وبلاگ

/

/

شت کوین (Shitcoin) چیست 💰 ؟ آیا شت کوین ها ارزش خرید دارند؟

شت کوین (Shitcoin) چیست 💰 ؟ آیا شت کوین ها ارزش خرید دارند؟

۹ آذر ۱۴۰۱

شت کوین (Shitcoin) به چه ارزهایی می‌گویند؟

شت کوین: شت کوین (Shitcoin) اصطلاحی است که طی چند وقت اخیر توجه بسیاری از معامله‌گران را به خود جلب کرده است. امروزه بیش از 20 هزار رمزارز در بازار وجود دارد که بررسی تک تک آن‌ها، عملاً غیر ممکن است. اگر بخواهید نام این 20 هزار ارز دیجیتال را روی یک کاغذ بنویسید شاید یک روز وقتتان را بگیرد. بازار کریپتو نیز برخلاف موفقیت‌هایی که کسب کرده است هنوز آن ثبات 100 درصدی را ندارد. بنابراین، دانستن این کوضوع که کدام ارز دیجیتال معتبر و کدام رمز ارز شت کوین است، برای کاربران اهمیت بالایی دارد.

خرید و فروش ارز دیجیتال

 

برای پاسخ دادن به سوالاتی از قبیل شت کوین چیست؟ شیت کوین بخرم یا نه؟ بهترین شت کوین های انفجاری کدامند؟ باید به دنبال راهی برای شناسایی شت کوین باشید. امروز قصد داریم شت کوین ها را مورد بررسی قرار داده و نکات مهم مربوط به خرید و فروش شت کوین را ننز با یکدیگر مرور کنیم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. بد نیست بدانید که با ثبت نام در وب‌سایت یا اپلیکیشن کافه ارز، می‌توانید انواع خدمات پرداخت ارزی را انجام دهید. علاوه بر این، امکان خرید و فروش ارز دیجیتالبا تنوع بیش از 600 رمزارز، در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

 

 

شت کوین چیست

شت کوین (Shitcoin) چیست؟

شت‌کوین که با انگلیسی به Shitcoin نوشته می‌شود به ارزهای دیجیتالی گفته می‌شود که هدف خاصی پشت پروزه آن‌ها نیست، بنابراین ارزش خاصی ندارند و گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شوند. دنیای کریپتوکارنسی، دنیای ایده‌های جدید و تکنولوژی‌های فوق پیرشفته است. اکثر ارزهای دیجیتال با یک تیم توسعه دهنده قوی و با استناد به سال‌ها تحقیق و مطالعه وارد بازار می‌شوند. در حالی‌که ارزهای شت‌کوین هیچ هدف شفافی پشت پروژه خود ندارند برای همین اطمینان به آن‌ها بسیار سخت است.

واژه شت‌کوین دارای بار منفی است و در برخی اوقات برای اشاره به به آلت‌کوینها‌یی که بعد از بیت کوین تولید شده‌اند نیز اشاره می‌شود. این اصطلاح در اصل به جنبه‌های مختلف یک پروزه رمزارزی اشاره دارد. برای مثال، اگر ویژگی‌‌های بنیادی نظیر حاکمیت بر بازار، فناوری‌های جدید و نقدینگی کافی در یک پروژه ارز دیجیتال وجود نداشته باشد، می‌توان اصطلاح شت‌کوین را برای آن استفاده کرد.

به طور کلی، از واژه شت‌کوین برای نشان دادن بی اعتبار و بی ارزش بودن یک ارز دیجیتال استفاده می‌کنند. قیمت‌گذاری شت‌کوین ها نیز بر اساس حدس و گمان تعیین می‌شود که در نوع خود جالب است. اگرچه شت کوین ها معمولاً بدون ارزش هستند اما با نوسانات قیمتی شدید می‌توانند سودهای بسیار زیادی را نصیب سرمایه‌گذاران کنند.

البته، اگر قصد خرید شت‌کوین‌ها را دارید باید در نظر داشته باشید که خرید هر ارز Shitcoin سود مالی ندارد و در برخی اوقات می‌تواند ضررهای هنگفتی روی دست شما بگذارد. پس، باید با شت کوین های پرطرفدار و بهترین شت کوین ها برای سرمایه‌ گذاری آشنا باشید، چون در برخی اوقات شت‌کوین هایی که در گذشته سودآور بوده‌اند ممکن است در آینده ریزش شدیدی را تجربه کنند.

شت کوین بخرم یا نه؟

از زمانی که ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۰۹ بیت کوین را معرفی کرد، علاقه‌مندی به ارزهای دیجیتال دو چندان شد. موفقیت بیت کوین باعث شد بسیاری از کشب و کارها، تخبگان برنامه‌نویسی و حتی سرمایه‌گذاران به فکر استفاده از فناوری بلاکچین بیافتند. مردم نیز علاقه بسیار زیادی به حوزه کریپتو نشان دادند. حتی برخی از کاربران به صورت افراطی خود را دیوانه یک ارز دیجیتال نشان می‌دادند و افراد دیگر را به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلف ارز دیجیتال تشویق می‌کردند.

شت کوین های در حال انفجار

این گونه بود که تعداد ارزهای دیجیتال سر به فلک کشید و به قول معروف به تعداد سرمایه‌گذاران، پروژه‌های رمزارزی شکل گرفت! پس از موفقیت بیت کوین، پروژه‌های بلاکچینی زیادی شکل گرفت که به آلت کوین‌ها (Altcoins) معروف شدند. تیم توسعه‌دهنده پروژه‌های رمزارزی معمولاً تعداد توکن‌های قابل دسترسی را اعلام می‌کنند. برای مثال، تعداد کل بیت‌ کوین‌های موجود در شبکه 21 میلیون واحد است.

همچنین شبکه اتریوم هر ساله ۱۸ میلیون توکن Ether را در بازار منشتر می‌کند. وقتی موجودی یک ارز ثابت باشد، قیمتش به میزان تقاضا در بازار بستگی خواهد داشت. از آنجایی که شت کوین‌ها هدف خاصی ندارند معمولاً تقاضایی نیز برای آن‌ها در بازار وجود ندارد. بنابراین قیمت شت کوین در بازار به حدس و گمان بستگی دارد. مردم فکر می‌کنند که آینده تمام ارزهای دیجیتال روشن است و با خرید هر کدام می‌توانند سود خوبی کسب کنند. در حالی‌که شت‌کوین‌ها در برخی اوقات بسیار خطرناک هستند.

در حقیقت، برخی اوقات نشت یک خبر یا بروز یک اتفاق مثبت در بازار باعث می‌شود که قیمت یک شت‌کوین افزایش قیمت 100، 200 و حتی 300 درصدی را تجریه کند ولی پس از گذشت چند ساعت، دچار ریزش وحشتناکی شود. بنابراین کاربرانی که در زمان افزایش قیمت، آن شت‌کوین را خریداری کرده‌اند با ضرر مالی قابل توجهی مواجه خواهند شد.

پرداخت ارزی

روش شناسایی شت کوین

 

برخی از کاربران فکر می‌کنند شت‌کوین و توکن با یکدیگر فرق دارد و توکن از ارزش بیشتری برخوردار است. این تفکر غلط است! فرق شت کوین با توکن در واقع پاسخ قطعی ندارد. به عبارت دیگر، هر شت کوینی می‌تواند یک توکن باشد و برعکس. بهترین توضیح برای ماهیت شت کوین را یکی از موسسان کمپانی Bitgo به نام بن داونپورت ارائه داده است. وی اعتقاد دارد که اگر درباره یک ارز دیجیتال این سوال برایتان پیش آمد که آیا شت کوین است یا نه، قطعاً باید آن را به عنوان یک شت کوین در نظر بگیرید. در اصل هر رمز ارز یک شت‌کوین است مگر آن که خلاف آن را ثابت کند. پس شاید فکر کنید که شناسایی شت‌کوین‌‌ها کار ساده‌ای است اما برای افراد مبتدی به این آسانی‌ها هم نیست چون هیجان و احساسات ضد و نقیضی درباره بازار و پروژه‌های مختلف دارند.

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، تشخیص شت‌کوین کار ساده‌ای است چون همه پروژه‌های شت کوینی تقریباً از الگوهای مشترکی پیروی می‌کنند. زمانی که یک شت کوین به بازار عرضه می‌شود، معمولاً با سر و صدای زیاد توجه خیلی‌ها را به خود جلب می‌کند. اما هنوز از لحاظ قیمت خیلی تغییر نکرده و پایین باقی می‌ماند. سپس با افزایش هیجانات مردم و ورود سرمایه‌گذاران، قیمت آن افزایش شدیدی را تجربه می‌کند و به اصطلاح پامپ می‌شود. پس از رسیدن به اوج قیمت، سرمایه‌گذاران برای کسب سود در کوتاه مدت، به ناگهان دارایی خود را به فروش می‌رسانند و همین امر باعث می‌شود که قیمت شت کوین با ریزش بسیاری شدید روبرو شده و به اصطلاح دامپ می‌کند. این فرآیند که به روش پامپ و دامپ معروف است اغلب سرمایه‌گذاران خرد را در دام انداخته و شت کوین‌هایی بی ارزش را روی دست آنها باقی می‌گذارد.

بهترین شت کوین

شت کوین ها معمولا ارزش بازار پایینی دارند. این باعث می‌شود تعداد کمی از سرمایه‌گذاران که به نهنگ ارزهای دیجیتال معروفند، می‌توانند قیمت شت کوین را دستکاری کنند. در واقع، نهنگ‌ها به راحتی می‌توانند قیمت یک شت کوین را بالا یا پایین ببرند. یکی دیگر از نشانه‌های آشکار شت‌کوین‌ها، فقدان عملکرد شفاف و تعریف شده است. بیت کوین برای ایجاد شبکه پرداخت غیرمتمرکز ایجاد شد تا پرداخت‌های مالی به صورت امن و بدون سانسور انجام شوند. اتر برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و امنیت شبکه اتریوم ساخته شد. بایننس کوین، توکن اختصاصی صرافی بایننس برای کاهش کارمزدها در پلتفرم بایننس و قدرت بخشیدن به بلاکچین بایننس ایجاد شد. اما شتکوین‌ها هیچ پروژه شفاف و هدف مشخصی ندارند.

دسته دیگری از ارزهای دیجیتال به نام میم کوین (Meme Coin) وجود دارند که بر اساس لطیفه‌ها و مطالب طنز موجود در اینترنت ایجاد شده‌اند. برای مثال ارز دیجیتال دوج کوین (Doge Coin) در ابتدا ارزش خاصی نداشته‌اند اما استفاده از تصویر یک سگ که زمانی در اینترنت معروف بود، رشد حیرت‌انگیزی را تجربه کرد. میم‌ کوین ها نیز در دسته شت‌کوین ها قرار دارند با این تفاوت که خیلی به دنبال جذب سرمایه نیستند و با استفاده از موضوعات خنده‌دار سعی می‌کنند که بازار را به دست بگیرند.

بهترین شت کوین ها برای سرمایه گذاری

با وجود این‌ که قیمت شت‌کوین‌ها نوسانات بسیار شدیدی دارند اما برخی از معامله‌گران به نوسان‌گیری از آن‌ها در بازه زمانی کوتاه مدت علاقه دارند. بهترین شت کوینها، آن کوین‌هایی هستند که در مقطع زمانی کوتاه مدت دچار افزایش قیمت نجومی خواهند شد. به طور کلی، استراتژی شما در زمان خرید شت کوین از دو حالت نباید خارج باشد. در وهله اول، شما باید از نوسانات قیمتی مقطعی شت کوین نهایت استفاده را ببرید. اگر شت‌کوین دچار پامپ و دامپ شود، در معاملات فیوچرز (Futures) می‌توانید از ریزش یا افزایش قیمتی سود خوبی را کسب کنید.

برای مثال، شت‌کوین XVG با استقبال بسیار خوب معامله‌گران روبرو شد و توانست در عرض یک ماه، 8000 درصد افزایش قیمتی داشته باشد. اما پس از گذشت زمان، از آنجایی که این ارز دیجیتال هیچ کاربرد خاصی نداشت، قیمت آن به سرعت ریزش کرد و به مقدار اولیه آن رسید.

گزینه دوم که کمتر اتفاق می‌افتد این است که شاید شما ارز دیجیتالی را به عنوان یک شت کوین خریداری کرده اید، اما آن ارز شت‌کوین نیست و شما به عنوان اولین نفرات خوش شانس در یک پروزه بسیار با ارزش سرمایه‌گذاری کرده‌اید. در این حالت شما باید مدام اخبار مربوط به پروژه آن ارز دیجیتال را دنبال کنید تا مبادا آن را در قیمت‌های پایین به فروش رسانید.

پامپ شت کوین

بهترین شیت کوین های انفجاری ان دسته از ارزهایی هستند که راه هزارساله را در عرضص یک شب طی می‌کنند. پتانسیل بالای شت‌کوین‌ها برای دستیابی به سودهای بسیار کلان برای جامعه ارزهای دیجیتال روشن شده است اما تحلیل‌گران این حوزه همواره تاکید می‌کنند که سودهای هزار درصدی فقط یک روی سکه است و سرمایه‌گذاری بر روی بعضی پروژه‌های شت‌کوینی موجب از دست رفتن سرمایه بسیاری از مردم شده است.

چگونه شت کوین خوب پیدا کنیم؟ این پرسش اکثر افرادی است که قصد سرمایه‌گذاری بر روی شت کوین های در حال انفجار را دارند. برای این کار باید ابتدا از پلتفرم کوین مارکت کپ (Coinmarketcap) کمک بگیرد. تمام ارزهای دیجیتال پس از عرضه در کوین مارکت کپ نیز به ثبت می‌رسند. تمام اطلاعات مربوط به شت کوین های انفجاری در کوین مارکت کپ در دسترس شما قرار دارند.

نقد درآمد ارزی

روش‌های مختلفی برای شناسایی شت کوین انفجاری از طریق کوین مارکت کپ وجود دارد اما ساده‌ترین راه دنبال کردن ارزهای محبوب (Popular) در منوی Watchlist است. در حقیقت بخش Watchlist، تعداد کاربرانی که یک رمزارز رو زیر نظر دارند به شما نمایش داده می‌شود. اگر ارزی در این لیست قرار داشت با بررسی قیمت و جایگاهش در بازار می‌توانیم از شت‌کوین بودن آن مطمئن شوید. به عبارت دیگر، اگر ارز دیجیتال مد نظر شما با قیمت اندکی در رتبه‌های پایین بازار قرار داشت، می‌توان آن را شت‌کوین نامید.

خرید شت کوین

ارزهای شت کوین محبوبیت بسیار زیادی در میان معامله‌گران پیدا کرده‌اند. خرید و فروش شت کوین در بعضی مواقع می‌تواند در مدت کوتاهی زندگی مالی شما را به طور کامل متحول کند. نحوه خرید شت کوین خیلی فرمول پیچیده ای ندارد و بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال، امکان خرید و فروش شت کوین‌ها را در اختیار کاربران خود قرار می‌‌دهد. اولین و مهم‌ترین قدم برای خرید شت کوین زیر نظر گرفتن دقیق اخبار کریپتوکارنسی است. کانال‌‌های زیادی برای دریافت اخبار روزانه در اینترنت وجود دارند و کانال تلگرام کافه ارز نیز به صورت روزانه اخبار مربوط به ارزهای دیجیتال را منتشر می‌کند.

نکته دوم از که در خرید ارزهای Shitcoin اهمیت دارد، دنبال کردن سلبریتی‌های علاقه‌مند به حوره کریپتوکارنسی است. برای مثال ایلان ماسک مدیر توییتر و کمپانی تسلا به ارزهای دیجیتال خصوصاً شت‌کوین‌ها علاقه دارد. هر توییت ایلان ماسک درباره دوج کوین باعث پامپ قیمتی شدید شده است، بنابراین اظهار نظر افراد معروف جامعه تاثیر بسیار زیادی بر روی قیمت شت کوینها دارد.

نحوه خرید شت کوین در تراست ولت

نکته بعدی مدیریت سرمایه است. شت کوین‌ها اصلاً قابل اعتماد نیستند و اختصاص کل سرمایه‌تان بر روی آن‌ها دیوانگی محسوب می‌شود. شما باید بخش بسیار کوچکی از دارایی مالی خود را با امید به افزایش قیمت نجومی در شت‌کوین ها سرمایه‌گذاری کنید. به یاد داشته باشید که همواره با ریسک کم خرید شت‌کوین را انجام دهید.

خیلی از شت کوین های پرطرفدار و جدید در صرافی‌های معروف ارز دیجیتال موجود نیستند. برای این‌ که بتوانید شتکوین مورد نظر خود را در پایین‌ترین قیمت خریداری کنید، استفاده از تراست ولت بهترین گزینه است. نحوه خرید شت کوین از تراست ولت بسیار ساده است. تراست ولت (TrustWallet) کیف پول دیجیتالی است که امکانات بیشتری از نگهداری ارزهای دیجیتال در اختیار شما قرار می‌‌دهد. کیف پول تراست ولت متعلق به صرافی بایننس است، به همین دلیل برای خرید شت کوین در تراست ولت باید ابتدا توکن بومی صرافی بایننس (BNB) را خریداری کنیم.

سپس از قسمت DApps می‌‌توانید به صرافی‌های غیرمتمرکزی نظیر پنکیک سواپ یا سوشی سواپ وصل شوید. خرید شت کوین از پنکیک سواپ به راحتی امکان‌پذیر است چون فعالیت در این صرافی نیازی به احراز هویت ندارد. در مرحله آخر کیف پول خود را به این صرافی متصل کرده و شت‌کوین مورد نظر را خریداری نمایید.

تحقیق قبل خرید شت کوین

کلام آخر

اقیانوس ارزهای دیجیتال روز به روز وسیع‌تر می‌شود. بالغ بر 20 هزار پروژه رمزارزی در بیش از 20 هزار بازار جریان دارد که بسیاری از آن‌ها فاقد ارزش هستند. شتکوین به ارز دیجیتالی گفته می‌شود که ارزش خاصی ندارد و بخش عمده‌ای از بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده‌‌اند. اگرچه ریسک خرید و فروش شت‌کوینها بسیر زیاد است اما بسیاری از افراد با سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها سودهای بسیار کلانی کسب کرده‌ند.

نظر شما درباره شت‌کوین (Shitcoin) چیست؟ کدام ‌شت‌کوین‌ها ارزش خرید دارند؟ چه روش‌های دیگری برای شناسایی شت‌کوین ها پیشنهاد می‌کنید؟ نظرا خود را با ما در میان بگذارید.

4.5/5 - (23 امتیاز)

نویسنده

تیم تحریریه کافه ارز نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *