکلات احتمالی مربوط به امنیت سایبری این شبکه تحقیق کنند.

بروزرسانی اتریوم ۲ چگونه اجرا شد؟

پس از انجام یک سری تست نت، Topaz، Medalla، Spadina و Zinken، اجرای کامل اتریوم ۲ در ۳ فاز ۰، ۱ و ۲ انجام خواهد شد. فاز صفر در اول دسامبر ۲۰۲۰ اجرا شد. فاز دوم یا همان مرج اتریوم نیز در دسامبر 2022 پیاده‌سازی شد اما زمان دقیق اجرای مرحله نهایی آن هنوز مشخص نیست. برایآموزش استفاده از اتریوممطلب آن را با دقت مطالعه کنید درضورت نیاز به مشاوره می‌توانید با مشاوران ما در ارتباط باشید.

آپگرید اتریوم ۲

فاز صفر پیاده‌سازی بیکن چین بود: در این فاز ثبت ولیدیتورها و همچنین پیاده‌سازی مکانیسم اجماع اثبات سهام برای اتریوم ۲ انجام شد. زنجیره اصلی اثبات کار اتریوم هم در کنار این زنجیره باقی خواهد ماند بنابراین در پیوستگی داده‌ها هیچ اختلالی ایجاد نخواهد شد. فاز یک که در سه ماهه اول یا سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ اجرا خواهد شد شامل ادغام شبکه اصلی اتریوم با بیکن چین و پایان رسمی استفاده از مکانیسم اثبات کار در شبکه است.

در این فاز، ولیدیتورهایی که توکن اتر را در بیکن چین سپرده‌گذاری کرده بودند نقش ولیدیتور خواهند گرفت. فاز ۲ شامل معرفی شارد چین به شبکه بود، البته در زمان راه‌اندازی از قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی‌کند. در ابتدا، قرار بود رویداد شارد چین قبل از مرج اجرا شود اما به دلیل این که آپدیت‌ها قابلیت تعامل و کارکردپذیری با یکدیگر را داشته باشند، بعدها تصمیم گرفته شد جای این دو رویداد عوض شود.

اتریوم ۲ چه زمانی عرضه شد؟

فاز بیکن چین اتریوم ۲ در ساعت ۱۲ ظهر اول دسامبر ۲۰۲۰ اجرا شد. با تایید اجرای بیکن چین، بیش ۲۱۰۰۰ ولیدیتور فعال در شبکه فعالیت داشت که هر کدام از آنها نرخ موفقیت مشاهده بلاک ۸۰ درصد داشتند. بیکن چین در ابتدا، پیش از انتقال به سیستم اثبات سهام، از شبکه اصلی اتریوم جدا فعالی می‌کرد. در زمان شروع به کار، اولین بلاک مورد تایید در جایگاه اول قرار گرفت و ولیدیتور آن با پیام رمزگذاری شده ” Mr F was here ” آن را امضا کرد.

پس از انتشار قرارداد Deposit در ۴ نوامبر ۲۰۲۰ نیاز بود تا تاریخ ۲۴ نوامبر ۱۶۳۸۴ ولیدیتور در شبکه حضور پیدا کرده که هر کدام ۳۲ اتر سهام‌گذاری کنند تا مجموع آنها به ۵۲۴.۲۸۸ اتر برسد. در ابتدا سرعت سپرده‌گذاری کمتر از انتظار بود. با مشارکت وتالیک بوترین و برخی از سازمان‌ها رقم مورد نیاز در ۲۴ ساعت قبل از تاریخ مقرر هنوز به ۵۰ درصد مقدار مورد نیاز رسیده بود. اما در ۲۴ نوامبر ۲۰۲۰ به تعداد کافی ولیدیتور نسبت به سپرده‌گذاری اتر در شبکه اقدام کرده بودند تا اجرای بیکن چین با تاخیر مواجه نشود.

آینده اتریوم ۲

ویتالیک بوترین، بنیان‌گذار اتریوم، نقشه راه اتریوم ۲ را برای پنج تا ده سال آینده توضیح داد. او گفت “دیدگاه من و دیگران ممکن است فرق کند و هر کدام چشم‌اندازهای متفاوتی را برای اتریوم 2 متصور باشیم. شاید با کشف اطلاعات یا فناوری‌های جدید، در جزئیات تفاوت‌هایی ایجاد شود. او گفت در دو سال گذشته با تمام وجود تلاش کردیم بفهمیم چه پیشرفت‌هایی قابل پیاده‌سازی است و آنها را به شکلی بهینه‌سازی شده بروی شبکه پیاده‌سازی کردیم.

آینده اتریوم ۲

در آگوست ۲۰۲۱ شاهد هاردفورک لندن اتریوم بودیم که تغییر کارمزد در شبکه را ایجاد کرد. در این تغییر، کاربرانی که در شبکه تراکنشی انجام می‌دهند یک کارمزد پایه می‌پردازند که سوزانده شده و به جای پرداخت به ماینرها، موجودی اتر را کاهش داده و فشار کمی به شبکه اتریوم وارد می‌کند. هاردفورک لندن به عنوان اجرای آزمایشی فاز بعدی اتریوم ۲ عمل کرد. به گفته ویتالیک بوترین، اجرای موفقیت‌آمیز هاردفورک لندن ثابت کرد اکوسیستم اتریوم می‌تواند تغییرات چشمگیری ایجاد کند.

تاثیر Ethereum 2.0 بر قیمت ارز دیجیتال اتر

به عقیده برخی‌ها، اجرای اتریوم ۲ دقیقا همان‌ چیزی بود که این ارز نیاز داشت. آن‌ها می‌گویند وقتی اتریوم از طریق فناوری لایه ۲ یا اتریوم ۲ بتواند مقیاس‌پذیری داشته باشد، تمام مشکلات پاسخ داده می‌شوند. به عبارت دیگر، هرچقدر مقیاس‌پذیری یک شبکه بالاتر باشد کاربرد آن نیز بیشتر است و تقاضا برای شرکت یا سرمایه‌گذاری در آن هم افزایش می‌یابد. البته مرج تاثیر چندانی بر روی قیمت ارز اتر نداشت. حداقل بر روی کاغذ انتظار می‌رفت که قیمت اتریوم با رشد چشمگیری رو به رو شود اما اوضاع نه چندان خوب بازار ارزهای دیجیتال مانع این موضوع شد. همچنین اگر علاقه مند هستید درباره اتریوم کلاسیک هم اطلاعات بیشتر بدانبد پیشنهاد می ‌شود به مطلب ان در وبلاگ کافه ارز مراجعه کنید.

قیمت ارز دیجیتال اتر

سخن آخر

وقتی آپدیت اتریوم ۲ به طور کامل اجرایی شود، شبکه ظرفیت ۱۰۰ هزار تراکنش در ثانیه را پیدا کرده و این یعنی تجربه‌ای کاملا بی‌نقص برای یک میلیارد نفر کاربری که به این شبکه اضافه خواهند شد. آنچه کارشناسان و متخصصان از این بروزرسانی انتظار دارند، همگی مربوط به ثبت رکوردهای جدیدی از قیمت اتریوم در سال‌های آینده است. نظر شما درباره اتریوم ۲ چیست ؟ آینده Ethereum 2.0 را چطور پیش بینی می‌کنید؟ اگر شما هم قصد خرید و فروش ارزهای دیجیتال همچون خرید اتریوم را دارید می‌توانید با مراجعه به قسمت خرید و فروش اتوماتیک ارزهای دیجیتال در وب‌سایت کافه ارز، به راحتی و طی چند مرحله ساده، خدمات مورد نظر خود را دریافت کنید. همچنین شما می‌توانید قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال و همچنین نمودار و تغییرات ۲۴ ساعته ارزها را در وب‌سایت یا اپلیکیشن کافه ارز مشاهده کنید.

1/5 - (5 امتیاز)

نویسنده

تیم تحریریه کافه ارز نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *