وبلاگ

/

/

منظور از معاملات فارکس چیست؟

منظور از معاملات فارکس چیست؟

۱۸ آذر ۱۴۰۰

فارکس بزرگ‌ترین بازار جهان از نظر حجم معاملات و نقدینگی است. کارگزاران، شرکت‌ها، دولت‌ها و سایر عاملین اقتصادی با ارزها و مشتقات فارکس معامله می‌کنند تا تجارت بین‌المللی را فعال کنند. معاملات فارکس این روزها در بازار ارز جایگاه خاص خود را دارد. معامله‌گران نیز به دلایل نظری از بازار استفاده می‌کنند. فرصت‌های خرید و فروش سهام مختلفی با نرخ ارز و نرخ بهره‌های متفاوت وجود دارد که بازار را به بازاری محبوب برای معامله در حجم زیاد و با اهرم تبدیل می‌کند.

بازار فارکس متشکل از جفت ارزهای فیات و قیمت‌های بازار مربوط به آن‌ها است. این جفت‌ها معمولا به صورت سهام خرید و فروش می‌شوند. یک سهم استاندارد شامل ۱۰۰۰۰۰ واحد از ارز پایه جفت است، اما اندازه‌های کوچک‌تر دیگری نیز در دسترس هستند که تا ۱۰۰ واحد را شامل می‌شود.

معامله‌گران معمولا از قدرت نفوذ برای افزایش مبلغی که می‌توانند با سرمایه خود سرمایه‌گذاری کنند استفاده می‌کنند. همچنین می‌توانند با استفاده از جلو رفتن و مبادله‌ها برای معامله یک جفت ارز با قیمتی خاص در آینده، ریسک را جبران کنند. ترکیب این دو ابزار با سایر روش‌ها و محصولات معاملاتی، فرصت‌های سرمایه گذاری متنوعی را برای معامله‌گران فارکس ایجاد می‌کند. در این مطلب از خرید و فروش ارز دیجیتال، با معاملات فارکس و هر آنچا باید در مورد آن بدانید آشنا می‌شویم.

معاملات فارکس چیست؟

درباره معامله فارکس

حتی اگر خودتان در معاملات فارکس شرکت نکنید، بازار ارزهای بین المللی اغلب نقش مهمی در زندگی روزمره شما ایفا می‌کند. اگرچه اثرات افت در بازار سهام همیشه چندان آشکار نیست، تغییر در ارزش پول شما ممکن است بر قیمت کالاها و خدمات تأثیر بگذارد. اگر خارج از کشور بوده‌اید، احتمالا مجبور شده‌اید ارز خود را مبادله کنید و نرخی را بپردازید که به قیمت‌ها و نرخ‌های فعلی فارکس بستگی دارد.

فارکس یک ردیف دارایی منحصر به فرد است که با سهام، کالاها و اوراق قرضه متفاوت است. وقتی در مورد آنچه که آن را متفاوت می‌کند دقیق می‌شویم، واضح است که چرا چنین بازار بزرگ و نیاز به بازار کاملا جهانی فارکس وجود دارد.

فارکس چیست؟

تجارت فارکس یا FX (ساخته شده از کلمه foreignexchange) به معنای خرید و فروش ارزهای مستقل و سایر محصولات فارکس است. هنگام مبادله ارزها در بانک یا صرافی، نرخ‌هایی می‌بینیم که مستقیما با آنچه در بازار فارکس اتفاق می‌افتد تعیین می‌شوند.

تغییرات نرخ ارز، بر اساس ترکیبی از شرایط اقتصادی، رویدادهای جهانی، نرخ بهره، سیاست و عوامل دیگر اتفاق می‌افتد. در نتیجه، فارکس بسیار آسان نقد می‌شود و بیشترین حجم معاملات را در مقایسه با سایر بازارهای مالی دارد.

بازار فارکس شامل دو فعالیت اصلی است: تجارت تسهیل کننده معاملات اقتصادی و معاملات خرید و فروش سهام است. برای شرکت‌ها و سایر نهادهای فعال در بازارهای بین المللی، خرید و فروش ارزهای خارجی ضروری است. بازگرداندن وجوه خود به خانه یا خرید کالا در خارج از کشور یکی از موارد کلیدی استفاده از بازار فارکس است.

دلالان، طرف دیگر معاملات فارکس را تشکیل می‌دهند. معاملات کوتاه مدت و با حجم بالا که از نوسانات بسیار جزئی قیمت ارز سود می‌برد، امری رایج است. فارکس بازاری پر از فرصت های خرید و فروش سهام برای دلالان است که تا حدی حجم معاملات گسترده در بازار را توضیح می‌دهد.

معامله‌گران همچنین به دنبال کسب درآمد با استفاده از فرصت‌های بلندمدت مانند نوسان نرخ سود هستند. رویدادهای اقتصادی و ژئوپلیتیک نیز در طول زمان باعث نوسانات جدی در بازارهای ارز می‌شود. با خرید و نگهداری یک ارز در طولانی مدت، سود بلندمدت به دست می آید.

معاملات فارکس می‌تواند برای کاربران کوچک‌تر چالش‌برانگیز باشد. بدون وام گرفتن یا داشتن مقدار زیادی سرمایه اولیه، خرید و فروش و معاملات کوتاه مدت بسیار دشوارتر نیز خواهد شد. این جنبه باعث شده است که بانک‌ها و موسسات مالی بین‌المللی بیشترین حجم معاملاتی را که در بازار مبادله ارز می‌بینیم تامین کنند.

جفت ارز فارکس چیست؟

 جفت ارز فارکس چیست؟

در ابتدایی‌ترین سطح، بازار فارکس شامل جفت ارزهایی است که قیمت نسبی بین دو چیز را توصیف می‌کنند. اگر پیش از این رمز ارزها را را معامله کرده باشید، کمی با نحوه عملکرد بازار FX آشنا خواهید بود. اولین ارز ارائه شده در قالب یک جفت، ارز پایه است. دومی، ارز متقابل است که گاهی اوقات به عنوان ارز ژتون هم شناخته می‌شود. ارز متقابل را به عنوان یک مقدار مربوط به یک واحد پول پایه تعریف می‌کنیم.

GBP/USD قیمت ۱ پوند را به دلار نشان می‌دهد. این نسبت به صورت عددی مانند ۱.۳۸۰۹ نشان داده می‌شود که نشان می‌دهد ۱ پوند ۱.۳۸۰۹ دلار ارزش دارد. GBP/USD یکی از جفت‌های پرمعامله است و به عنوان ریسمان (کابل) شناخته می‌شود. این نام مستعار برگرفته از یک کابل اطراف اقیانوس اطلس در قرن نوزدهم است که نرخ را بین مبادلات لندن و نیویورک منتقل می‌کرد.

وقتی سخن از معاملات فارکس به میان می‌آید، می‌توانید بازارهای نقدی زیادی پیدا کنید. بعضی از جفت‌هایی که بیشترین حجم معاملات را دارند عبارتند از USD/JPY، GBP/USD، USD/CHF، و EUR/USD. این جفت‌ها به عنوان ارزهای عمده شناخته می‌شوند و شامل دلار آمریکا، ین ژاپن، پوند استرلینگ انگلیس، فرانک سوئیس و یورو هستند.

چرا مردم به دنبال معاله فارکس هستند؟

کارایی بازار فارکس فقط در مورد خرید و فروش و دلالی نیست. بانک‌ها، شرکت‌ها و سایر بخش‌هایی که نیاز به دسترسی به پول نقد خارجی دارند، در معاملات فارکس شرکت می‌کنند تا به تراکنش‌های بین‌المللی کمک کنند. همچنین شرکت‌ها از قبل روی قیمت‌های فارکس توافق می‌کنند تا هزینه‌های مبادلات ارزی آینده را که به عنوان پوشش ریسک شناخته می‌شود، ثابت نگه دارند. یک مورد استفاده دیگر برای دولت‌ها استفاده از فارکس برای ایجاد ذخایر اقتصادی و دستیابی به اهداف اقتصادی، از جمله تثبیت قیمت ارز یا افزایش واردات و صادرات است.

برای معامله‌گران انفرادی، ویژگی‌های جذاب دیگری نیز در مورد بازار فارکس وجود دارد:

  • اهرم حتی به معامله‌گران کوچک نیز اجازه می‌دهد تا با مبالغ زیادی از سرمایه‌ای که مستقیما به آن دسترسی دارند، سرمایه‌گذاری کنند.
  • هزینه‌های ورودی پایین است، زیرا امکان خرید مقادیر کمی ارز نیز وجود دارد. خرید یک سهم در بازار سرمایه ممکن است هزاران دلار در مقایسه با ورود به بازار فارکس با قیمت ۱۰۰ دلار، ضرر برای شما به همراه داشته باشد.
  • تقریبا در هر زمانی می‌توانید معامله کنید و فارکس را با برنامه‌های خود هماهنگ کنید.
  • به دلیل کم بودن وسعت پیشنهاد و فروش نقدینگی بالایی در بازار فارکس وجود دارد.

معاملات فارکس کجا انجام می شود؟

معامله فارکس کجا انجام می شود؟

برخلاف سهام‌هایی که عمدتا در صرافی‌های متمرکز مانند NYSE یا بازار بورس نزدک NASDAQ معامله می‌شوند، معاملات فارکس در هاب‌های سراسر جهان انجام می‌شود. معامله‌کنندگان می‌توانند مستقیما از طریق معاملات خارج از بورس (OTC) با یکدیگر معامله کنند یا وارد شبکه عظیمی از بانک‌ها و کارگزاران در بازار بین بانکی شوند.

نظارت بر این تجارت بین المللی ارز به دلیل مقررات متفاوت هر ارز ممکن است دشوار باشد. اگرچه بسیاری از حوزه‌های قضایی دارای آژانس‌هایی هستند که بر تجارت در بازار داخلی نظارت می‌کنند، دسترسی بین‌المللی آن‌ها محدود است. در حالی که ممکن است نیاز به دریافت مجوز یا مراجعه به یک کارگزار معتبر برای معاملات فارکس خود داشته باشید، این امر معامله‌کنندگان را از استفاده ساده از سایر بازارهای کمتر تنظیم شده برای فعالیت های خود باز نمی‌دارد.

چهار منطقه اصلی: نیویورک، لندن، سیدنی و توکیو، بیشترین حجم معاملات فارکس را انجام می‌دهند. از آنجایی که فارکس اداره‌ای مرکزی ندارد باید بتوانید کارگزاری را پیدا کنید تا شما را در انجام معاملات جهانی راهنمایی کند.

گزینه‌های بسیار متنوعی برای خدمات کارگزاری آنلاین وجود دارد که معمولا رایگان هستند. شما حق کمیسیون مستقیم پرداخت نخواهید کرد، اما کارگزاران فارکس قیمتی را بر روی قیمتی که ارائه می‌دهند می‌گذارند و قیمت واقعی بازار را حفظ می‌کنند. اگر شروع به کار کرده اید، کارگزاری را انتخاب کنید که به شما امکان داد و ستد لات های خرد را می‌دهد.

چه چیزی تجارت فارکس را منحصر به فرد می‌کند؟

فارکس از جنبه های زیادی از سایر بازارهای مالی متمایز است:

  • فارکس مناطق جغرافیایی وسیعی را تحت پوشش خود قرار می‌دهد، ۱۸۰ نوع رمز ارز در دنیا وجود دارد که در هر کشوری برای این رمز ارزها بازار ایجاد می‌کند.
  • نقدینگی و حجم معاملات بالایی دارد.
  • قیمت‌های بازار فاکس تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله، سیاست، شرایط اقتصادی، خرید و فروش و .. است.
  • تقریبا ۲۴ ساعت شبانه روز و پنج روز هفته برای تجارت باز است. از آنجایی که بازار کاملا متمرکز نیست، یک صرافی یا کارگزاری تقریبا همیشه برای استفاده شما باز است. اگرچه بازارها در آخر هفته تعطیل هستند، اما هنوز در برخی از پلتفرم‌ها معاملات پس از ساعت کاری در دسترس است.
  • حاشیه سود آن در معاملات کوچک کم اما در حجم بزرگ معاملات زیاد است. در معاملات بزرگ تغییرات جزئی در نرخ ارز نیز میتواند بسیار سود آور باشد.

اگر شما هم در بازار ارز بین‌المللی همچون بازار فارکس فعالیت دارید و به انجام معاملات فارکس می‌پردازید، با استفاده از خدمات خرید با وب مانیو خرید با پرفکت مانی در کافه ارز می‌توانید هزینه‌ شارژ اکانت بروکرها را بپردازید.

به این مقاله امتیاز دهید

نویسنده

تیم تحریریه کافه ارز نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *