وبلاگ

/

/

سرور مجازی شخصی (VPS) چیست و چه کاربردی دارد؟

سرور مجازی شخصی (VPS) چیست و چه کاربردی دارد؟

سرور مجازی شخصی: اگر به تازگی وب‌سایت خود را راه‌اندازی کرده‌اید یا به فکر ایجاد یک وب‌سایت برای کسب و کار آنلاین هستید، احتمالا در کنار آن به خرید هاست هم فکر کرده‌اید. انتخاب و خرید یک هاست مناسب برای افراد مبتدی شاید کمی دشوار به نظر برسد. البته نگران نباشید، اگر قصد خرید هاست خارجی را دارید، سرور مجازی شخصی بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شود. به طور کلی، با توجه به مشکلات پرداخت دلاری در ایران، شما برای خرید هاست و دامنه خارجی باید از پلتفرم‌های معتبر استفاده کنید. در حقیقت، شما به کمک کافه ارز می‌توانید در کمترین زمان ممکن، سرور مجازی شخصی مورد نظر خود را خریداری کنید.

در این مطلب قصد داریم مفهوم سرور مجازی شخصی را توضیح داده و کاربردهای آن را با یکدیگر مرور کنیم، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

VPS
سرور مجازی شخصی (VPS) چیست؟

ابتدا باید بگوییم که VPS مخفف عبارت Virtual Private Server یا همان سرور مجازی شخصی است. در واژگان زبان تخصصی فناوری اطلاعات، سرور به معنی یک کامپیوتر قدرتمند است که تمام داده‌ها و فایل‌هایی که وب‌سایت شما را تشکیل می‌دهد، در خود ذخیره می‌کند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که وقتی یک نفر نام وب‌سایت شما را در مرورگر تایپ می‌کند، این سرور قدرتمند است که وب‌سایت شما را در صفحه جستجو نمایش می‌دهد. همچنین، شما برای خرید سرور اختصاصی Webtropia می‌توانید از طریق سایت کافه ارز اقدام کنید، درصورت نیاز به مشاوره می‌توانید با ما در ارتباط باشید.

مجازی بودن سرور نیز به این معنی است که این سرور قدرتمند از طریق فناوری VPS به چندین سرور مجازی تقسیم می‌شود. به عبارت دیگر، وی پی اس یک همانند یک قطعه سخت‌افزاری فیزیکی است که مانند چندین سرور مجزا عمل می‌کند. هر VPS در اصل یک سرور خصوصی است؛ به این معنی که تنها یک کاربر می‌تواند از آن استفاده کند. شما با خرید سرور مجازی مطمئن می‌شوید که آن فقط متعلق به خود شما است و دیگر مجبور نیستید اجزای ضروری نظیر توان CPU و RAM را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید:بهترین سایت‌های خرید VPS

VPS چگونه کار می کند؟

وی پی اس هاستینگ تجربه یک سرور اختصاصی را شبیه‌سازی می‌کند؛ گرچه هنوز هم باید سرور فیزیکی را با بقیه کاربران سهیم شوید. ارائه‌دهنده سیستم هاست با استفاده از فناوری مجازی‌سازی، یک لایه مجازی روی سیستم عامل سرور نصب می‌کند. با تفکیک سرورها به بخش‌های جداگانه با استفاده از دیوارهای مجازی، این لایه به هر کاربر اجازه می‌دهد تا سیستم عامل و نرم‌افزارهای دلخواه خود را نصب کند.

به دلیل این‌که سرور مجازی شخصی فایل‌های شما را در سطح سیستم عامل، از سایر کاربران جدا می‌کند، به عنوان یک سرور شخصی شناخته می‌شود. این یعنی وب‌سایت شما درون محفظه‌ای امن با منابع مطمئن سرور مثل حافظه، فضای دیسک، هسته‌های سی پی یو قرار گرفته است و شما مجبور نیستید آنها را با کاربران دیگر به صورت اشتراکی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: سایت VPSDime

VPS-سرور

مقایسه سرور مجازی شخصی با هاست مشترک و هاست اختصاصی

برای درک بهتر نحوه عملکرد VPS، لازم است با انواع دیگر هاست آشنا شوید. در ادامه، تفاوت‌های میان هاست مشترک، هاست اختصاصی و سرور شخصی مجازی را توضیح خواهیم داد.

۱. هاست سرور اشتراکی

هاست اشتراکی (Share Hosting) رایج‌ترین قالب سرور است که نیاز بیشتر صاحبان وب‌سایت را برطرف می‌کند. وقتی شما یک هاست مشترک خریداری کنید، منابع داخلی ان مانند پردازنده، رام و فضای هارد را با وب‌سایت‌هایی که از همان سرور استفاده می‌کنند، شریک خواهید شد. برای درک بهتر این موضوع، بهتر است از یک مثال استفاده کنیم:

سرور اشتراکی را به عنوان یک مجموعه آپارتمانی در نظر بگیرید که تمام آپارتمان‌ها توسط صاحبان وب‌سایت‌های دیگر اجاره شده‌اند. تمام آنچه که شما نیاز دارید جایی برای زندگی است (درست مانند فایل‌های وب‌سایت شما)؛ اما خرید یک خانه ویلایی شخصی و بزرگ برای شما بسیار گران است. اشتراک‌گذاری فضاها و امکانات مشترک در یک بلوک آپارتمانی به پایین آوردن هزینه‌ها کمک می‌کند. همین قضیه برای هاست اشتراکی هم صدق می‌کند.

البته ایراداتی هم به این نوع هاست وارد است که عمدتا به دلیل مقوله «اشتراک‌گذاری‌» رخ می‌دهد. برای مثال، اگر فرد دیگری که با شما در آن هاست مشترک است، حجم ترافیک بالایی داشته باشد، این قضیه بر عملکرد وب‌سایت شما هم تاثیر خواهد گذاشت. البته اگر وب‌سایت شما تازه راه‌اندازی شده و حجم ترافیک بالایی ندارد، هاست مشترک بهترین گزینه برای شروع کار خواهد بود.

یشتر بخوانید :معرفی بهترین هاست خارجی

۲. هاست اختصاصی

هاست اختصاصی نقطه مقابل هاست اشتراکی است. در این نوع از هاست شما به جای استفاده از منابع (و تقسیم هزینه‌ها) با صاحبان سایر وب‌سایت‌ها، یک سرور اختصاصی خواهید داشت که فقط برای وب‌سایت شما رزرو شده است. انتخاب فوق‌العاده‌ای به نظر می‌رسد اما هزینه‌ سرسام‌آوری روی دست شما خواهد گذاشت. در این حالت شما کنترل ۱۰۰ درصد روی منابع خود دارید و می‌توانید نرم‌افزارها را با توجه به نیازهای شخصی خود، تنظیم کنید. همچنین، اگر به دنبال خرید هاست از Hostinger پیشنهاد می‌شود به مقاله آن در وبلاگ کافه ارز مراجعه کنید.

این نوع از هاست برای وب‌سایت‌هایی با نیازهای فنی پیچیده و حرفه‌ای مناسب است. برای مثال هاست اختصاصی برای شما مناسب خواهد بود اگر یکی از شرایط زیر را داشته باشید:

– هر روز حجم بالایی از ترافیک را تجربه می‌کنید.
– نیاز دارید که سیستم عامل اختصاصی خود را نصب کنید.
– هزاران تراکنش مالی را انجام می‌دهید.
– وب‌سایت شما نیاز به نرم‌افزارهای اختصاصی و شخصی‌سازی‌شده دارد.

خرید-سرور-شخصی-VPS

بیشتر بخوانید:خرید از هتزنر (Hetzner)

۳. سرور مجازی شخصی

سرور مجازی شخصی (VPS) در جایی بین سرورهای مشترک و اختصاصی قرار می‌گیرد. وقتی شما طرح وی پی اس را انتخاب می‌کنید، وب‌سایت‌های دیگری هم مانند شما روی همان سخت‌افزار قرار دارند اما از طرف یک سرور بسیار قدرتمند پشتیبانی می‌شوند. سرور قدرتمندی که در ابتدا مقاله به آن اشاره شد را به یاد دارید؟ این سرور نیز بسیار بزرگ است و وب‌سایت شما تنها دامنه‌ای است که به بخش مجازی ویژه شما اختصاص یافته است و این یعنی شما سیستم عامل اختصاصی، فضای ذخیره اختصاصی، CPU قدرتمند، RAM مقیاس‌پذیر و پهنای باند نامحدود دارید. با استفاده از VPS شما بسیاری از مزایای یک سرور اختصاصی را با قیمتی مقرون به صرفه در اختیار دارید.

در صورتی که شرایط زیر را تجربه می‌کنید، نیاز دارید که یک سرور مجازی شخصی داشته باشید:

– نیاز به امکانات امنیتی بالاتر دارید.
– روزانه حجم بالایی از ترافیک کاربر به سایت شما روانه می‌شوند.
– سرعت وب‌سایت شما پیوسته در حال کم شدن است.
– صاحب یک فروشگاه آنلاین هستید.
– نیاز به نصب نرم‌افزارهای اختصاصی خود دارید.
– با خطاهای سرور مواجه می‌شوید.
– دنبال گزینه‌های مقرون به صرفه هستید
– برای مشتریان خود وب‌سایت می‌سازید.

چگونه بهترین طرح سرور مجازی شخصی را انتخاب کنیم؟

حالا که می‌دانید VPS چیست و چه زمانی باید سرور خود را به یک سرور مجازی شخصی تغییر دهید، بهتر است در مورد این‌که بهترین طرح وی پی اس چیست و چگونه می‌توان بهترین سرویس‌دهنده خدمات هاست را پیدا کرد، صحبت کنیم. نکته مهم این است که شما به فرد دیگر برای مدیریت وب‌سایت خود اعتماد ندارید و این موضوع کاملاً منطقی است. همچنین می‌توانید برای ذخیره اطلاعات از ذخیره‌سازی ابری رایگان استفاده کنید که فایل‌ها را به صورت آنلاین و بدون هزینه در فضای ابری ذخیره می‌کند.

مقایسه سرور مجازی با مدیریت شخصی و سرور مجازی مدیریت شده

در زمان انتخاب هاستینگ سرور مجازی شخصی، دو گزینه پیش روی شما قرار دارد:

۱. سرویس VPS با مدیریت شما (که گاهی وی‌ پی اس مدیریت نشده هم نامیده می‌شود)

۲. سرویس VPS مدیریت شده

بیشتر بخوانید:خرید دامنه از Domain.com

سرور-شخصی-VPS
بیشتر بخوانید: بهترین سرورهای DNS

اگر گزینه یک را انتخاب کنید باید با مدیریت سرور، حل مشکل و مدیریت اپلیکیشن، نرم‌افزار و سرویس‌های نصب‌شده روی VPS خود آشنا باشید. اگر با این مهارت‌ها آشنایی ندارید یا می‌خواهید که شرکت هاستیگ شما به این موارد رسیدگی کند، در این صورت انتخاب VPS مدیریت شده، بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

برای انتخاب پکیج هاستینگ خود این موارد را در نظر بگیرید:

– حتما مطمئن شوید که پکیج هاستی که انتخاب می‌کنید با سیستم عامل شما سازگاری داشته باشد.

– سرویس هاست VPS شما باید نرخ فعالیت بالای ۹۹.۵ درصد داشته باشد.

– جدیدترین سخت‌افزارها شامل SSD و سریع‌ترین فناوری ذخیره در اختیار شما قرار بگیرد.

– پشتیبانی 24 ساعته داشته باشد.

– سرویس بک‌آپ‌گیری داشته باشد و بتوانید از وب‌سایت خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

در صورتی که وب‌سایت شما در حال رشد است و هر روز کاربران بیشتری به آن مراجعه می‌کنند، باید برای حفظ سرعت و تقویت عملکرد آن، اقدام کنید. یعنی زمان آن رسیده است که با ارتقای سرور خود به یک سرور مجازی شخصی، منابع قابل دسترسی برای وب‌سایت خود را افزایش دهید. گرچه سرویس VPS از طرح سرور اشتراکی گران‌تر است اما مزایای این نوع هاستینگ، در هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌کند.همچنین، ما در وبلاگ کافه ارز یک مطلب درباره سرور مجازی vps2dayتهیه کرده‌ایم که بهتر است قبل از خرید سرور به مطالعه آن بپردازید.

کلام آخر

اگرچه بسیاری از وب‌سایت‌ها خدمات خرید سرور مجازی شخصی را ارائه می‌دهند، اما بسیاری از کاربران VPS را به صورت مستقیم از سایت Hetzner خریداری می‌کنند. فراموش نکنید که برای خرید vps از سایت خارجی هتزنر باید از سرویس پرداختی ویزا و مستر کارت یا پی پال استفاده کنید. نگران نباشید، شما می‌توانید خرید سرور مجازی شخصی خود از وب‌سایت بین‌المللی هتزنر را به کافه ارز بسپارید تا این کار را در کمترین زمان و بدون نیاز به داشتن حساب بین المللی انجام دهد.

4.6/5 - (19 امتیاز)

نویسنده

تیم تحریریه کافه ارز نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *