وبلاگ

/

/

بیت کوین و تورم؛ آیا با بیتکوین می‌توان نرخ تورم را مهار کرد؟

بیت کوین و تورم؛ آیا با بیتکوین می‌توان نرخ تورم را مهار کرد؟

۳۰ بهمن ۱۴۰۱

بیت کوین و تورم:سیستم اقتصادی که هم اکنون در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، در برابر تورم و رکود زود جا می‌زند و کارآمدی لازم را ندارد. در حقیقت، مقوله پرداخت‌ های ارزی به خصوص خرید و فروش ارز دیجیتالاز این جهت به محبوبیت دست یافته است که دچار مشکلاتی نظیر تورم نمی‌شوند و در برخی از مناطق جغرافیایی حتی به عنوان یک راه فرار از تورم مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین در چند سال اخیر با رشد قیمتی که تجربه کرده اند مورد توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران به خصوص سازمان‌های مالی قرار گرفته است. امروز در کافه ارز قصد داریم، رابطه پادشاه ارزهای دیجیتال یعنی بیت کوین و نرخ تورم را مورد بررسی قرار دهیم، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

بیت کوین و تورم

تورم چیست؟

تورم (Inflation) به معنی کاهش ارزش پول و افزایش قیمت کالاهای عمومی است. به طور کلی، همواره بین تورم و افزایش قیمت کالاهای روزمره ارتباط مستقیم وجود دارد، به گونه‌ای که با افزایش تورم شاهد افزایش قیمت کالاهای عمومی نیز خواهیم بود. در حقیقت، با افزایش نرخ تورم، برای استفاده از سرویس‌ها یا خرید کالاهای عمومی مجبور به پرداخت میزان پول بیشتری خواهیم بود. افزایش نرخ تورم به معنی کاهش قدرت خرید مردم و سقوط ارزش پس انداز مالی آنها است و همواره باعث می‌شود مردم در سنین پیری نیز مجبور به کار کردن و کسب درآمد باشند.

خرید بیت کوین

به طور کلی، موسسات مالی و بانک‌های مرکزی در سراسر جهان، میزان تورم کشورها را بررسی کرده و راهکارهایی برای مقابله با آن پیاده‌سازی می‌کنند. برای مثال، در کشور ایالات متحده آمریکا، برای مهار نرخ تورم از سیاست پولی انقباضی (Contractionary Policy) و افزایش نرخ بهره (Interest Rate) استفاده می‌کند. سیسات پولی انقباضی به معنی کاهش گردش پول در گردش بازار است که به همراه افزایش نرخ بهره، نرخ تورم را کنترل می‌کند.

بیشتر مردم فکر می‌کنند که تورم یک پدیده همیشگی است و سیستم اقتصادی همواره با تورم روبرو است. البته، از لحاظ تئوری، تورم همواره با نرخ رو به روشد همراه نیست اما کارشناسان مالی معتقدند که به 3 دلیل تورم، چه زیاد و چه کم، به صورت پایدار در جوامع مختلف وجود دارد. اولین دلیل ایجاد تورم عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار است. در حقیقت، عدم وجود تعادل در بازار کار، بازار سرمایه، بازار مسکن و بازار مالی باعث بی‌ثباتی در سیستم اقتصادی می‌شود. دلیل دوم افزایش نرخ تورم، تقاضا برای املاک و مستغلات است. املاک و مستغلات از آن جهت که جزو دارایی‌های مالی با دوام به شمار می‌روند، بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌روند که نرخ بازگشت سرمایه فوق‌العاده‌ای دارند. این موضوع در زمان بروز تورم باعث هر چه بیشتر شدن نرخ تورم خواهد شد.

یکی دیگر از دلایل بروز تورم مقوله انتظار برای افزایش قیمت های عمومی است. البته دلایل دیگری نظیر جنگ، بلایای طبیعی و بحران‌های مالی غیرقابل پیش‌بینی نیز به عنوان عوامل ایجاد کننده یا محرک تورم به شمار می‌روند. برای مثال، شرایط پاندمی کرونا و جنگ روسیه و اوکراین بر نرخ تورم کشور ایالات متحده آمریکا تاثیر گذاشت. به طور کلی، تورم اقتصادی کشور ایالات متحده آمریکا نیز بر روی بازار کریپتوکارنسی تاثیر می‌گذارد. در این حالت، هر فردی ترجیح می‌دهد تا سرمایه خود را به دارایی باثبات‌تری نظیر ارزهای دیجیتال تبدیل کند.

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت بیت کوین

زابطه بین کوین با تورم

بیت کوین و تورم

تورم همواره با کاهش ارزش پول و قدرت خرید مصرف‌کنندگان همراه است. اما این موضوع همیشه برای سیستم اقتصادی یک کشور زیان آور نیست و در برخی مواقع می‌تواند سودمند نیز باشد. اگر نرخ تورم متعادل و منطقی باشد، باعث افزایش میزان تولید کنندگان و به گردش درآمدن چرخه اقتصادی یک کشور می‌شود. اگر سیستم اقتصادی سالم باشد، میزان تقاضا از عرضه سبقت خواهد گرفت و این موضوع باعث افزایش تورم می‌شود. البته در این شرایط، فعالیت تولید‌کنندگان افزایش یافته و محصولات بیشتری را تولید خواهند کرد.

به عبارت دیگر، می‌توان گفت که افزایش تقاضای بیشتر باعث افزایش قیمت کالا و خدمات اساسی می‌شود بنابراین در این شرایط، میزان کمی تورم باعث سلامت سیستم اقتصادی خواهد شد. به همین خاطر است که کشور ایالات متحده آمریکا همواره سعی دارد تا تورم خود را به 2 درصد برساند. فراموش نکنید که هر کاهش یا افزایش قیمت ناگهانی تبعات مثبتی ندارد و تورم همیشه باعث پویاتر شدن چرخه اقتصادی نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: تپ روت (Taproot) چیست

بد نیست بدانید که ارزهای دیجیتال مانند ذخیره بانک مرکزی دچار تورم می‌شود. همچنین، بیت کوین که به عنوان یک ارز دیجیتال مقاوم در برابر تورم (Inflation-Resitance) به شمار می‌رود نیز تورم را تجربه می‌کند. در حقیقت، هر چه میزان استخراج بیت کوین بیشتر شود، میزان عرضه آن بیشتر و در نتیجه ارزش آن کاهش خواهد یافت. البته، از آنجایی که میزان عرضه کلی بیت کوین محدود است، این فرمول بر روی آن جواب نمی‌دهد و خیلی درگیر تورم نخواهد شد. علاوه بر این، مادامی که ارزش بیت کوین در برابر ارزهای فیات افزایش یابد، سرمایه‌گذاران بیت کوین خیلی از تورم آسیب نمی‌بینند. البته، دارایی‌های دیجیتال دیگر ممکن است واکنش متفاوتی نشان دهند. برای مثال، استیبل‌کوین‌ها که همواره برابر با دلار آمریکا هستند، بنابراین با کاهش ارزش دلار، استیبل‌کوین‌ها نیز کاهش قیمت خواهند داشت. پس می‌توان نتیجه گرفت که استیبل‌کوین‌ها به صورت مستقیم از تورم تاثیر می‌گیرند. سال 2021 بهترین سال ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: درباره هاوینگ بیت کوین

قیمت بیتکوین در این سال به بالاترین سطح خود 70 هزار دلار رسید اما یکسال بعد با ریزش بسیار شدیدی همراه شد. شرایط اقتصادی بد و بحران‌های سیاسی باعث شد تا بیت کوین به پایین ترین قیمت در عرض یکسال گذشته برسد. البته، به طور کلی نمی‌توان بیت کوین را یک ارز ضد تورمی در نظر گرفت. در حقیقت، سیستم عرضه بیت کوین ثابت است، در حالی که سیستم ضدتورمی بودن زمانی کارآیی دارد که سکه‌های یک ارز دیجیتال از گردش بازار خارج شوند. از لحاظ تئوری تنها زمانی می‌توانیم از بیتکوین به عنوان یک دارایی ضد تورمی نام ببریم که عرضه کل سکه‌های آن (21 میلیون واحد) به پایان برسد.

نکته قابل توجه در پیدایش بیت کوین انتشار آن در زمان بحران اقتصادی آمریکا است. وایت پیپر btc در سال 2008 انتشار یافت. وضعیت دلار آمریکا در آن زمان خیلی خوب نبود و به مولفه‌های دیگری نظیر تولید ناخالص داخلی، میزان صادرات و سیاست‌های پولی وابسته است. در طرف دیگر، بیت کوین ساختار غیرمتمرکزی داشت و به عنوان یک دارایی ضد تورم و رکود مورد استفاده قرار می‌گرفت. البته، این موضوع نیز به صورت صد درصدی نیست و بیشتر مورد توجه سرمایه‌گذاران بلند مدت قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: درباره معاملات آتی بیت کوین

کلام آخر

تورم یک پدیده غیر قابل اجتناب است که در نظام اقتصادی کشورهای جهان وجود دارد. به طور کلی، تورم به معنی کاهش ارزش پول رایج و قدرت خرید مردم یک جامعه است که باعث روی آوردن مردم به دارایی‌های با دوام می‌شود. ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین نیز برای بسیاری از مردم حکم یک ارز ضد تورمی را دارد. البته، کاهش قیمت این ارز دیجیتال باعث ناامید شدن بسیاری از کارشناسان شده اما امید می‌رود که هر چه به پایان عرضه این ارز دیجیتال نزدیکتر شویم، خاصیت ضد تورمی نیز بیشتر در آن دیده شود. به طور کلی پدیده بیت کوین و تورم پیچیدگی‌های بسیار زیادی دارند و ممکن است هر کدام در آینده بر روی دیگری تاثیر بگذارد، اما باید خاطر نشان کرد که هیچ چیزی را نمی‌توان درست پیش‌بینی کرد و شاید خود بیت کوین دچار تورم شود.
بیشتر بخوانید: آیا باید نگران سقوط بیت کوین باشیم؟

به این مقاله امتیاز دهید

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *