وبلاگ

/

/

راهنمای کامل تحصیل در ایتالیا در سال 2024

راهنمای کامل تحصیل در ایتالیا در سال 2024

۱۵ اسفند ۱۴۰۱

تحصیل در ایتالیا:دولت ایتالیا با هدف حمایت از کسانی که توان مالی بالایی ندارند، طرح‌هایی برای ایجاد امکان تحصیل در این کشور با کمترین هزینه را فراهم کرده. امکان دریافت بورسیه استانی کشور ایتالیا برای شهروندان کشورهای کم درآمد، باعث شده که در سال‌های اخیر تعداد زیادی از ایرانیان که قصد مهاجرت تحصیلی داشتند، این کشور را انتخاب کنند. کمک هزینه‌های تحصیلی که از طریق این بورسیه به دانشجویان پرداخت می‌شود؛ باعث شده که افراد با کم ترین هزینه‌ها بتوانند به این کشور مهاجرت انجام بدهند. ایتالیا دارای تاریخی غنی و سابقه طولانی در امر آموزش عالی است. به همین دلیل این کشور به گزینه‌ای جذاب برای دانشجویان تبدیل شده است.

حدود ۳۲۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی در ایتالیا مشغول به تحصیل هستند که شامل دانشجویان مستقل و افرادی است که از طریق برنامه‌های تبادل دانشجو وارد این کشور شده‌اند. با تحصیل در ایتالیا به آموزش عالی و شهریه‌های پایین‌تر از سایر کشورهای اروپای غربی دسترسی خواهید داشت. اگر شما هم قصد مهاجرت تحصیلی به ایتالیا و یا هر کشور دیگه‌ای را دارید، برای پرداخت‌های ارزی مانند هزینه تعیین وقت سفارت به کمک نیاز دارید. زیرا محدودیت‌ها باعث شده که شهروندان ایران نتوانند به تنهایی پرداخت‌های بین المللی خود را انجام دهند. در این مطلب از معرفی بهترین مقصدهای تحصیل در خارج، یک راهنما برای مهاجرت تحصیلی به ایتالیا را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

چرا تحصیل در ایتالیا را انتخاب کنیم؟

برخی از اولین دانشگاه‌های اروپایی در طول قرون وسطی و رنسانس در ایتالیا تاسیس شدند. دانشگاه بولونیا در سال ۱۰۸۸ میلادی تاسیس شد و به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه فعال شناخته می‌شود. امروزه ایتالیا بسیاری از موسسات معبر آموزش عالی را در خود جای داده است. بسیاری از موسسات ایتالیایی رتبه‌های خوبی در سیستم رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های جهان کسب کرده‌اند و هر ساله در بین ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار می‌گیرند.

چرا تحصیل در ایتالیا

ایتالیا نقش مهمی در اصلاحات اخیر در تحصیلات عالی داشت. این اصلاحات به عنوان «فرآیند بولونیا» شناخته می‌شوند. این کشور یکی از چهار کشوری است که حوزه تحصیلات عالی اروپا را ایجا کرد. امروزه فرآیند بولونیا درسراسر اروپا اجرا می‌شود. ایتالیا حدود ۹۷ دانشگاه دارد که به چندین دسته تقسیم می‌شوند:

  • دانشگاه‌های دولتی: دانشگاه‌هایی با بودجه دولت که اکثریت دانشگاه‌های ایتالیا را تشکیل می‌دهند.
  • سایر دانشگاه‌های دارای بودجه دولتی: تامین بودجه توسط استان مربوطه به جای دولت صورت می‌گیرد.
  • دانشگا‌ه‌های خصوصی: دانشگاه‌هایی که بودجه دولتی دریافت نمی‌کنند.
  • دانشکده‌های عالی کارشناسی ارشد: موسسات مستقل که آموزش‌ها و دوره‌ای تحقیقاتی پیشرفته ارائه داده و در تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد تخصص دارند.
بیشتر بخوانید: بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی

علاوه بر این موارد، ۱۳۷ موسسه آموزش عالی دیگر هم در ایتالیا وجود دارند که آکادمی‌هایی تخصصی در بخش‌های مختلف هستند. این آکادمی‌ها شامل آموزش تخصصی هنر، موسیقی، رقص و موسسات تحقیقاتی و فنی هستند. ایتالیا چندین سطح آموزش عالی دارد. پس از کامل کردن دوره ۳ ساله کارشناسی می‌توانید وارد دوره یک ساله کارشناسی ارشد شوید. پس از تکمیل تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد، می‌توانید وارد دوره دکترا شوید که معمولا سه سال طول می‌کشد.

بیشتر دوره‌ها و رشته‌های به زبان ایتالیایی تدریس می‌شوند؛ اما تعدادی از دوره‌های انگلیسی هم وجود دارد که تعداد آنها رو به افزایش است. بنابراین اگر به اندازه کافی در زبان ایتالیایی مهارت ندارید می‌توانید رشته‌هایی که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند را پیدا کنید.

دانشگاه تحصیلی ایتالیا

ایتالیا؛ یک مقصد قابل بررسی

اگر شما قصد مهاجرت تحصیلی دارید و تصمیم دارید در کنار درس از جذابیت‌های محل زندگی جدید خود استفاده کنید، ایتالیا می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. کشور زیبای ایتالیا در جنوب غربی اروپا و در شبه جزیره آپنین است که تقریباً تا سواحل شمال آفریقا به سمت جنوب امتداد دارد.

ایتالیا دارای سنت و تاریخ فرهنگی غنی و همچنین مکان های میراث جهانی بسیاری است که ممکن است بخواهید در طول اقامت خود از آنها بازدید کنید. جذابیت‌های متنوع این کشور باعث شده که ایتالیا برای تمامی سلیقه‌ها مورد پسند واقع شود. زیبایی‌های شهرهای قدیمی، مدیترانه و مناظر طبیعی این کشور خیره کننده است.

درست است که در تمام دنیا ایتالیا را به خاطر غذا و شراب فوق العاده و همچنین مردم پرشورش می‌شناسند. در عین حال، این کشور در میان 8 کشور صنعتی جهان است که میزبان بسیاری از بزرگترین شرکت‌ها و مراکز تحقیقاتی است. شما می‌توانید از این فضا استفاده کرده و دوران دانشجویی پرباری را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید: آزمون IMAT

هزینه تحصیل و زندگی در ایتالیا

هزینه تحصیل در ایتالیا به دلیل پایین بودن شهریه‌ها معمولا کمتر از سایر بخش‌های اروپا یا آمریکای شمالی است. این باعث شده که دانشگاه‌های ایتالیا جایگاه جذابی برای دانشجویان خارجی داشته باشند. هزینه شهریه در موسسات آموزشی مختلف، متفاوت است. البته باید اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی را دارید باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

به طور میانگین، هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه دولتی سال ۹۰۰ تا ۴۰۰۰ دلار هزینه خواهد داشت. این مبلغ در موسسات خصوصی معمولا به طور میانگین بین ۶۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ یورو در سال است. اگر شما عضو کشورهای اتحادیه اروپا باشید شهریه‌ای برابر با دانشجویان ایتالیایی پرداخت خواهید کرد. در غیر این صورت باید خود را برای پرداخت هزینه‌های بالاتر آماده کنید.

فرصت‌هایی برای تامین مالی دوران تحصیل شما وجود دارد. همه دانشجویان (ایتالیایی و بین‌المللی) می‌توانند درخواست کمک مالی کنند. این کمک هزینه بر اساس موقعیت مالی و شایستگی‌های تحصیلی توزیع خواهند شد. اگر حمایت مالی دریافت کنید هزینه تحصیل، مسکن و سایر هزینه‌های زندگی را پوشش خواهد داد. با موسسه آموزشی مورد نظر خود برای کسب اطلاعات در مورد کمک‌های مالی که می‌توانند به شما ارائه دهند تماس بگیرید.

دانشگاه‌های ایتالیا خوابگاه ندارند؛ بنابراین به شما کمک می‌کنند که محلی برای زندگی پیدا کنید که شامل اقامت در مکان‌های تحت مالکیت دانشگاه یا منزل شخصی است. گزینه دوم هزینه بالاتری دارد بنابراین اگر قصد اجاره چنین مکانی را دارید حتما مطمئن شوید که بودجه کافی برای پرداخت هزینه آن را داشته باشید.

استخدام در یک شغل پاره‌وقت هم روش فوق‌العاده‌ای برای کمک به تامین مالی تحصیل در ایتالیا است. اگر عضو کشورهای اتحادیه اروپا باشید برای کار نیاز به مجوز ندارید اما دانشجویان بین‌المللی بر اساس مجوزی که در ویزای آنها درج شده اجازه کار خواهند داشت که ۲۰ ساعت در هفته است. بنابراین نباید روی درآمد حاصل از این شغل برای تامین بودجه تحصیلی شما است.

ویزای تحصیلی ایتالیا

ویزای تحصیلی ایتالیا

با توجه به ملیت شما، احتمالا نیاز به دریافت ویزای دانشجویی برای تحصیل در ایتالیا خواهید داشت. اگر شهروند کشورهای اتحادیه اروپا یا انجمن تجارت آزاد اروپا (ایسلند، لیختنشتاین، نروژ و سوئیس) هستید نیاز به دریافت ویزا نخواهید داشت. تمام دانشجویان باید اطلاعات مربوط به محل اقامت، گواهی تمکن مالی و بیمه کامل سلامت ارائه دهند.

اگر شهروند کشورهای غیر از اتحادیه اروپا هستید پس از دریافت ویزا باید برای مجوز اقامت هم درخواست دهید. این کار باید هشت روز پس از ورود شما به ایتالیا، از طریق اداره پست شهر محل اقامتتان انجام شود. دانشجویان بین‌المللی باید برای درخواست مجوز اقامت یک بیمه سلامت داشته باشند که سه نوع مختلف از آن وجود دارد:

ثبت نام در سرویس بهداشت و درمان ایتالیا (SSN):

این کار در دفتر بهداشت عمومی شهر محصل اقامت شما قابل انجام است.

خرید بیمه خصوصی در کشور مبدا:

توصیه می‌شود حتما این بیمه‌نامه به تایید سفارت ایتالیا برسد و به ایتالیایی یا انگلیسی ترجمه کند.

خرید بیمه خصوصی بهداشت و درمان در ایتالیا:

می‌توانید این کار را قبل یا بعد از ورود خود انجام دهید اما برای دریافت مجوز اقامت خود به این کار نیاز دارید.

زبان برای تحصیل در ایتالیا

زبان برای تحصیل در ایتالیا

زبان ملی مردم ایتالیا، ایتالیایی است بنابراین بهترین فرصت برای شما است که یک زبان دیگر یاد بگیرید. مسلط بودن به چندین زبان یک مهارت فوق‌العاده است و امتیاز بالایی در رزومه شما خواهد داشت. اگر دوره شما به زبان ایتالیایی تدریس می‌شود باید مدارکی دال بر تسلط خود بر زبان ایتالیایی ارائه دهید. اگر نمی‌توانید این مدرک را تهیه کنید یا نیاز به ارتقای مهارت‌های خود دارید بسیاری از موسسات دوره‌های آموزش زبان ارائه می‌دهند.

علاوه بر رشته‌هایی که به زبان ایتالیایی تدریس می‌شوند، تعداد زیادی از دوره‌ها به زبان انگلیس تدریس می‌شوند. بنابراین برای شرکت در این رشته‌ها باید مدرک تسلط بر زبان انگلیسی ارائه دهید. اگر قصد تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی را دارید باز هم می‌توانید از بالاترین امکانات در ایتالیا بهره‌مند شوید. باید خود را در فرهنگ و سنت‌ها غرق کنید. سعی کنید دوره‌هایی که به زبان ایتالیایی تدریس می‌شوند را انتخاب کنید تا با تعامل با بومی‌های این کشور بتوانید پیشرفت کنید. در این صورت از زمان خود بهترین استفاد را می‌برید.

نتیجه:

تحصیل در ایتالیا علاوه بر فراهم کردن فضای آموزشی باکیفیت و هزینه‌های پایین زندگی و تحصیل، می‌تواند تاریخی غنی، مناظری چشم‌نواز و طبیعی بی‌نظیر در هریک از شهرهای این کشور را در دسترس شما قرار دهد. رم، میلان و فلورانس سه شهر بزرگ و دانشجویی این کشور هستند و مهم‌ترین دانشگاه‌های برتر جهان را در خود جای داده‌اند.

اگر دانشجوی یکی از دانشگاه‌های ایتالیا هستید می‌توانید با استفاده از خدمات پرداخت‌های بین‌المللی کافه ارز از طریق خرید با پی پال و خرید با ویزا و مستر کارت در کمترین زمان پرداخت‌های بین‌المللی خود را انجام دهید. همچنین با استفاده از کافه ارز می‌توانید پرداخت هزینه ثبت نام آزمون های بین المللی را به آسانی انجام دهید.

به این مقاله امتیاز دهید

نویسنده

تیم تحریریه کافه ارز نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *